Communicatie en mondelinge examens (1)












1. Juiste communicatie is niet eenvoudig. En dan nog op een mondeling examen.

De prof kon mij niet uitstaan! Vertel dat eens tegen je ouders. Je belt naar huis om te zeggen hoe het examen was. Je wilt ze voorbereiden op een mogelijke buis. Alleen, hoe leg je zoiets uit? Over communicaie gesproken!



Ik weet er spijtig genoeg alles van. Pas nu, zoveel jaren later, weet ik waarom mij dit overkwam en hoe ik het kan verhinderen.

Je doet de deur open, kijkt het lokaal in en nog voor je “goede morgen” zegt, weet je het al.
Dit wordt een verschrikkelijk slecht mondeling examen. Hier ga je zweten en zwoegen voor elk punt. Dit alles ongeacht hoe goed je het geleerd hebt.
Je eerste blik, de manier waarop je wandelt en de wijze waarop je hallo zegt, waren genoeg. In een split-second word je beoordeeld, sterker nog veroordeeld. De rest van het mondelinge examen vecht je tegen vooroordelen die de prof heeft opgebouwd in deze luizige seconde.



AatjeManon