3 Examentips bij meerkeuzevragen

1. Bedek de antwoorden van de meerkeuzevraag ! Een examentip die kan tellen.

Welk weer wordt het morgen?


a. regenachtig met een beetje zon
b. zonnig met een beetje regen
c. regenachtig en een beetje zonnig
d. geen van deze antwoorden

Verwarring. Dat is het gevoel dat ik meestal krijg als ik antwoorden van meerkeuzevragen lees. Heb jij dat ook? Wel, er zijn voor mij twee uitzonderingen op deze regel van verwarring.

Eén, ik ken alles heel goed. Maar wat is de kans dat ik het perfect ken. Juist, niet?

Twee, ik ken er niets van. Dan is een examen met meerkeuzevragen het meest perfecte type van examen dat ik ken. Gewoon relaxed naar toe gaan, de vragen lezen en gokken.

Oh, er is nog een derde. Verder meer uitleg hierover.


2. Oplossingen voor tijdens het blokken. De eenvoud zelve.

a. Wijze van vragen stellen bij meerkeuzevragen.

Bekijk aandachtig (en op voorhand) op welke wijze een prof zijn examenvragen opstelt. Meestal herken je een systematiek en klinkt het op het examen al een beetje bekender. Komt hierbij dat je nu weet hoe je de cursus dient te blokken. De meeste meekeuzevragen die voor verwarrig zorgen kan je er zo uit pikken en eens goed bekijken. Zeg maar, bestuderen, visualiseren en influisteren.

Bijvoorbeeld: een prof is gek op namen en data. Sterker nog: uit de meerkeuzeantwoorden blijkt dat hij de gewoonte heeft om de namen en data onderling met elkaar te mixen. Over verwarring gesproken. Tijdens het blokken kan je nu telkens de namen aan de data koppelen. Als één geheel memoriseren. Dit voorkomt veel problemen op het examen.