Examentip: voor meerkeuzevragen


Nog een voorbeeld. Uit het bestuderen van een twioo blijkt dat je prof de gewoonte heeft om telkens de moeilijkste oefeningen van het einde van elk hoofdstuk te nemen. Dit zijn de meerkeuzevragen op het examen. Nu weet je als je een hoofdstuk blokt, dat je ook de moeilijkste oefeningen moet kunnen oplossen. Of je blokt het hoofdstuk tot het einde of je laat het voor wat het is. Handig als je in tijdsnood zit. (Oh, laat de hoofdstukken die je niet haalt je uitleggen door een vriend). Blijf gefocused op de zaken die je wel beheerst.

b. Ga de wijze van quoteren na bij de meerkeuzevragen

Meestal werkt een examen met meerkeuzevragen via een gewogen puntensysteem. Bijvoorbeeld: een goed antwoord geeft je +1 en een fout antwoord geeft je -0.5 .

Spreek met jezelf op voorhand af wanneer je gaat gokken en wanneer je niet gaat antwoorden. Op het examen heb je geen tijd om hierover na te denken en ik zou het erg vinden om te zien dat jij dezelfde fouten zou maken als ik. Ja, ik heb een gokverslaving. Je hoort het goed, op een examen kan ik niet weerstaan aan de drang om een muntstuk op te gooien als ik twijfel bij een antwoord op een meerkeuzevraag. Het geeft me een goed gevoel.

Niet dat jij dit ook gaat doen. Weet echter dat bij een examen met gewogen meerkeuzevragen het opbrengt om te gokken tussen 2 antwoorden. Het brengt niet op om te gokken tussen 4 antwoorden.

Nu maak ik systematisch de afspraak met mezelf dat ik een muntstuk mag opgooien als er slechts twee keuzeantwoorden overblijven. Zo verlies ik niet teveel punten en blijft het toch een leuk examen.

Nog 3 extra TIPS:



3. Oplossingen voor op het examen met meerkeuzevragen:

a. Bedek je antwoorden bij meerkeuzevragen.

Dit is de tip die ik altijd toepas op dit type van examen. Lees de vraag. Geef jezelf de tijd om na te denken. Ik doe dit systematisch en het werkt perfect. Soms zie ik de oplossing al voor me. Soms hoor ik de prof alsof hij het antwoord staat te doceren. Soms herinner ik me hoe ik het antwoord opschreef tijdens het blokken. Het kan van alles zijn. Belangrijk is dat mijn gedachten enkel aan het werk zijn om mogelijke oplossingen te formuleren. Mijn focus wordt gerichter. Ik ben één en al oor voor mogelijke oplossingen op deze ene vraag.

Ik formuleer een oplossing voor mezelf. Deze oplossing is voor mij het juiste antwoord op de examenvraag. Nu kan ik de meerkeuzeantwoorden bekijken en vergelijken. Hopelijk kan ik dan nog een muntje opgooien.

b. Examens met meerkeuzevragen voor gevorderden.

Oké, ik had je beloofd dat ik nog een derde manier wist om fluitend naar een examen met meerkeuzevragen te gaan. Ik geef training aan studenten over hoe je 'leert studeren'. Tijdens deze training leer ik je studeertechnieken die je in staat stellen om sneller en effectiever te studeren. Eén van deze technieken omvat sneller lezen. Ik zelf heb een gelijkaardige techniek aangeleerd gekregen door een aantal vrienden die training geven in het snellezen.

Door alleen met de juiste technieken te snellezen, ben je in staat om 70% van je examenstof te verwerken en te reproduceren. Vooral in Amerika en Engeland zijn gelijkaardige technieken op de markt. Het gaat van kleine programma's die woorden voor je op het scherm laten flitsen tot uitgewerkte audio en videomontages.

Het loont om een snelleestechnieken te beheersen. Ik kom hierop terug tijdens de volgende weken onder de naam snellezen.

Ik hoop dat je iets bent met deze tip voor het oplossen van meerkeuzevragen tijdens je examen. Laat maar iets weten als je zelf ook tips hierover hebt. Ik ben altijd op zoek naar manieren om sneller en effectiever examens op te lossen.