Hulpmiddelen bij een goede tijdsbeheersing:
1. Planning:
Eén van de meest voor de hand liggende hulpmiddelen bij een goede tijdsbeheersing is planning. Het is een continu (leer-)proces van besluitvorming dat zich richt op een bewuste vormgeving en een bewust ingrijpen ten behoeve van een gewenste toekomst.
Planning en uitvoering:
Veel studenten zijn zo druk bezig dat zij dag in, dag uit bezig zijn om hun activiteiten te kopiëren. Ze zijn zo soms dagenlang bezig om steeds terugkerende crisissen het hoofd te bieden. Ze missen vaak het inzicht om te zien dat zijn als het ware in een tredmolen lopen en dat alle bezigheden van de ene dag gelijk zijn aan die van de andere dag.
Plan daarom je activiteiten op belangrijkheid en werk ze concreet af. Dit advies bevordert in hoge mate je effectiviteit. Dus, formuleer duidelijk je activiteiten en plaats ze in een rooster van prioriteiten en deadlines.
Zorg ervoor dat je rooster aanvaard wordt door je naaste omgeving van vrienden en familie. Want hoe prettig het ook is om je studieplanning voor de komende dag uit te stippelen, zo frustrerend is het ook als je de planning niet haalt.
NEE zeggen:
Om geconcentreerd te kunnen werken, dien je van tijd tot tijd ook 'nee' te kunnen zeggen. Want een student die niet in staat is om 'nee' te zeggen, kan nooit geconcentreerd werken. Er is altijd wel iemand binnen je naaste omgeving die een aanslag op je tijd wil plegen, als is het maar je vriend die binnenwandelt om een 'pintje' te gaan pakken.
2. Aspecten van planning:
Met planning en studieplanning beslis je nu over wat je te doen staat in de toekomst. Dus, je stelt nu je doelen voor de toekomst vast.
Planning en studieplanning zijn een voortdurend proces waarbinnen je besluiten neemt over een onzekere toekomst.
Planning en studieplanning zijn geen prognoses, maar het loutere vaststellen en omschrijven van een gewenste toekomst. Het zijn bewuste keuzes van toekomstige doelen.
Planning en studieplanning leidt tot doelgerichtheid, en daarom, tot effectief en efficiënt werken.
Geef antwoord op de volgende vragen met planning en studieplanning:
Waar wil ik heen?
Welke doelstellingen heb ik? (Doelstellingen streef je na, activiteiten voer je uit)
Hoe kom ik daar?
Hoe kan ik dat doel bereiken?
Met welke strategie?
Welke stappen dien ik te nemen en welke activiteiten/taken horen daarbij?
Hoe ver is de gewenste toekomst van het heden verwijderd?
Over welke planningshorizon praat ik?
3. Planningstermijnen:
Je maakt onderscheidt in drie planningstermijnen:
1. De lange termijn of structuur planning, die voor je studies dient langer dan 5 jaar te zijn.
2. De middellange of strategische planning, die een periode van 1 tot 5 jaar bestrijkt of nog beter de periode van je studies.
3.De korte termijn of tactische planning van 1 jaar waar je een duidelijk onderscheid maakt tussen academiejaar, blokperiode, examenperiode en vakantieperiode.
Korte termijn doelstellingen leid je af van middellange termijn doelstellingen en middellange termijn doelstellingen leid je af van lange termijn doelstellingen.
Bij een effectieve tijdsbeheersing dien je ook nog een ultrakorte termijn planning op te voeren en een uitsplitsing te maken in doelstellingen en taken/activiteiten per maand, week en dag.
4. Voordeel van planning:
Planning dwingt je tot systematisch vooruit te denken, privé en zakelijk.
Het is een tastbaar bewijs van het jaarlijks terugkerend planningsproces.
Het dwingt je om je gedachten op papier te zetten.
Planning bevordert de communicatie, het gevoel van rust en je drang tot realiseren.
Planning bevordert samenwerking en verantwoordelijkheidsgevoel.
Planning bevordert een optimale benutting van je tijd en de tijd van anderen.
Stappen om tot een effectieve tiids- en studiebeheersing te komen met planning:
1. Maak een splitsing tussen je studie en privé doelstellingen.
2. Betrek bij de bepaling van je privé doelstellingen je partner.
3. Stel een TO DO - lijst op van beide soorten doelstellingen die je over een periode van 5 jaar of langer wil bereiken. Weet dat je studie doelstellingen vandaag je werk doelstellingen van morgen zijn.
4. Stel een gelijkaardige TO DO - lijst op voor 3 jaar en dit jaar.
Morgen geef ik het schema dat blijkbaar door de meeste studenten een aha-ervaring teweegbrengt. Dit is de beste tip voor studieplanning (timemanagement) die je ook later in het professionele leven zal gebruiken.