Metafoor Migratietraject bij studeren
Migratietraject
Het was een bijzondere dag. Het had hevig gesneeuwd die nacht. En alles, ja alles lag bedolven onder een donzig wit tapijt van ijskoude kristallen pluisjes. De eerste stap die ik zette, was er één van verwondering. Onder een dof gekraak drilde mijn bot een opening. Tot op kniehoogte zakte ik weg. Even slikken. De weg is nog lang, dacht ik, turend naar de horizon. De zon kwam juist piepen boven de einder en haar vrouwelijke gloed streelde mijn oog. Zou ik een tweede stap nemen en deze o zo ontroerende ijsvlakte verstoren met mijn aanwezigheid?
De bosrand achter mij was mijn manteldeken. Bij het minste verdachte geluid kon ik nog altijd terugkeren op mijn stappen. Me laten opslokken door zijn duisternis. Gerustgesteld door deze troostende gedachte, richtte ik mijn aandacht weer op de rivier.
De wind guurde snerpend over de troosteloze vlakte. Het is nog ver, denk ik. Het moet maar want ik heb dorst. En dan een volgende stap ...
Telkens je iets leert, zet je stapje in de sneeuwvlakte. Het geleerde laat een afdruk na.
Na de eerste stap komt de volgende en zo ga je verder. Draai je om en je zult een 'spoor' ontwarren. Zo ook in je hersenen. Pas door verschillende malen het spoor te bewandelen, creëer je een pad. Zo ook in je hersenen. Dit pad kan je, als de Romeinen betimmeren met klinkers of kan je, als een aannemer betonneren. Zo ook in je hersenen.
Tijdens de eerste twee dagen van deze cursus bewandelen we samen met jou de vlakte naar de rivier. Je leert net zoals de vele cursisten voor jou met succes een aantal basistechnieken. Op dag drie is het aan jou om het pad te leggen. Herhaal de technieken keer op keer bij het verwerken van je leerstof. Leg dat pad, sla die klinkers. Een Romein met paard en kar dient zich rustig te voelen op je hagelnieuwe heirbaan.
Dag vier en dag vijf verbreden we dat pad. Uitgebreide technieken geven je kracht in verschillende situaties zoals tijdens 'de blok' en 'op een examen'.
De gehele week is als een migratie/leer-traject dat je doorloopt. Een serie van goed op elkaar afgestemde trainingen. De modulaire opbouw van de training zorgt ervoor dat het migratie/leer-traject 'Poort naar je Diploma' voor u op maat gesneden is en toch uiterst flexibel blijft.
Daarna drie weken rust, zul je denken. Nee, betonneren ga je. Elke techniek behoort tot het traject. Aan jou om het traject tijdens deze drie weken te verharden tot een snelweg. Ditmaal geen Romein, maar een prins (Filip, of Laurent) met zijn bolide dient te races op je parcours. Daarom de opdracht. Gewoon om je te helpen.
De terugkomdag is het aan jou om te schitteren, als een ster. Aan het firnament kan je ongestoord terugblikken op je reis. Als extraatje ga ik je reis verankeren alsof je het altijd zo gedaan hebt. En de namiddag? Een examen.
Maar alles begint bij de eerste stap, de stap van 'het naaste weten'. Dit begrip gebruiken pedagogen om aan te geven dat bepaalde volgende informatie toegankelijk is voor je. Met andere woorden, is de stap te groot, dan zal je het niet begrijpen. Is de stap te klein dan verlies je interesse.
Bijvoorbeeld leren fietsen. Het zal niet veel kleine kinderen gegeven zijn om meteen op een fietst te kruipen en weg te racen. Nee, meestal maken we het ze eenvoudiger. Een driewieler op hun hoogte, daarna een klein fietsje met zijwieltjes, dan een klein fietsje en pas daarna de volwassen fiets. "Voor als je groot bent,"zei ik altijd tegen mijn zoon, wijzend naar mijn fiets als erfstuk.
Voor jouw zijn deze stappen van het naaste weten uniek. Net zoals voor alle cursisten hier aanwezig, afhankelijk van verschillende elementen:
elementen van figuur
ik: concentratie, stress, frustratie ,faalangst
leerstof: leerstrategieën, examen, faalangst, frustratie
omgeving:planning, stress, examen, frustratie
All is in the moment, for the moment is gone.
AatjeManon