5 Kerncompetenties en leren studeren (2): verminder 1800 studie-uren door deze tips


1. Eerst nog dit: Bowling.


Alvorens ik het heb over de eerste en meteen ook de meest zichtbare kerncompetentie, nog dit. Ik ben eergisteren gaan bowlen met mijn vriendin. Ik ben tegenwoordig niet de meest sportieve mens die rondloopt. Mijn 120 kilo helpen hier echt niet. Swoit, ik ben dan toch meegegaan met een glimlach. En ongelooflijk maar waar. Ik heb me goed geamuseerd. Het heeft een 30 minuten geduurd. Ik was gewoon kapot.

Je kan nagaan hoe goed mijn lichamelijke conditie eraan toe is. Ik , die tegen iedereen zeg dat ze veel dienen te sporten. Het is gezond.

Wel, het is gezond en ik doe meestal vrij veel sport. Alleen de laatste twee maanden zijn nogal zwaar geweest. Ik heb alles dus op stop gezet. Yep, en aagezien ik veel eet. Hups, meer dan 10 kilo erbij. Een echte jojo ben ik. Och, ja vanaf vrijdag begin ik terug te fitnessen.

Nog één ding hierover. Ik stond op deze morgend en ik was stijf. Ik voelde mijn spieren tegentrekken. Een ambetant gevoel op het eerste gezicht. Maar toen ik aan het ontbijten was, kwamen de herinneringen terug aan de bowling. De srtikes die ik gegooid had. En met deze gedachten werd mijn ochtendhumeur lichter. Mooi meegenomen, niet? Jij bent misschien een ochtendmens. Ik niet. Ik zie eruit als een brombeer die je net uit zijn winterslaap gehaald hebt. Tijdens de winter.

Dus deze morgen was ik echt monter en vrolijk. Ook al voelde ik me lichamelijk 80 jaar oud.
Dit effect heb ik ook als ik goed gestudeerd heb. Daar heb ik trouwens een trukje voor. Ik studeer maximum 50 minuten aan één stuk door. En ik stop als ik goed bezig ben. Yep, stoppen als het goed gaat. Het effect is dat ik me ook zeer goed voel en dat ik geneigd ben om sneller terug te beginnen.

2. Kerncompetentie 1 en leren studeren. 1800 studie-uren verminderen.

Het zal mijn invloed wel niet zijn. Sas, mijn vriendin gaat terug studeren. En, wonder boven wonder, ze schrijft zich in bij de rechten. Om zich voor te bereiden, heeft ze alle mogelijke info van de unif doorgenomen. Zo kwam ze me vertellen dat je elk jaar 1800 studie-uren nodig hebt om te studeren.

Ik heb even een korte berekening gemaakt. Dit wil zeggen: 9 maanden studeren aan 1800 uren. Dat is 1 maand studeren aan 200 uren. Dat is 1 studeren dag aan 8 uur. Ik heb 25 dagen genomen in één maand. Dit is namelijk ongeveer een werkweek.



Acht uur per dag studeren. Dit is een job op zich. Veronderstel hoe fantastisch het zou zijn om elke dag één uur in te pikken en iets anders te doen. Zonder dit te moeten compenseren weliswaar. Wat denk je, niet gek hé als dat zou kunnen.

Nogthans, dat gaan we doen. Kerncompetentie 1 en leren studeren gaat over hoe je uren kan afpitsen van die 1800 uur. Hoe je effectief en efficiënt kan studeren. Tijd creëren met iets anders te doen. Misschien bowlen, misschien jouw hobby.

3. Stressen en kerncompetentie 1.

Begin al maar te stressen. Mis eens een weekje omdat je ziek bent of op reis gaat?
Daarom is kerncompetentie zo belangrijk.

4. Kerncompetentie 1: Bijzondere Studietechnieken.

Het is zo eenvoudig. Leer 'bijzondere studietechnieken' gebruiken. Op school ligt de focus op leerstof of op je als mens ontwikkelen. Studietechnieken worden je maar mondjesmaat aangereikt. Breng verandering in dit proces.
Het wereldkampioenschap memory bestaat ook dit jaar voor de helft uit studenten. Logisch, je dient zoveel te blokken. Shortcuts kan je altijd gebruiken. Aarzel niet en bekwaam je erin. Andere studenten doen het.

5. Hoe je bekwamen in bijzondere studietechnieken.

Leren studeren is voor jezelf uitmaken dat je studietechnieken goed zijn. Je bent er tot hier mee gekomen. Alleen het kan nog beter. Vindt de technieken die het best bij je passen. Net zoals ik, heeft iedere student heeft zijn eigenheid. Je hebt al een goede manier van studeren. Doe verder en breidt je capaciteiten uit.

Een aantal bijzondere studietechnieken nemen een sleutelpositie in. De meeste onder hen bestaan al jaren, wat zeg ik, bestaan al eeuwen.
Sommigen zijn nog maar pas ontdekt.

Ik heb er bijna twee jaar over gedaan om er een 200 tal te leren. Jij hoeft niet door hetzelfde proces. Blijf mij volgen op deze blog en ik zal je uit de doeken doen hoe je dit alles kan.

6. Er was eens.

Simonides (477 VC), poëet, geliefd door het volk. Hij doet een belangrijke ontdekking: mensen onthouden beter als zij zich zaken herinneren door te vertellen op welke plaats zij waren toen het gebeurde. Deze techniek is nu nog altijd bekend maar werd vroeger aangeleerd aan de Romeinse generaals om de duizende namen van hun manschappen te onthouden.

Simpel? Ja. Geschikt voor jou. Geen idee. Ik gebruik hem niet. Deze is te omslachtig. Er zijn er andere die beter passen bij mij.

Andere zoals, snellezen, heuristische modellen, woordtellen, ...Voor sommigen gebruik ik software, anderen heb ik gevonden in boeken. k laat het je allemaal zien.

7. Samenvattend.

8 uur elke dag is veel. Stop met post-its te plakken op de frigo. Er zijn minder tijdsverslindende technieken. Leren studeren wil ook zeggen dat je bijzondere studietechnieken aanleert. Verkort de studietijd door beter in te spelen op de werking van je eigen brein.

Ik ga één voor één een aantal technieken de revue laten passeren. Op heel korte tijd leren hoe effectiever te studeren.

Andere studenten doen het al. Meer dan 50% van de deelnemers van het kampioenschap memory zijn studenten.

see je

AatjeManon