Onze drie basisregels samen genomen geven:
Omdat slagen in je studies een basisrecht is, heb ik voor jou in deze cursus de magie van het studeren achterwege gelaten en alle trucjes opgelijst. Verander gewoon je studeerattitude en breng een transformatie teweeg in je overtuiging om effectiever te studeren.
Bemerkingen:
Het uit de comfortzone treden geeft je 'intern' conflict. Dit conflict geeft je een ongemakkelijk gevoel van frustratie, pijn en twijfel. En aan dit gevoel ga je uiting geven in je omgeving. Dit wil zeggen: je gaat de mensen die op dat ogenblik in je buurt zijn, vervelend vinden. Je gaat je frustratie richten op hen en hen uitschelden (kan ook binnenmonds gebeuren).
Onthou dit proces en richt je op de materie van je studies. Vergeet de frustratie en creëer een nieuwe comfortzone waarin je zelf de keuze hebt om te groeien en de flexibiliteit behoud om plezier te beleven.
Deze vrijheid heb je tijdens het volgen van deze week. Geniet ervan en beoordeel of (ver)oordeel later.
Transformatie teweegbrengen in onze overtuigingen om effectiever te studeren
kader
Wat is leren?
Top -question. Om eerlijk te zijn is er nog niemand in geslaagd om daar een afdoend antwoord op te geven. Iedereen die pedagogisch geschoold is (zoals ik onder andere) heeft tijdens zijn studie een aantal definities meegekregen. We zien enkel de effecten die studeren met zich meebrengen. Mensen die materie beheersen, kunnen dit laten zien. Je kan hen zinvolle vragen over de materie geven en zij zullen je een logisch antwoord geven. Alleen hoe dit proces verloop (als het al een proces is?), weet tot nog toe niemand.
En toch zijn er een aantal mensen geweest die in de loop van hun leven een paar belangrijke ontdekkingen gedaan hebben over de werking van ons brein. Samen gaan we een aantal van deze ontdekkingen uit het doosje halen, bekijken en in resonantie brengen met de werking van ons eigen kennen en kunnen.
Het in resonantie brengen met ons eigen kennen en kunnen.
Als kader voor deze cursus gebruik ik het model van Dilts en Bateson over neurologisch denken. Het is heel krachtig en geeft een inzicht in de wijze waarop wij informatie verwerken.
Dilts
Het model van (neuro)logische niveaus is ontwikkeld door Gregory Bateson, verder uitgewerkt door Dilts en bestaat uit 6 niveaus. Iedereen leeft tegelijkertijd op de 6 niveaus (bewust, maar vooral onbewust). Het model gaat er van uit dat zaken op ieder niveau doorwerken op de onderliggende niveaus (zowel bekrachtigend als beperkend).
Een verandering op het niveau “identiteit” heeft veranderingen op de 4 onderliggende niveaus tot gevolg, terwijl een verandering op het niveau van “gedrag” alleen resulteert in veranderingen op het niveau “omgeving” (soms zijn er uitzonderingen dat veranderingen op lagere niveaus soms ook resulteren in veranderingen op hoger liggende niveaus).
Dit model laat zien dat het gedrag van jou de resultante is van een groot aantal zaken die grotendeels binnenin jou zich op onbewust niveau afspelen. Voorbeeld: Indien je als overtuiging hebt “Ik word niet gewaardeerd” zal dit automatisch zijn weerslag hebben op je capaciteiten, je gedrag en hoe je op je omgeving reageert. De onderste twee niveaus (gedrag en omgeving) zijn uiterlijk waarneembaar. Het volgende niveau (vaardigheden, capaciteiten & vermogens) is slechts deels uiterlijk waarneembaar. De bovenste 3 niveaus zijn normaal gesproken niet uiterlijk waarneembaar (zowel voor jou als je omgeving).
Dit model bevestigt de ervaringen van veel mensen dat het ongewenste gedrag niet verdwijnt ook al verandert de omgeving (andere baan, andere partner, ander huis etc). Na verloop van tijd zal ook in een andere omgeving hetzelfde patroon qua gedrag weer zichtbaar worden. Overtuigingsniveau is het hoogste niveau dat we kunnen beredeneren. Van overtuigingen naar lager niveau kunnen we beredeneren.
Om je identiteit te ontdekken, doe je niet door redeneren. Vanaf niveau identiteit is het ervaren en dit kun je niet in woorden uitdrukken. Woorden kunnen nooit alles uitdrukken. Je kunt op niveau identiteit en spiritualiteit geen belemmering hebben. Bijvoorbeeld: vraag aan iemand maar eens “Vertel me wie je bent”, dan zul je zien dat de ander niet alles onder woorden kan brengen. Bij hoogste 2 niveaus hoort bewustwording. Je hebt alle hulpbronnen in je, maar je moet je hier bewust van worden. De kracht zit er in om vanuit je omgeving ‘continue’ verbinding te hebben met je missie. Je omgeving faciliteert en je missie inspireert. In coachingsessies wordt dit model gebruikt als inzichtsmodel om probleemstelling helder te krijgen cq inzicht te krijgen in oplossingsrichting.

Concreet gebruiken we dit schema voor het kaderen van de cursus deze week. Telkens je aan een nieuw hoofstuk begint, kijk ik terug naar het schema en vertel ik je hoe de verhouding tot het geheel van de opleiding is.
De twee hoogste niveau's raken we niet aan.
Het is belangrijk voor jezelf om een spirituele zelf te hebben en je hogere missie in het leven te ontdekken. Alleen deze tocht die je verbinding geeft tussen jezelf en het universum en die richting geeft aan identiteit, waarden, doelen en overtuiging, dien je te maken zonder mij.
Idem voor je identiteit, je zelfgevoel. In je kern (je hart) speelt deze zaak zich af maar ook dit maakt geen deel uit van deze cursus.
Ik begin de reis met deze bommeltrein bij je 'overtuigingen'. Deze 'overtuigingen' zijn het gevolg van je denken en voelen (emoties), je brein en je hart. Je waarden en je geloof liggen vast in je 'overtuigingen'. Dit geldt ook zo voor je leren en je houding ten opzichte van het leren leren. Telkens je iets nieuws leert, stel je jezelf de vraag: "hoe past het geleerde in mijn persoonlijke of het culturele waardesysteem van onze groep?" De vragen waarom en waartoe bepalen hoe de cursus je eigen zal maken of hoe je een oefening zal ontvangen.
Als voorbeeld een paar overtuigingen die velen onder ons meedragen over studeren:
kinderen leren sneller
dit is niet meer voor mijn leeftijd
hoe meer ik herhaal , hoe beter ik het kan
ik kan dit nooit (faalangst)
hoe sneller ik lees, hoe minder ik onthoud
...
Deze overtuigingen en nog vele andere overtuigingen kan je meestal niet zien, voelen of horen in je gedrag. Soms, heel sporadisch struikel je over een overtuiging, denk je bij jezelf: "hé, waarom doe ik dat nu zo?". Meestal ga je er vanuit dat 'je' eigen overtuigingen door iedereen gedeeld worden en dat deze overtuigingen ook juist zijn.
In deze opleiding ga ik een aantal van deze overtuigingen als een koe bij de horens vatten en je laten zien dat het 'maar' overtuigingen zijn. Op deze punten ga ik de waarom-vraag opnieuw stellen en het is aan jou om hem anders te beantwoorden. Het antwoord is afhankelijk van de transformatie die je doormaakt.
En daar gaat het om, transformaties maken zowel in denken als in emoties. Niet alleen dien je soms je gedachtengang aan te passen, soms dien je ook je gevoelens die je hebt bij bepaalde redeneringen aan te passen.
Meestal zal ik deze overtuigingen niet rechtstreeks aanpakken. Je zal zien dat je een aantal oefeningen gaat doen die je vaardigheden bijbrengen die op hun beurt je overtuiging veranderen. Zo zal ik bijvoorbeeld deze namiddagsessie beginnen met een nulmeting om je een aantal van je eigen overtuigingen te laten doorklinken, als het ware jezelf confronteren met je huidige niveau (dat beslist al vrij hoog is, want anders had je nooit aan hogere studies begonnen). Ja, je krijgt punten bij het begin van deze cursus. In de loop van de week doen we een aantal tests opnieuw. Je kijkt maar wat je er van bakt.
De nulmeting is bij uitstek een manier om je te laten zien over welke vaardigheden en vermogens, zeg maar mentale (intellectuele) strategieën je beschikt om gedrag aan te leren en richting te geven. Deze strategieën leren je HOE gedrag te selecteren. Dit niveau geeft richting aan gegeven doelen. Hoe pak ik dit aan? Hoe bekijk ik de situatie? Hoe vertaal ik een opdracht? Hoe, hoe , hoe ...
Bijvoorbeeld laat je me zien hoe je leest, met welke snelheid je omgaat met leerstof. Hoe? Hoe verwerk je een pagina in een boek met volle kennis van begrip? Ik ga je laten zien dat je dit ook kan zonder terug te blikken met je ogen. Alleen al met deze oogbeweging ter controle van wat je gelezen hebt, verlies je 6 uur aan tijd om een goed boek te lezen (van ongeveer 300 pagina's).
Ik laat je de vaardigheid zien die erbij past. Je hebt de kans om te ervaren en jezelf te horen denken. "
Om dit alles te doen, ga je eerst je gedrag aanpassen, zijnde de activiteiten die je als mens ervaart. Datgene wat je doet, is je gedrag. Iedereen kan het ervaren door naar je te kijken en te luisteren. De eerste keren dat je je gedrag in deze groep gaat aanpassen, zal het een rare ervaring zijn. De meeste oefeningen dienen om je voor te bereiden en komen raar over. Je zult jezelf regelmatig betrappen op het luistervinken en bespieden van het gedrag van je collega's.
Deze week is het voor je constant een aanpassen van je gedrag. Telkens je een nieuwe oefening doet, weet dan dat deze oefening in eerste instantie gericht is op het aanpassen van je gedrag.
Bijvoorbeeld een oefening als mediteren is erop gericht om tot rust te komen. Het is voornamelijk een intern proces. Mensen zien mediteren is nog thans een bizarre bezigheid. Soms neuriën ze er ook bij. Dit maakt het alleen nog gekker.
Toch verwacht ik van je dat je in kleermakerszit gaat neuriën of tellen of kleuren blazen. Deze basisoefening ga je in de loop van de week verder ontwikkelen om een fotografisch geheugen te creëren.
Uiteindelijk toon je dit gedrag in een externe omgeving om je heen. Deze week is dit voornamelijk deze ruimte en de gang samen met de mensen her aanwezig. Het is voor je belangrijk om te weten dat hier alleen juiste vragen gesteld kunnen worden en dat hier allemaal mensen zijn met hetzelfde doel. Begin met een gerust gevoel aan elke oefening. Je gedrag hoe raar ook, is hier ok. In de loop van de week zal ik je een aantal technieken laten zien om je gedrag aan te passen als er andere mensen bij zijn.
Weet voor nu dat je in een andere omgeving ander gedrag zal laten zien.
Om te recapituleren. Elk niveau heeft een grotere invloed op het niveau daaronder. Als doel dien je congruentie na te streven. Je uiterlijke gedragingen in overeenstemming brengen met alle niveau's van de logische orden, heeft de grootste impact.
Dit wil zeggen, als oefeningen geen impact op je hebben, zal er ergens een hobbel op de weg van één van je niveau's aanwezig zijn. Het is aan jou om dit aan te geven. Je hobbels zijn terechte opmerkingen die je zelf maakt ten aanzien van de zaken die voor je liggen. Luister naar interne kritiek en verwerk deze. Zodra alle hobbels uit de weg zijn, ga je met het grootste gemak en al fluitend wandelen door elke leerstof die je aangeboden wordt.
De technieken die je hiervoor nodig hebt, worden je aangereikt in deze cursus. Geef jezelf de kans om te ontdekken. Wees verrast als een kind bij je nieuwe kunnen. Weet echter dat gewoon je gedrag hier in deze groep aanpassen op zich geen verwezenlijking is. Het is veel leuker als je transformatie teweeg brengt op het niveau van overtuiging in je denken en gevoel. Deze transformatie dient in te slijten en daarom hou je de oefeningen drie weken vol. Je interne systeem heeft tijd nodig om op te nemen. De terugkomdag en een opdracht helpen je bij dit verwerkingsproces.
Dus, studeer attitude
AatjeManon