memoriseren en hoeveel onthou je als mens?

Ik heb het altijd moeilijk gehad met het memoriseren van lijsten van woorden. Er zijn mensen die dat wel kunnen. Ze hebben mij echter nooit uitgelegd hoe ze het deden. "Ja, "zeggen ze," ik lees het en ik blijf het onthouden. Ik weet ook niet hoe ik het doe."

Vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde waren een ramp voor mij. Ik had al geen interesse in deze vakken en dan moest je nog eens ellelange lijsten met landen en data van buiten leren. Heb jij ook zo'n vakken?


Om niet te buizen voor deze vakken heb ik alles uit de kast dienen te halen. Als een papegaai alles honderd keer herhalen en overal post-its op plakken om zeker niets te vergeten.

Dit werkt in het middelbaar. Aan de universiteit op zo'n wijze studeren, wil echter zeggen dat je van dag één kan beginnen met blokken en dat je dit tempo dient vol te houden tot de laatste dag. Over inspanning gesproken.
Blijk nu dat wetenschappelijk bewezen is dat er een regel van 7 bestaat. Wat? Ja, een regel van 7. Voor sommige mensen ligt die op 8, voor sommige mensen ligt die op 6.

Memoriseer een lijst van woorden: je onthoudt er 7

Memoriseer een lijst van cijfers: je onthoudt er 7
Memoriseer een lijst van letters: je onthoudt er 7


Memoriseer een lijst ..... : je onthoudt er 7


"Ik ben dus, zoals de meeste mensen, normaal." Goed. Nu nog uitpluizen hoe je meer kan memoriseren. Ezelsbruggetjes kunnen hierbij helpen.Webguide studenten en Let op!