9 tips om goede leesgewoontes te creëren - Weg met leesproblemen


Je lees gedrag is verankert in je leesgewoonten. En deze leesgewoonten hebben je meermaals in het verleden geholpen om teksten door te nemen. Spijtig genoeg is dit niet de horizon. Soms zijn het zelfs de basis van je leesproblemen.

Het is slechts de eerste struik op je weg naar meer. Dank de school maar dat je hebt leren lezen. Dit lees gedrag aangeleerd in een schoolse omgeving heb je toegevoegd aan je vermogen: 'je leest'. 

Al je overtuigingen hebben je ook vastgehouden op dit niveau. Wat wil je, 12 jaar training. Laat los en pas de volgende technieken toe. Geniet!


1. Actief lezen:

Lezen doe je niet door te staren naar je blad. Blad na blad en op een gegeven moment betrap je jezelf erop dat je eigenlijk zat te snurken. Je was in slaap gevallen en raar maar waar. Je weet niet meer welke beelden er allemaal voor je ogen verschenen is. 

Nogthans heb je de materie opgenomen. Alleen, wat was het ook al weer? Een vraag die ik me vroeger wel eens stelde. Uiteindelijk heb ik het lezen volledig achterwege gelaten. Teveel van mijn tijd ging verloren. En nogthans daar zit heb het begin van de oplossing. Wat wou ik onthouden als ik deze tekst had doorgenomen? 

Een vraag die het begin aangeeft van een nieuwe techniek. Stel actief vragen bij wat je leest. Eigenlijk dien je te beginnen met een hoofdvraag te stellen. Wat wil ik weten na het lezen van deze tekst of hoofdstuk? Krachtiger gesteld: "formuleer een doendoel." Na deze tekst of dit hoofdstuk dien ik .... te doen. De tekst en het hoofdstuk dienen je daarbij te helpen. 

Grappig, net zoals je outcome formuleren voor 5 jaar dien je ook een oucome te formuleren voor je tekst of hoofdstuk. Geef jezelf een beperkte tijd om tot dit doel te komen. 

Daarna bij het lezen zelf pas je continu het leestempo aan. Sommige delen die je interesse niet wegdragen in functie van je doendoel, lees je heel snel. Laat je ogen glijden over dit deel van de tekst. Andere delen lees je intenser. 

Ook bij interessante delen vertraag en versnel je regelmatig in je snelheid. Kwestie van je aandacht erbij te houden. Blijf continu vragen afvuren op jezelf en de woorden van de tekst zullen je helpen de oplossing te vinden. Leuk hierbij is dat je ook onthoudt wat je niet hebt opgenomen in je vragen.

2. Afschaffen van de slechtste gewoonte:

Het herlezen is tijdsintensief en totaal onnodig. Bekijk volgende wetenschappelijke bevinding en zeg bij jezelf dat je beter bent dan het gemiddelde.

Als elke herlezing ruwweg een seconde kost en dit slechts 2x per regel gebeurd, dan wordt voor een doorsnee-bladzijde van 40 regels een minuut en 20 seconden verspilt. (voor een roman van 300 bladzijden is dit 400 minuten of 6 uur).

In 80% van de gevallen heeft het oog de informatie wel opgenomen (onderzoek). Als je morgen in staat bent om 80% van de informatie van je boek weer te geven op een examen door hem éénmaal te lezen? Ik ben dan wel gelukkig hoor. 

Net zoals het herlezen tijd opslokt als een beer na een winterslaap, is regressie als een troep beren na een winterslaap. Niet alleen blikken je ogen constant terug naar de vorige regel of paragraaf. Je gaat gehele pagina's terug lezen omdat je niet precies meer weet wat je een tiental minuten geleden had geleden. Stop ermee. 

Ga ervan uit dat je het gelezen hebt en dat je het kent. Je brein volgt je in deze redenering en automatisch zal je met meer focus de materie opnemen. Je hebt het gelezen. Punt uit. 

3. Geconcentreerd lezen:

Neem je tijd om te lezen. Zeg bij jezelf: "het volgende uur lees ik." Doe dat dan ook. Laat alle andere zaken die je van plan bent liggen en zie jezelf lezen. Alleen lezen, niets anders. Geen afleiding, je gedachten niet afdwalen. Je bent aan het lezen. Aandacht op je lectuur en gericht op één punt. De woorden die je nu aan het lezen bent. 

Het neemt ongeveer een uurtje in beslag om een boek van pakweg 200 bladzijden te lezen. Je hoort het goed. Een boek in één uur. Dus, concentratie is belangrijk.

4. Structuur doorgronden:

Slechts 50% van wat je leest is echt belangrijk. Onderzoek toont aan dat de rest opvulling is. Bijzaken en versieringen onderscheiden van wat je dient op te nemen! Een ruime woordenschat door een brede algemene ontwikkeling helpen je hierbij. Test dit uit door een algemeen boek te lezen over je hobby. Geloof me, het gaat razendsnel. Waarom?

Je weet al veel. Je hobby valt binnen het domein van je interesse en je hebt een inzicht in de woordenschat. Slechts enkele stukjes informatie ben je nog niet meester. En door het alleen maar te lezen, voeg je ze toe aan je kennis. 

5. Verbanden doorzien:

Lezen is vanaf nu geestelijke arbeid. Lees vooruit. De nieuw aangeboden informatie is vermakelijker, interessanter en belangrijker. Profiteer van de drang van je brein om te ontdekken. 
Let op! Eerst constateer je een achteruitgang van prestatie, daarna volgt een vooruitgang.

6. Geen lichaamsbeweging:

De ogen bewegen. Punt. De andere spieren zijn ontspannen.Zit rechtop en ongedwongen. Voorzie jezelf eventueel van een schuin bureau. Optimaliseer je houding en concentreer je daarna op het lezen. 

7. Verboden subvocalisatie:

Subvocaliseren of meespreken is het resultaat van de schoolse opleiding. Je spreekt als het ware mee met de tekst die je opneemt. Dit proces remt. Een goed gesprek vordert met slechts 150 tot 200 woorden per minuut. In Amerika staat het record op snelspreken op naam van een Italiaanse dame die 600 woorden per minuut haalt. 

Ik begreep echter niets van wat ze allemaal zei. Maar op de tv zag ik dat door het geluid te vertragen met een computer, ze inderdaad iets vertelde. De tekst had ze evenwel al jaren geoefend en ik kan je zeggen dat de intonatie van mijn pasgeboren zoon beter is dan wat deze 40 jarige dame mompelde.

Ook stil meelezen en liplezen vertraagt je opnameproces. Deze verklanking in gedachte laat je toe maximaal tot 300 à 400 woorden per minuut te lezen. Dit is meteen de snelheid waarmee geoefende lezers tekst opnemen. Ja, jij ook. Als student van een hogere opleiding gaat de wetenschap ervan uit dat je dermate getraind bent om met teksten om te gaan dat dit je snelheid is.

Het kan beter. Door het proces van subvocaliseren te stoppen, ga je automatiesch naar een snelheid van 700 à 800 woorden per minuut. Dit is wat je minstens aankunt na deze ochtendsessie.

8. Weinig fixaties:

Meestal fixeer je 6 à 7 maal per regel (=gemiddelde van 65 aanslagen). Door training verbreed je het gezichtsblik en neem je meer informatie op. Kwestie van oefening, je zult zien.

9. Concentratie:

Niemand heeft een concentratieprobleem. Wel is het een paard dat een goede ruiter nodig heeft. Je moeilijkheden heb je ten gevolge van een onvoltooide leesopleiding. Daarom nog even op een andere wijze herhalen:

      1. Pauseer om de 30 of 60 minuten om uw concentratie te scherpen en uw ogen en uw hersenen de nodige rust te gunnen.

      2. Verbeter uw woordkennis. Uw leessnelheid en tekstbegrip zullen volgen.

      3. Overtuig u dat uw leessnelheden afgestemd zijn op het materiaal dat u leest.

      4. Zorg voor het vaststellen van passende doelstellingen voordat u begint te lezen.

      5. Zorg dat uw omgeving op de juiste manier georganiseerd is voor uw leestaak.

      6. Verhoog op wat voor manier ook uw niveaus van belangstelling en motivatie!

      7. Blijf oefenen en gebruik een hulpmiddel voor verhoogde concentratie en tekstbegrip.

Dus, je leesgewoontes bepalen of je nu leesproblemen hebt of geniet van het lezen.