Ritme van topstudenten: Academiejaar - Blok - Examens



Ritme van topstudies - Extra tips

Een topatleet levert puike wedstrijdprestaties na vele trainingen. Kim Gevaert is jarenlang aanwezig geweest op alle topmeetings zonder hoge toppen te scheren. Pas de laatste jaren is ze doorgebroken en behoort ze effectief tot deze wereldtop. In een interview geeft ze grif toe: "jarenlange trainingen hebben hun vruchten afgeworpen ondanks het feit dat ik regelmatig de wanhoop nabij was."

Topstuderen is als topsporten en een examen is als een wedstrijd. Je komt aan de start nadat je de nodige training hebt gehad. Elke topsporter zal je vertellen dat bij trainingen een trainingsschema hoort afhankelijk van het tijdstip in het sportseizoen en dat dit schema is uitgewerkt met behulp van de beste sporttrainers die zijn konden vinden. 

Als topstudent onderhou je een gelijkaardig schema waarbij je op verschillende manieren te werk gaat tijdens het academiejaar, tijdens de blok en tijdens de examens.
  
Academiejaar

Tijdens het academiejaar train jij je hersenspieren voor de wedstrijden die volgen in januari, juni en september. Het langzaam opbouwen van je basisuithoudingsvermogen is een garantie dat je tijdens de blok en de examenperiode blijvend kunt rekenen op deze hersenspieren zonder dat ze in kramp schieten door verzuring. Dit trainingskamp geeft je richtlijnen over hoe je dit basisuithoudingsvermogen naar een topniveau kan coachen.

Hoe langer je leert, hoe minder je onthoudt. Wetenschappelijk onderzoek geeft telkens weer ditzelfde resultaat. Daarom deel je de leersessies op in kleinere perioden voor een optimaal effect,, las je pauzes in en herhaal je systematisch de leerstof.

Uit studie blijkt immers dat je bij een studeersessie van langer dan twee uur slechts 30% van de geziene materie onthoudt. Ja, je hoort het goed, slechts 30%. Na 50 minuten studeren gaan je capaciteiten om te onthouden pijlsnel achteruit. Je ervaart een sterke toename van het aantal dips in je concentratievermogen waarbij je niet meer weet wat je hebt gestudeerd.

Een gemiddelde duur van een studeersessie ligt tussen 10 minuten à 50 minuten. Dus 30 minuten studeren aan één stuk door is perfect. 


Deze manier van studeren heeft volgens de wetenschap een aantal duidelijke voordelen. Ten eerste zijn dips minder sterk als u regelmatig pauze neemt. Helemaal vermijden kan je ze niet maar het onthouden van 80% van de geleerde materie is al veel beter dan de 30% die je onthoudt na twee uur studeren.

Ten tweede blijkt dat het begin en het einde van een studeersessie als goede momenten of pieken voor iets te onthouden doorgaan. Dit wil zeggen dat je plots minstens acht momenten hebt waarop je beter onthoudt.

Ten derde begin je met pauzes uitgerust aan uw volgende leerperiode. Je bent fris, onthoudt beter, en begrijpen verloopt vlotter en beter. Je onthoudt meer stof van elke sessie. Dus vertrek je ook telkens met een groter inzicht bij volgende sessie.

Tot slot neemt herinnering toe tijdens de pauzes. Uw beide hersenhelften gaan immers nog even door met het verwerken van de informatie. Door het combineren met creatieve verbanden en associaties verdwijnen de dips bijna volledig.

De pauze maakt in tegenstelling tot wat je ouders ook mogen beweren een weldoordacht onderdeel uit van je studeerritme. Bij elke dertig minuten studie horen twee tot tien minuten pauze. Geniet van deze momenten om even te wandelen, lichamelijke oefeningen te doen, te mediteren, naar rustegevelde muziek te luisteren of iets te drinken.  

Als je stopt met je studeersessie om een pauze in te lassen, vat dan nog even kort voor jezelf de leerstof die je doorgenomen hebt samen. Kijk ook even vooruit wat je tijdens de volgende studeersessie gaat behandelen. Feliciteer jezelf en geniet van de pauze.

Als je na de pauze opnieuw begint met een studeersessie, herhaal je de leerstof van de vorige leersessie en blik je even vooruit op wat je deze leersessie gaat doornemen.

Het terugkijken en vooruitblikken biedt enorme voordelen volgens wetenschappelijk onderzoek. Je gaat de materie beter consolideren. Je krijgt meer zelfvertrouwen en dit vergroot je kansen op succes bij het studeren. Je gedachten gaan als het ware automatisch het leerterrein verkennen. Dit draagt allemaal bij tot het effectiever trainen van je breinspieren.

Las pauzes in op momenten dat het studeren goed gaat. Als je nadien opnieuw begint met studeren, ervaar je 'plezier'. Je zult zien dat het ellelange treuzelen om achter je bureau te kruipen, weg is.  Ik laat bijvoorbeeld mijn wekker aflopen. Je kan er donder op zeggen dat ik schrik van het alarmsignaal omdat ik meestal zo geconcentreerd aan het studeren ben dat tijd even stilstaat. 

Ik herhaal even wat ik die sessie gedaan heb, blik vooruit naar de volgende sessie en neem mijn welverdiende pauze. Meestal zit ik al na vijf minuten terug achter mijn bureau omdat ik verder wil doen. Dit opgeruimde gevoel had ik vroeger nooit bij het studeren.  

Herhaling is niet alleen nuttig maar ook nodig omdat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat binnen de 24 uur na het studeren al 80% van de informatie al veilig opgeborgen zit in het lange termijngeheugen. 

Spijtig genoeg is het soms een hele klus op deze daar weer te gaan opvissen. "Het ligt op het puntje van mijn tong", zeg je dan maar de informatie is precies weg. Pas als iemand ze opnieuw aanbiedt, denk je bij jezelf: "juist, ja, dat is het wat ik zocht". 

Om in staat te zijn om de informatie vlot van je lange termijn geheugen terug op te roepen en te activeren in je korte termijn geheugen, is het nodig dat je herhaalt. Gelukkig neemt herhalen heel weinig tijd in beslag. 

Wetenschappelijke studies leren ons welk ritme optimaal is om te herhalen:

      na 1 uur gedurende 10 minuten
      na 1 dag 
      na 1 week
      na 1 maand
      na 6 maanden

Deze wijze van herhalen is in resonantie met onze hersenspieren. Het creatieve denken wordt optimaal benut en je onthoudt actief voor altijd. Het vraagt wel een beslissing van jouw om het op die manier in te passen in je manier van werken. 

Dit 'levens lang leren' is een eigen keuze. Als kind leer je op school nog heel veel zaken. Je kennis breidt zich uit. Ook als jongere zet zich deze trend verder. Het is pas als volwassene dat je zelf iets minder gaat leren. Je bent gefocust op andere zaken en de zaken die je geleerd hebt, herhaal je niet meer. Ze zitten veilig wel in je lange termijn geheugen. "Bam," als een zware celdeur die in het slot valt, klinkt de echo van je weten door. 

Ergens in de kerkers van je diepste denken weet je het nog wel maar welke gang moet je nemen. Tegen nu heb je al besloten dat studeren en nieuwe dingen leren niet meer voor jouw is. De tweede helft van je volwassen leven leer je niet meer bij, sterker nog je vergeet meer en meer. Dit fenomeen zet zich door naarmate je ouder wordt. Je aanvaardt dat studeren voor de jeugd is en dat je niets meer onthoudt.

Het tegendeel is waar. Wetenschappelijke studie toont aan dat als je actief blijft verder studeren, je sneller, effectiever en beter studeert dan wie dan ook. Je referentiekader met onderwerpen wordt dermate groot dat je beschikt over een immens groot archief aan sleutelwoorden die je bijstaan bij het verwerken van verdere materie. Je hersenspieren ondersteunen je steeds beter. 

Het is jouw keuze:
        long term memory
     OF
        long term forgettory

Blok

Je studieritme tijdens de "blok" en de "tweede zit" wordt bepaald door je studeergedrag tijdens het academiejaar. Het trainingsschema van tijdens het jaar bepaalt als het ware je basisuithouding tijdens je "blok". 

Deze "blok"-indeling wordt door wetenschappers als optimaal wordt aanzien. Dit ritme is een basis tempo. Daarna is het aan jou om je niveau tijdens het academiejaar te verhogen om dit tempo aan te houden.

Nog even dit advies: werk met blokken en stop met studeren als het goed gaat:

  dagindeling - schema - blok :

6.30 uur opstaan licht sporten of mediteren en douchen
7.30 uur ontbijten
8.00 uur studeren
8.30 uur pauze
8.32 uur studeren
9.05 uur pauze
9.10 uur studeren
9.30 uur pauze
9.32 uur studeren
10.00 uur pauze
10.20 uur studeren
10.50 uur pauze
10.55 uur studeren
11.25 uur pauze
11.30 uur studeren
12.00 uur studeren
12.04 uur studeren
12.30 uur eten en pauze met ontspanning, eventueel een middagdutje
14.00 uur studeren
14.30 uur pauze
14.35 uur studeren
15.00 uur pauze
15.02 uur studeren
15.30 uur pauze
15.40 uur studeren
16.10 uur pauze
16.15 uur studeren
16.45 uur pauze
16.50 uur studeren
17.30 uur studeren
17.40 uur pauze
17.45 uur studeren
18.20 uur eten en pauze
20.00 uur studeren
20.30 uur pauze
20.40 uur studeren
21.10 uur pauze
21.20 uur studeren
21.50 uur pauze en mediteren of op een andere manier ontspannen
23.00 uur naar bed

Sommige studenten studeren beter 's nachts. Dit is gewoon een feit. Weet echter dat je meestal maar een paar uur studeert. Met dit ritme studeer je veel langer en effectiever. 

Zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat een gedeelte van de studenten nut ondervinden van het "sleeper-effect". Als dit ook voor jou zo is, neem dan regelmatig een pauze om te slapen. Bouw deze slaapmutsjes in en onthou dat regelmaat de sleutel is tot het volbrengen van je studeerritme.

Deze methode blijkt telkens weer succesvol voor studenten zoals jij. Het schema kan je aanpassen om te voldoen aan je ingebouwde interne klok. Je staat iets later op en je gaat iets later slapen voor de nachtuilen onder jullie en je neemt een paar slaappauzes voor de koala's onder jullie. 

Het voorgeschreven ritme van 30 minuten studeren (eventueel tot maximaal 50 minuten) blijft echter als een paal boven water staan.

Onderken wat wetenschappers al jaren weten en voer met succes je studeerritme op tot ongekende hoogten. Alleen jij kan dit voor jezelf uitmaken. Beslis en leer succesvol zoals vele studenten zoals jij het ook deden. 

Het is beter:
5 x 2 = 12 en 2 x 5 = 8

Dit studeerritme is het gevolg van een activering tijdens het academiejaar. Bouw daarom steen na steen je eigen studeerhuis en begin bij een goede fundering.

Examen

Het examen is de kroon op je werk. Al je inspanningen brengen nu op. In latere dagdelen gaan we samen dieper in op de wijze waarop je mentaal deze horde neemt. Voor nu is het belangrijk dat je schema's tijdens de examens er gelijkaardig uitzien als je schema's van tijdens je blok. 

Een paar verschillen:

Nieuwe leerstof is NIET voor nu. Je hebt alles al een paar keer doorgenomen. 
Activeer nog een laatste maal de examenleerstof.
Ontspan voldoende

Deze tips bij het studeren maken dat je een timemanagement-ritme verkrijgt die topstudenten ook hebben. Zowel tijdens het academiejaar, de blok en de examens