Communicatie


Boodschap overbrengen:

Basisuitgangspunt.

De betekenis van onze communicatie zit in de reactie die we krijgen, ongeacht wat onze bedoeling is.

De wijze waarop anderen op ons reageren geeft informatie over het effect van onze communicatie bij die ander. Dus, door verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen communicatie, vergroot je de mogelijkheden om je gedrag en de reactie die je hebt op de communicatie van anderen, te variëren.

Meteen wordt het ook duidelijker dat de weerstand die je tegenkomt een boodschap is over wat jij doet. Niet over wat zij (de anderen) doen.

Een niet-flexibele communicator zegt: "Jij begrijpt me niet, je biedt weerstand".

Een flexibele communicator daarintegen vindt de beste manier om begrepen te worden.
Gene Early

Ben jij een flexibele communicator? Kun jij je aanpassen naar aan de bedoeling van je boodschap?

Dan zal het volgende je wellicht interesseren.

Verbale, inhoudelijke aspecten van de communicatie zijn minder invloedrijk dan verwacht. Ja, je antwoord op een examen is wel belangrijk. Als je geen oplossing formuleert op de vraag van de prof krijg je geen punten. Maar de manier waarop je het zegt is al even belangrijk. Niet WAT je tegen iemand zegt blijft hangen maar HOE je de boodschap met lichaamstaal (lichaamshouding en stemgebruik, e.d.) uitdrukt.

Blijkbaar communiceren mensen voor ongeveer 70% onbewust en via lichaamstaal. Let maar eens op de handelingen van mensen die elkaar nog maar net kennen. Zij zoeken onbewust 'overeenkomsten' in onder andere lichaamstaal.

Als je dus weerstand tegenkomt in je communicatie, dan is de kans groot dat het betrekking heeft op non-verbale aspecten.

En hiermee kan je aan de slag. Als je dit licht ziet dan kan je tegen jezelf zeggen dat je het gaat veranderen.

Maar dat is voor morgen

see je,


AatjeManon