4 Problemen bij studeren en hoe je dit ziet!


Problemen:

In de piramide van Dilts heeft je identiteit een duw gekregen. Dit op een moment in je leven dat de identiteit tot maturiteit komt. Door incongruentie in identiteit ontstaan ook incongruenties in de volgende lagen van de piramide. Je overtuiging en waarden worden vervormd, je vermogen wordt aangetast en je gedrag in je studeersituatie vertoont vreemde sprongen. Hier som ik enkele van die sprongen op.

1. Concentratieprobleem

Doorgaans worstel je als jong volwassene met emotionele conflicten. Doordat je continu met je studies aan de slag bent, is de kans groot dat er een sterke verwevenheid ontstaat tussen de emotionele conflicten en de conflicten specifiek verbonden met je studie. Je emoties nemen steeds meer de overhand. En jij schuift de schuld af op je studies. 

Meer nog, je creëert faalangst door je prestatiegebondenheid bij beoordelingssituaties. Deze prestatiegebondenheid is de impuls die je ouders je meegeven bij aanvang (en al lang daarvoor) van je studies.

Je denkpatroon voldoet aan regels die voor andere jonge volwassenen niet gelden. Zo denk je aan datgene wat je niet wilt laten gebeuren en stel jeje  voor dat (?het?) nu plaatsvindt. De focus ligt op het hoogtepunt van de ellende. Gevolgen kunnen niet uitblijven. Je gaat obsessief studeren, je vertoont concentratieproblemen, je blinkt uit in het perfectionistisch studeren, je doet aan zelfoverschatting en tracht continu je examens uit te stellen. Dit alles resulteert in serieuze afstudeerproblemen. 

Studietrajecten van 8 jaar en meer zijn niet abnormaal. Je hebt immers de capaciteiten om te slagen en een heel sterk karakter om deze processie van Echternach vol te houden.

2. Keuzeprobleem

 "Kiezen wat je werkelijk wilt, willen wat je kiest", denk daar eens over na. De keuzes worden ingegeven door je ouders. Je weet het niet meer. Telkens je kiest, blijkt een andere keuze een waardig alternatief. Zodra je hierop ingaat, doemt weer een ander aanlokkelijk alternatief op.  Dit komt omdat je zelf geen keuze kan maken. Het is vanuit een ideaal beeld dat je denkt te weten wat je moet doen. Vermits dit niet in congruentie is met je eigen identiteit, blijft de twijfel toeslaan. 

3. Uitstelgedrag

Dit is het gevolg van een zwaar negatief zelfbeeld. Je zit volledig in de tunnel. Je ouders hebben een ideale zelf voor je gecreëerd en jij voldoet hoegenaamd niet aan dat beeld. Je zit in je gedramatiseerde zelf. Hier is het turen naar het einde van die lange, donkere en hol klinkende tunnel. In plaats van te ageren, laat je de dingen maar hun beloop gaan. Je stelt alles uit tot op het laatste moment. Meestal is dit te laat.

6 Tips om faalangst te verminderen bij het blokken


Ook alle andere studiepunten van deze cursus hebben een positieve invloed op verdrijven van 'faalangst'. 

Tip 1.Planning

 Telkens je een planning maakt, valt er een pak van je schouders. Je hoeft immers niet alles meteen te kennen. Je kunt je gerust focussen op een deeltje van de leerstof. De rest van de leerstof komt later wel. Dit weet je want het staat zo in je planning. Het is gewoon je planning afwerken, niet meer dan dat.

Tip 2.Snellezen

 Snellezen geeft je een voorsprong op andere studenten. Vroeger keek je tegen een berg leerstof op. Als je een eerste inzicht in je cursus wou krijgen was je al drie dagen bezig. Nu kan je dit met de toepassing van het snellezen, waarmee je reeds meer kennis van de inhoud verwerft op twee à drie uur klaar spelen. 

En als ik zeg 'spelen', dan bedoel ik ook spelen. De inhoud wordt in je brein opgenomen en al verwerkt. Dit gaat zo eenvoudig dat het leuk wordt. En je bent nog niet eens aan het blokken.

Tip 3.Mindmappen

 Mindmappen is nog altijd de meest efficiënte manier om informatie gestructureerd tot je te nemen. Het stelt je in staat om creatief aan de slag te gaan met je leerstof. De verbazing is groot als op het examen blijkt dat jij verbanden kan leggen waar anderen nog niet eens van dromen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat na 30 jaar mindmapping de praktijk van leren uit het geheugen heeft ingehaald en mee ondersteunt.

Tip 4. mnemotechnische technieken 

Bij het blokken heb je mnemotechnische technieken voorhanden om vlotter en met minder herhalingen door je leerstof te fietsen. Komt daarbij nog dat je na het leren van een opsomming van 20 woorden ook effectief de 20 woorden kan weergeven. Dit geeft jezelf vertrouwen. 

Tip 5.Herhalen

 Herhalen is niet iets dat je overvalt en dat enorme frustraties met zich mee brengt. Na een uurtje studeren, herhaal je 10 minuten. De volgende dag herhaal je nogmaals 10 minuten en een week later doe je dit nog eens. Schrijf dit bewust op in je planning. 

Denk eraan om ook na één maand, en eventueel 6 maanden later diezelfde leerstof even te herhalen. Herhalen wordt een onderdeel van het studeren, niet meer een uitvloeisel van je paniekaanval. Help? Weet ik het allemaal nog wel? Je kent nu het antwoord hierop. Ja, als ik het nodig heb, is het er.

Problemen met leerstof oplossen


Je hebt gezien en ervaren dat leren begint met frustratie. Het besef dat je iets niet kan. "Oh, yee" denk je en "dit lukt me nooit". Je begint er toch aan. Dit is motivatie. Het feit dat je het toch wilt doen. Meestal blijkt het mee te vallen. Soms ook niet. En dan wordt het snel saai. 

Denk dan aan het volgende:

    Geen enkel vak is saai. De manier waarop het gepresenteerd wordt misschien, maar niet het onderwerp op zich.

    De meeste mensen hebben aanleg voor kunsten of wetenschap, maar ieder heeft het potentieel om in beide goed te zijn.
  
  Een onderwerp dat je niet leuk vindt, krijgt doorgaans minder aandacht. Hoe minder aandacht je eraan geeft, hoe moeilijker (of saaier) het wordt. Je kunt dit probleem aanpakken door een andere invalshoek te kiezen.
  
  Als een onderwerp moeilijk wordt tijdens een cursus, dan moet je de oorzaak van het probleem in een zo vroeg mogelijk stadium zien te achterhalen. Gebruik je aantekeningen, je docent of bibliotheek daarvoor.

Dit lijstje kan je aanvullen met tips van medestudenten, vrienden, ouders, tutor, enz... Het lijkt eenvoudig en dat is het ook. Hulp vragen is gewoon een techniek om de leerstof te verwerken. Het is aangeven dat je weet dat anderen voor je, dezelfde weg hebben bewandeld en dat je hen gebruikt, niet misbruikt, om zelf die stap te zetten. Elke andere bedenking is nutteloos en overbodig. 

Bottom line, je dient je leerstof te kennen en als dit de meest eenvoudige weg is, dan is dit jouw weg naar succes. Gewoon doen. 

Veronderstel, een docent die een vraag stelt aan twee studenten. De ene weet het antwoord en de andere weet het niet. Hoe voelen beide studenten zich?

Wie is verantwoordelijk voor dat gevoel? 

Dat ben je altijd zelf. 

Dus als jij aanvoelt dat iets saai is, doe er dan wat aan. Idem om hulp te vragen. Wie kan er zich slecht voelen als je hulp vraagt? Dat ben jij. Weet dat dit maar een gevoel is. Sta er niet bij stil en vraag die hulp. Je zult verbaasd zijn met de positieve respons. 

Oh, weet echter dat hulp vragen niet de enige techniek is om je leerstof te verwerken. Die studenten herinner ik me ook. 

Black-out, de stressboost tijdens het examen, wat doe ik eraan?


En toch, stress komt soms voor op het moment dat je het niet verwacht. Meestal onder de vorm van een black-out. 

Luister naar de volgende situatieschets: 

Ik heb me goed voorbereid op het examen en toch gaat het mis. Ik zit nu op mijn kamer na te denken hoe dit is kunnen gebeuren. Morgen heb ik opnieuw een examen. Ik blijf in gedachten doordrammen over die stomme fouten die ik gemaakt heb en kan me niet motiveren om met de nieuwe cursus te starten.

Laat dit niet jouw verhaal zijn. Natuurlijk ben je niet perfect en het gevoel dat je een slecht examen hebt afgelegd, hoort daar soms bij. Denk eraan dat je je punten pas kent als je de uitslag gaat halen. Tot dan is het speculeren. 

Nu is de tijd om je emoties terug bij te sturen en verder te gaan. Je ziet later wel het effect dat dit ene examen heeft in de context van je studies. Als je blijft doordrammen blijft er weinig tijd over voor de blok van het volgende examen en het daaropvolgende en  ...

Om het verhaal kort te maken en deze neerwaartse spiraal snel in te dijken, bestaat er een techniek. Gelukkig maar.

Turbolezen, een snellees-techniek


Onderzoek constateert dat ons westers taalgebruik een woordverlenging heeft tot 25 % ten opzichte van vroeger. Elk woord telt meer letters en meer lettergrepen. 

Leuk gegeven als je dit koppelt aan de wijze van lezen zoals je op school leerde. Door woord voor woord te lezen heb je blijkbaar meer tijd nodig om een tekst te doorgronden dan vroeger. Erger nog, dit trage technische lezen verstoort de samenhang van de gedachte en vermindert het opneemvermogen. Dus, je leest trager dan je grootmoeder en dit met dezelfde opleiding.

Tijd om daar verandering in te brengen. Je gaat turbolezen en je grootmoeder kan weer die gezellige en knusse dame worden die zegt dat vroeger alles beter was. Je gaat een beter inzicht verkrijgen in de  werking van je ogen en deze zo bijsturen dat je automatisch sneller leest. Je gaat in een aantal stappen leren turbolezen.


Bij het lezen activeer je een bepaald deel van je netvlies. Onderzoek toont aan dat voor de kleuren rood en groen, dit slechts een klein deel is, voor de kleuren blauw en geel, dit een groter deel is en voor de kleuren zwart en wit, dit het grootste deel is. Concreet wil dit zeggen dat door deeltjes tekst of woorden te kleuren met fluostift, je automatisch trager gaat lezen. Dit heeft zijn nut maar erken het effect ervan. 

Dit vertragen bij het lezen is een fenomeen dat zich systematisch voltrekt. Ook als je sneller wilt lezen. Je blik stopt regelmatig bij het lezen. Het zoekt en vindt fixatiepunten die dienen als springplanken voor de volgende deeltjes informatie die je leest. 

Voor een leessnelheid tot 600 woorden per minuut betekent dit 3 fixaties per regel met een fixatietijd van 1/3 seconde. Prachtig maar niet praktisch als je sneller wilt lezen. Daarom ga je in de volgende oefening deze fixaties verwijderen. Je gaat je ogen laten glijden over de regels met leerstof.