Stress

Stress:
Stress, zwijg mij over stress. Het woord alleen al voert me in gedachten terug naar mijn beroemde tweede zit van 1995. Een jaar om nooit meer te vergeten. En dan komt dit alleen omdat mijn hersenen het niet meer willen loslaten. Want ik zou niets liever doen dan het te vergeten. De nachtmerries daarover baren mij nog altijd nachtveulens.

Zelf zou nog liever poedelnaakt het kanaal overzwemmen bedekt in vissenaas, of meedoen aan Fear Factory en een ton eivol met varkensogen opeten. Of terug een dagje gaan werken als jobstudent in die uienfabriek. Dat was nog eens een wijze beslissing, dah! "Oh", zeg u meneer de eigenaar, "de machines zijn stuk en u heeft iemand nodig om ze met de hand te pellen?"Ja, ja, grijns, "en u dacht dat dit nu net iets was voor jobstudenten". Not, dus. Die dag vergeet ik ook nooit meer. Al was het maar dat ik naar de dokter moest met uitdrogingsverschijnselen van al het wenen.
Distress, daar heb ik het over. Het soort dat aan je vreet en dat je haat. Zoals mijn kleinere zusje bekruipt het je zonder dat je erg in hebt. "Ja, AatjeManon, nu ben je wel gelukkig zeker??? Je krijgt er een spiksplinternieuw zusje bij." Yep, grijns, een lelijk verschrompeld schreeuwmormel. (Ik heb de foto's nog altijd om het je te bewijzen ).
Zo ook met Europees Recht eerste zit. Een typisch blokvak meneer, Een gemakkelijk vak meneer, iedereen is er door meneer. Maar de ochtend van het examen sta je op en geen krekels te horen, geen vogels die fluiten, geen wagens die voorbij rijden. Oké, het was 4 uur 's morgens. Maar toch, er klopt iets niet. Ik zweer dat in mijn ontbijtkommetje de cornflakes 999 vormden. "Omgekeerd"
Daarna, op naar het examen:
"En, meneer AatjeManon, vertel me eens over de vier Europese vrijheden?"


"Oh, professor, da's gemakkelijk. Ik zal er even mijn wetboek bij nemen!"
De glimlach op mijn gezicht verraad mijn inventieve kennis. Poker is nooit mijn ding geweest.
"Heb ik gevraagd om meneer AatjeManon om het op te zoeken in het wetboek?"
Sereen hoe die man zich weet uit te drukken
"Maar daar dient het wetboek toch voor, professor?" grijns
De gewrongen glimlach op mijn gezicht verraad mijn gebrek aan kennis. Poker is nooit mij ...
Een rollercoaster, zo gaat mijn hartslag steeds als ik dit walgelijke examen voor mijn ogen haal. En toch moest ik er door. Op naar de tweede zit en blokken maar. Thuis. Briljant. Dat ik me nog niet ingeschreven heb in een zelfhulpgroep. Eén dezer dagen pleeg ik nog eens zelfmoord. Want thuis studeren stelt me open voor het "MOEDERKLOEKGEDRAG". Dit gaat als volgt:
AatjeManon? Roept mama.
"Ja, ma " gil ik terug
Aatje, jongen, wil je een beetje soep?????
"Nee, ma, ik ben aan het studeren. Ik hoef nu geen soep, Je weet dat ik niet graag soep heb."
Tien minuten later. "AatjeManon, wil je iets drinken?"
"Nee, ma, ik ben aan het studeren." Met een stemverheffing op het einde. De irritatie klonk wellicht door want ...
Zeg, een beetje beleefd tegen je eigen moeder hé. Ik doe ook maar om goed te doen!
Tien minuten later. ....
Nee, ma ik studeer. ...
Dit is stress. En zij bedoelt het allemaal zo goed want 's avonds, terwijl we voor avondmaal soep eten, vertelt mama tussen neus en lippen. "Je vriendinnetje is langgeweest. Ik hield haar gelukkig net op tijd tegen. Nog voor ze kon aanbellen." brede glimlach. "Want jij moet studeren, niet!"
Een wrak ben ik als ik thuis studeer. Gelukkig heb ik nu een site gevonden waar ik 50 meest voorkomende symptomen van stress kan op terugvinden. Yep, ik had toen slechts last van 48.
De uitvinder van stress, Hans Selye zouden ze moeten tegen de muur zetten. Zonder gespannenheid gaat het allemaal veel beter. Oh, wist je dat Selye zo verstandig was dat hij het fenomeen van een niet-specifieke respons van je lichaam op verandering noemde naar een term in de fysica die men gebruikt bij de buiging van materialen?
De MACHO wou het niet meer veranderen en daarom hebben we nu twee verschillende betekenissen.
Trouwens, ik begrijp nog altijd niet dat deze man in eustress leefde. Hij is een echte workaholic. Hij was al aan het werk om 6 uur 's morgens en hij werkte tot 6 uur 's avond. Op zaterdag werkte hij van 6 uur 's morgens tot 4 uur 's nachts of zelfs tot 2 uur zondagnamiddag.
Zeg nu zelf, met deze standaard voor ogen. Begrijpt hij dan zelf niet waarom hij er zo slecht uit ziet???
Stress oplossen door oorzaken te verminderen is tegenwoordig in. Nee, niet de symptomen bestrijden. Laat de zalfjes tegen jeuk en tegen spierpijn links liggen. Die mep rond mijn oor van dat lieftallige meisje kan ik volkomen uitleggen. Ik was gestopt met de pillen tegen mijn onwillekeurige oogspasmen.
Zal ik je een geheim geven om stress op te lossen. Nirvana, "smells like teen spirit". Yep, Kurt doet het nog altijd voor mij. Back in balance. Ontspanning daar draait het om.

Maar daarmee was ik nog altijd niet op het gevreesde examen. En mijn blokmethode toen was net zo goed als het verhaal van Hansje en Grietje. Ze legde broodkruimeltjes om hun weg naar huis terug te vinden.
Spijtig want de vogeltjes aten hun buikje vol. En de weg naar huis....



Verhaal van mijn geheugen. De volgende dag kan ik opnieuw beginnen met hetzelfde te blokken. Daarom gebruik ik tegenwoordig witte steentjes om de weg terug naar huis te vinden.
Surf maar eens even op deze pagina over memoriseren.
see je,
AatjeManon