Diploma wil zeggen: eerst een briljant examen afleggen

DIPLOMA

1. Maar hoe weet je dat je je diploma verdient hebt?

Dit is nu net de vraag die proffen zich ook stelden. Wat dient een student te te kennen om een diploma te halen???

Leuke vraag en nog een leuker antwoord. Want zij wisten het ook niet. Ik zal je een geheim vertellen. De meesten onder hen weten het nog altijd niet. En weet je waarom?

2. De diploma commissie en hun publicatie.

In 1956 publiceerde een commissie onder leiding van Benjamin Bloom een systeem voor de classificatie van doelstellingen ten behoeve van het geschiedenisonderwijs.


De commissie was tot dit systeem gekomen op initiatief van een aantal academici die in 1948 in Boston bijeen waren gekomen. Zij wilden graag de beschikking hebben over een algemeen theoretisch model ten behoeve van de onderlinge communicatie tussen examinatoren. Het resultaat werd bekend onder de naam 'de taxonomie van Bloom'.

Deze indeling is veelvuldig gebruikt, ook in het geschiedenisonderwijs. Ze wordt nog steeds gebruikt en is een handzaam middel voor studenten en docenten om activiteiten van leerlingen en typen vragen in examens te ordenen en te benoemen.



3. Je diploma en de taxonomie van BLOOM:

Bloom en de zijnen hebben de doelstellingen geordend in een opklimmende moeilijkheidsgraad. Je zou de taxonomie als een trap kunnen voorstellen. Iedere volgende trede is ingewikkelder en omvat steeds de vorige treden.



  1. Kennis: de feiten kennen, weet hebben van procedures, de ontwikkelingsgang van iets kunnen vertellen
  2. Begrip: inzien hoe iets in elkaar steekt, inzien wat de betekenis ervan is
  3. Toepassing: in staat zijn kennis in de praktijk toe te passen
  4. Analyse: iets in zijn samenstellende delen kunnen ontleden en kunnen aangeven hoe die delen samenhangen
  5. Synthese: iets nieuws kunnen maken van de samengestelde delen door ze op een andere manier samen te voegen
  6. Evaluatie: een waardering van iets kunnen geven aan de hand van bepaalde criteria








4. Eenvoudiger uitgelegd. ZO begrijp ik er ook iets van.

Blijkbaar dienen docenten eerst de kennis aan te reiken, daarna het begrip te laten zien, daarna de toepassingen uitleggen, daarna iets vertellen over analyse, enz. ...






5. En nu: wat doe ik hiermee voor mijn diploma.

Oké, een leuk feitje. Het best verborgen gehouden geheid van proffen. Als je wilt les geven ... Dien je een diploma te halen in de richting dat je wilt les geven + een bijkomend diploma 'les-geven'. Alleen proffen hebben dit niet nodig!!!



Dus, de mensen die doceren op het hoogste niveau ... hebben inderdaad niet geleerd om les te geven.

Verklaart dit voldoende voor jou.

6. Wat ben ik dan wel met Bloom voor mijn diploma.

Ondanks het feit dat zijn nooit van Bloom gehoord hebben. Weet dat zijn hun vragen indelen volgens het systeem van Bloom. Dit wil zeggen: je kan in de twioos duidelijk zien en afleiden welk soort vragen een prof belangrijk vindt.



Bij het blokken start je met te focussen op het geven van dit type van antwoord. Het antwoord dat past bij deze vragen.






7. Een succesvol voorbeeld

Marie Jans: ik geloofde het zelf niet toen je me dit vertelde. Ik ging als een ongelovige thomas de taxonomie van Bloom naast een aantal twioos leggen. En raar maar waar. Drie proffen stelden uitsluitend vragen over feiten. Dat werd dan ook mijn doel. Ken zoveel mogelijk feiten.

Was mijn diploma halen maar zo gemakkelijk. Ik heb drie keer op niveau van onderscheiding punten gekregen.:-)



8. Even je diploma samenvatten:

Op hogeschool (lange type) en universiteit worden andere kwaliteiten van docenten en proffen gevraagd. Zij passen Bloom niet volledig toe en jij kan dit gemakkelijk achterhalen. Het is aan jou en enkel aan jou om deze elementen uit je cursus te halen. Ze als het ware te zien in de tekst die voor je ligt. Het is aan jou om jezelf te ondervragen over deze elementen.



Oh, morgen vertel ik je nog een geheim over je diploma en Bloom





see je,


AatjeManon