Leren leren en kerncompetentie 2: Studieplanning



1. De poort naar de hemel.

De poort naar de hemel toornt hoog boven mij uit. Ik weet dat dit de weg is naar een beter leven. Gouden lepeltjes, en rijstpap. Het gedacht alleen al. Ik hou van rijstpap. Vroeger toen ik klein was vertelde mijn moeke me over een prachtige plaats.

Iedereen had er vleugels en ze waren allemaal slim. Moeke vertelde dat ze allemaal gestudeerd hadden. Ergens in Gent, Antwerpen, Leuven, ... Mooie plaatsen met mysterieuze namen. Je kon er kennis opnemen. Net zoals rijstepap. Imposante meneer'en en mevrouw'en lazen voor uit hun toverboeken. Elk van hen had een bijzondere gave. En deze wilden ze graag met ons delen.

Je moest er minstens vier jaar verblijven. Sommigen onder ons deden er wel zes of zeven jaar over. Anderen onder ons werden uitverkoren en mochten net zoals deze meneer'en en mevrouw'en blijven. Iedereen die langs kwam werd dan door hen voorgelezen. Deze kindjes hadden zo'n geluk. Hun bedje was gedekt. Zij die er lange tijd verbleven, kregen elk jaar grote oefeningen. Zij die bleven dienden te bewijzen dat ze snel genoeg waren. Of ze vlogen weg! Zij die bleven kregen na jaren luisteren een papier.

Alleen dienden zij de grote poort te openen. En hier begint het misterie.

2. De grote poort en leren leren.

De grote poort wordt geopend door 5 sleutels. Sleutel één hebben we gisteren gevonden. Studietechnieken.

Vandaag gaan we het hebben over sleutel twee. Deze sleutel geeft je de kans om je voor te bereiden. Wacht niet te lang want dan komt er niets meer van. Ikzelf heb altijd problemen om sleutel twee terug te vinden. Hij ligt op evidente plaatsen. Alleen dien ik op tijd te beginnen met zoeken en daar wringt nu net het schoentje.



3. Sleutel 2:

Elke dag telt 24 uur. Tik tak. Dit geldt voor iedereen. Hoe komt het dan dat de ene in de goot beland en de andere multi-miljonair wordt?

Hoe komt het dan dat de ene altijd te laat is en de andere altijd ruimte en tijd over heeft.
Sleutel twee is timemanagement. Niemand controleert je nog. Je hebt alle tijd van de wereld en plots is het examen daar. Wat nu?

4. Timemanagement.

Vooral na mijn studie heb ik daar veel meer over geleerd. Peter Drucker en andere managers passeerden de revue. Geloof me, ik heb het allemaal gezien. Weet je dat we op dit ogenblik bij de 4e generatie van timemanagers aanbeland zijn.

Don't worry. Dit is niet belangrijk. Hoe je deze wetenschap over timemanagement gebruikt om je voor te bereiden op je examens is wel belangrijk. De volgende weken ga ik het hebben over twee belangrijke aspecten van timemanagement:

A. Indeling van je tijd volgens academiejaar, blokperiode en examenperiode.
B. Congruent met jezelf omgaan in de keuze van je richting en besteding van je tijd. Beide aspecten bepalen of je goed kan omgaan met je tijd.
B is de meest belangrijke als je hem mist. Hij zorgt ervoor dat je stopt met studeren en jezelf vragen begint te stellen. Een examenperiode is hiervoor het beste moment. Juist ja, je hebt al niet veel tijd meer en daar gaat dat interne stemmetje van jouw. "Heb ik wel juist gekozen, zou ik niet een andere richting kiezen. Ik weet wel dat ik met dit diploma veel geld kan verdienen, maar ...
A is ook erg. Veronderstel dat je de juiste richting gekozen hebt. Hoe in hemelsnaam weet je dat je voldoende gestudeerd hebt? Hoe in hemelsnaam weet je dat je voorbereiding ok was?
Het examen zelf is het hoogste moment. Kan het dan niet vroegen????

5. Timemanagement.
Samenvattend: Pas na je geslaagde studies zullen bedrijven je betalen om hierover opleidingen te volgen. Ze zijn zeer nuttig, zeg ik je. Alleen je zou ze beter doen voor je aan je studie begint.

Daarom blog ik de volgende maanden ook over timemanagement. Geen verhaaltjes over poorten en sleutels. Sec, de vierde generatie van timemanagers passeren je deur.

see je,

AatjeManon