De 6 Leerfasen en hoe dit helpt bij het studeren
Leren
Leren is een proces dat je doormaakt. Als een raket die gelanceerd wordt, steeds hoger de atmosfeer in suist en trappen afwerpt, is ook leren een kwestie van niveau's te overstijgen om op de maan te landen en je te verwonderen van het prachtige uitzicht.
Je begint bij trap één: onbewust en onbekwaam. Je weet niet eens dat je het niet kan. Een baby weet niet dat hij niet kan kruipen. Hij heeft daar ook geen behoefte toe. Net zoals jij met parachutespringen!
Trap twee: bewust en onbekwaam. Doordat ik je zonet 'parachutespringen' heb ingefluisterd, gaat er bij jouw een lichtje branden. Je wordt bewust van het feit dat je dit eigenlijk niet kan. Je bent nog altijd onbekwaam en je bent je daar zeer bewust van.
De overgang naar trap drie is bijzonder. Je dient eerst een aantal vragen voor jezelf op te lossen. En hoe kan ik dit dan leren? Wat doe ik daar voor? En waar kan ik dat doen?
Pas als je een positief antwoord formuleert op al deze vragen (dit kan ook onbewust) kan je verder. De baby kruipt pas als hij absoluut het rode balletje wil grijpen dat net buiten het bereik van zijn linker handje ligt. Hij heeft al gekreund, geroepen en getierd. Maar mama helpt niet. Plots doet hij iets anders. En,... hij kruipt. Eerst stuntelig en met veel te veel energie maar hij komt vooruit en kan het rode balletje in zijn mond steken om er op te smakken. In dit geval verloopt het proces voor hem vrij onbewust. Hij leert ook bij toeval om te kruipen.
Voor parachutespringen zal het voor je veel bewuster verlopen. Denk je niet?
Het is pas door een aantal keer te springen dat je bewust en bekwaam wordt in het springen. Oh, eerst nog de nodige opleiding van iemand die het kan.
Weet dat de overgang van stap twee naar stap drie je een intern conflict geeft. En eigen voor elk conflict is de frustratie die ermee samen gaat. Aan dit gevoel van frustratie ga je uiting geven in je manier van reageren. Je kan je terugtrekken, je kan assertief blijven reageren of je kan agressief reageren (sarcasme is een vorm van agressie, 'a bridge too far' zou een Engelsman zeggen).
Zo ook met deze cursus. Iets in je (eventueel je ouders) heeft je overtuigd om tot hier te komen. Je bent bewust dat je nog zaken kan leren over je leer methodes. Dit ga je nu doen. Weet dat je jezelf gaat frustreren en bedenk daarbij dat het een logisch gevolg is van het leren.
Stap vier is belangrijk en eigenlijk dien je te gaan tot deze stap. Alle energie is verloren als je het bekwaam worden niet intern verankert. De vraag waarom zou ik parachutespringen is bij deze stap opgelost. Of je doet het of je doet het niet.
Een zucht verwijderd van de finish, hoef je niet te stranden. De drie weken oefenen verzekeren je van een succesvolle cursus. Op de terugkomdag zul je de meeste technieken die je bijgebracht worden onbewust en bekwaam toepassen. Andere vergen iets meer oefening.
onbewust onbekwaam
bewust onbekwaam
bewust bekwaam
onbewust bekwaam
Wat is leren?
Uiteindelijk onderscheiden we zes fasen van leren.
DE ZES LEERFASEN
1. Gemoedstoestand
Je moet in een toestand verkeren waarin je ontspannen, vol zelfvertrouwen en gemotiveerd bent. Als je gespannen bent of niet overtuigd bent van je eigen vermogens of geen heil ziet in wat je moet leren, zal je niet goed kunnen leren.
2. Informatie opnemen
Je moet feiten opnemen die aansluiten bij jouw voorkeur voor leren. Er zijn verschillen in de mate waarin we behoefte hebben om datgene wat we leren te zien, horen of te voelen.
Als je begin met iets nieuws te lezen, naar te luisteren of te bekijken, zal je iets moeten doen om die informatie goed te kunnen onthouden. Wat je moet doen, hangt af van je voorkeur voor visuele, auditieve of fysieke wijze van leren, of dat misschien een combinatie van alle drie het best voor jou werkt.
3. Onderzoek het onderwerp
Je moet datgene wat je leert onderzoeken. Er is een verschil tussen iets weten over iets en het daadwerkelijk begrijpen.
Als je een onderwerp grondig onderzoekt zal je oppervlakkige kennis omzetten in begrip. Hoe je dit kan bereiken hangt af van andere belangrijke leervoorkeuren, voorkeuren die afhankelijk zijn van de unieke manier waarop jij jouw intelligenties gebruikt.
4. Informatie onthouden
Je moet de belangrijkste feiten van wat je leert onthouden. Het doel is om twee of drie belangrijke feiten in je geheugen op te slaan, zodanig dat de rest van je kennis weer geactiveerd wordt bij het horen van die sleutelbegrippen.
5. Laat zien wat je weet
Je moet datgene wat je leert uitproberen om na te kunnen gaan of je het werkelijk begrepen hebt. Je moet laten zien wat je weet.
6. Overdenk het leren
Je zal moeten nagaan hoe goed het leren ging. Het doel is om niet alleen te verbeteren wat je weet, maar hoe je het geleerd hebt. Op die manier zal je steeds beter gaan leren.
Elk van deze fases gaan we doorlopen en voor elk van deze fases gaan we oefeningen maken met de leerstof die je meebracht.
Ook al is je uiteindelijke doel van deze opleiding betere studeermethodes ontwikkelen, je krijgt een oefenexamen over je leerboek om te zien en te ervaren hoe goed je geluisterd hebt. Het inzicht en de kennis van je leestof zijn het beste bewijs van je vooruitgang. Dit is zo geweest voor alle cursisten die net zoals jij met klank slaagden in deze cursus.
Tot later
AatjeManon