De 5 kerncompetenties van leren leren: 8 weetjes


Was het niet de taak van het middelbaar onderwijs om je voor te bereiden op hogere studies. Leren leren zou je nu toch al onder de knie dienen te hebben, niet?

1. Op vakantie met Thomas Cook.

Leuke slogan. Zowat 192.000 studenten kijgen te horen dat ze een tweede zit hebben. Bij de eerstejaars is dit 73% van de studenten. Heb ik iets gemist? Vind jij deze cijfers normaal? Ben ik de enige die daar een probleem van maakt? Wist je dat het eigenlijk nog erger is dan dat. Uit onderzoek blijkt dat in het middelbaar onderwijs reeds 50% van je klasgenoten er al de brui aan gaven. Zij zagen het einde van de donkere tunnel niet. Zij besloten om technisch of beroepsonderwijs te volgen.
Geen hogeschool of universiteit voor hen.

2. Wat scheelt er aan mij? Kan ik dan niet leren leren?

Ik verlies als directeur meer dan 50% van mijn werkkrachten.
Wie wordt er ontslagen? Juist ja, dat dacht ik ook al. Laat me duidelijk zijn: HET LIGT NIET AAN JOU!!! Verder studeren is zoals in het kanaal geduwd worden. "Daar ligt Londen: begin al maar te zwemmen. Tot aan de overkant", roept de prof je na. De behulpzame assistent gooit nog snel een fiets in het water. Om het laatste stuk te fietsen. "Dat zal je helpen", roept hij op zijn beurt nog na. Dus, je begint te zwemmen. Op hoop van zege.

Niemand heeft je ooit voorbereid op dit natte avontuur.

3. Het grote spiegelpaleis van je studies.

De grote hoeveelheden leerstof en de luchtledigheid van totale vrijheid zijn in schril contrast met je vroegere schoolervaringen.
Wist je maar hoe er mee om te gaan. Doe zoals ik, doe. Je loopt met je hoofd tegen een muur. Neen, dit is niet juist. Je doet iets anders. Hum, toch twee stappen verder. En dan. Pats, weer een muur. Oké, nog eens proberen. Beng, had ik niet verwacht. Yep weer een muur.Blijkt dat je in een heus spiegelpaleis rondloopt. Hoeveel geld zou je geven om op dit ogenblik een kaart met de juiste wegbeschrijving te hebben.

Let op. Je dient nog altijd zelf te wandelen. Alleen, je weet waar je naar toe loopt.

4. Daarom 5 kerncompetenties van het leren leren.

Als trainer heb ik ervaren dat je in 5 kerncompetenties van het leren leren bekwaamheid kan verwerven. Elk van de competenties staat los van de andere. Elk van de 5 competenties geven je een deel van de kaart die je nodig hebt om je uitweg te vinden uit het spiegelpaleis.
Je dient je te bekwamen in elk van de 5. Als je deskundigheid in één van hen niet hoog genoeg is, kan je het vergeten. Je examen wordt een flop.

5. Het examen en leren leren.


Het examen is een tussenstation op weg naar je eindbestemming, 'het masters-diploma'. Als je op de eindbestemming glimlachend van de trein stapt, weet je het. Ik ben master in de 5 kerncompetenties van leren leren. Dan pas? Nee, sommigen vroeger.


In het eerste jaar van de hogere studies stoppen meer dan 15% van de studenten vroegtijdig. Dit wil zeggen, nog voor de examens er zijn. Nog voor dat de eindsprint begint. Zij houden het voor gezien. Zij geven er de brui aan. Zij zeggen foert.

En dat is de meest voorkomende manier om met de 5 kerncompetenties geconfronteerd te worden. Je faalt miserabel. Nog voor je examens. Of tijdens je examens.

6. Er is geen falen, alleen feedback.

Ik ken slechts één uitzondering op deze regel. Een jumper terwijl ik een shift draaide als receptionist op één van de homes van de unif van Gent.
Het was examenperiode. Hij had me verteld dat het weeral slecht was en dat hij niet meer wist wat te doen. Een half uur later kon ik de ziekenwagen oproepen.
Hoe verschrikkelijk ook dit waargebeurde verhaal. Het blijft zo dat de meeste onder ons het overleven. Ze wandelen weg met een slecht gevoel. Ze gaan verder met hun leven op een andere manier. Ze overleven het, bij wijze van spreken. Alleen, is dit nodig???

7. Kan het ook anders?

a, het kan ook anders. Zodra je examens hebt afgelegd en buist, weet je het. Een of meerdere van de 5 kerncompetenties ontbreekt je. Geen nood. Je hebt een belangrijke levensles ervaren.
Sta op, stof je kleren af en begin opnieuw. Wat? Ja, begin opnieuw. En opnieuw, en opnieuw en opnieuw. Het lukt je wel. Misschien!!!

8. Als je altijd hetzelfde doet, krijg je altijd hetzelfde resultaat.

Je kan het altijd opnieuw proberen. Maar, waarom niet van de eerste keer de 5 kerncompetenties aanleren. Je bekwamen in leren leren, geeft je een voordeel. Weet je nog de oversteek van het kanaal? Waarom neem je niet de Eurostar naar Londen. Kwestie van gezond verstand.

9. Einstein en leren leren.

Als ik één dag had om de wereld te redden, zou ik 23 uur gebruiken om te plannen en één uur om het uit te voeren.
Dit is een citaat van Einstein, een man die op de unif buisde voor wiskunde.

10. Leren leren en de 5 kerncompetenties.

Zonder zwanzen, bekwaam je in de 5 kerncompetenties terwijl je studeert. Leren leren geeft je vleugels.

De volgende weken ga ik één voor één de 5 kerncompetenties aanraken. Een tipje van de sluier oplichten. Je laten zien dat het niet veel vraagt om je te verbeteren. Het is aan jou om te oefenen in de competenties die je het minst liggen.

See je

AatjeManon