3 ondersteunende technieken bij het lezen

Deze technieken zijn werkelijk ongelooflijk leuk en ze geven een extra dimensie aan je lezen en kunnen. Ikzelf pas dergelijke techieken al jaren met succes toe. Vooral als 'kabinetaar' (Antwerps dialect = werken voor een minister op zijn kabinet met verantwoordelijk over een administratie van een paar 1000 ambtenaren) krijg je dagelijks een paar honderd bladzijden leeslectuur.

Na twee maanden weet je meteen wie 'inhoudelijk' mee kan. Het doornemen van deze lectuur is een must, het is bijvoorbeeld de basis van je gesprekken met je administratie. Zij werken jaren op heel specifieke punten. Jij hebt meestal een uurtje om tot de kern van de zaak te komen.

Ik vraag de lectuur op die zij doorgenomen hebben. Concreet voeg ik eraan toe dat ik ook graag een boek ontvang dat een algemeen inzicht geeft over het dossier waaraan zij werken. 

Hun ogen gaan open als blijkt dat ik nadien in het uurtje vergaderen hun niveau van dossierkennis haal. Ik zweer je dat je leven nadien gemakkelijker wordt. 

Gemotiveerd door je interesse halen zij het onderste uit de kan en binnen de kortste keren staan je 200 dossiers op de rails. Je kan wetsvoorstellen naar de ministerraad dragen. Je minister is gelukkig en jij dus ook. Niet slecht, hé voor een beginner op dit niveau.

Jij kan dit ook. Daarom ga je deze ochtend je leesgedrag even aanpassen aan de volgende vier punten. Ten eerste ga je opnieuw een moment van rust creëren. Een goed gevoel is ook optimaal voor het snellezen. 

Ten tweede dien je de leerstof voor te bereiden. Gewoon even je boek doorbladeren om inzicht te verkrijgen in je materie. Kwestie om je outcome eenvoudig te formuleren. Ten derde ga je scannen, een techniek afgeleid van wetenschappelijk onderzoek door de US-Airforce. Ten vierde en dit geeft je vleugels, je gaat turbolezen. Als een sneltrein, de Thalis, door je boek met verhoogd begrip.

Elk van deze vier punten geeft je vaardigheden om u tegen te zeggen. Vanaf nu ben je geen pier meer die de aankomende golven breekt maar een boot die meevaart op de stroming. Golf na golf wordt je gedragen naar je bestemming. 

De vier punten samen toepassen wil zeggen dat de golven elkaar dragen en niet overrollen. Voor je het weet, meer je aan in de thuishaven. Gewoon doen. Laat je interne dialoog even links liggen. Nadien kan je kritisch terugblikken. 


Rust

Begin met het anker van rust. Je hebt deze oefening al een paar keer gedaan dus verwacht ik dat je ontspannen en goedgemutst gaat lezen. Werk planmatig alle onderdelen af op je eigen tempo. De stemming waarin je bent, bepaald mede hoe gemakkelijk je leest. Concentratie en training van de ogen helpen je daarbij. Door deze oefeningen telkens opnieuw te doen, creëer je een toestand die optimaal functioneert voor jouw brein. Dus geniet en doe alsof het een pretje is. De eerste successen zijn belangrijk om je vaardigheden verder te ontwikkelen.

Een leuke tip om dit vol te houden:

Pauzeer op momenten dat het leuk is. Na je pauze begin je opnieuw met een verlicht gevoel. Dit verminderd het treuzelen en kletsen tegen jezelf tijdens de pauzes. Je wil gewoon achter je bureau. Je brein zegt je: "ik wil meer weten, ik wil nog, komaan we beginnen er aan." Dit wil zeggen dat als het minder gaat, je bewust een optimaal moment creëert om te stoppen. 

Dit kan van alles zijn. Vooral bij moeilijke onderdelen van je leerstof is dit belangrijk. Je kan bijvoorbeeld een klein stukje herhalen van de leerstof die je al hebt geleerd. Meestal bij moeilijke stukken zijn er toch een aantal paragrafen die je door hebt. Herhaal deze even en pauzeer dan. Kwestie van oefening!

Voorbereiding

2. Voorbereiding:

Dit is een belangrijk onderdeel van het lezen. Je dient eerst even door je boek of je hoofdstuk te bladeren. De eerste kennismaking met het onderwerp roept meteen een aantal vragen op. Je schept een verwachtingspatroon naar je lectuur toe. 

Dit gevoel verscherpt je aandacht. Het formuleren van een doendoel focust je nog meer. Profiteer van dit effect en speel erop in. Het inzicht in het soort lectuur vergemakkelijkt de kennismaking nog extra.

Doendoel

Het formuleren van een doendoel geeft je een "edge" ten opzicht van het passieve lezen dat je gewoon bent. Je brein zal nadien systematisch leeselementen opnemen die nuttig zijn om dit doel te bereiken. Daarbij komt dat je deze elementen als kapstokken gaat gebruiken om ander elementen van je lectuur aan op te hangen. Een surplus die naar boven komt bij de ondervraging van de leerstof. 

De kracht van het doendoel (= outcome) kan je laten toenemen door een aantal zaken toe te voegen. Voor je brein maakt het geen verschil uit. Het is niet in staat om werkelijkheid van fictie te onderscheiden. Dus, redeneer positief in termen van SO- SMART.

      Strategisch Ondersteunend: Ga terug naar je doel van studeren. Breng concreet voor ogen wat je wilt doen met je studies. Je weet dat dit studieboek en dit hoofdstuk je een stapje dichter bij je doel brengt. 

      Specifiek en simpel:  Haal een paar concrete aspecten aan van je doel dat je later wil verwezenlijken. Je boek dient in te grijpen op deze aspecten.

      Meetbaar: Vertel even tegen jezelf hoe je deze concrete aspecten zou aanpakken. Na het lezen vertel je nogmaals tegen jezelf hoe je deze concrete aspecten zou aanpakken. Zie je een verschil? Dit kunnen voor en na dient een meetbaar verschil uit te maken. 

      Alsof het nu is: visualiseer even het moment dat je het boek hebt doorgenomen. Ervaar hoe je houding verandert en hoe je nu tegen jezelf praat met de meerkennis die je hebt meegenomen uit dit prachtige boek.

      Realistisch en ecologisch verantwoord: Hou het realistisch. Je bouwt niet op droomwolken en je brengt anderen geen schade toe. 

      Tijdsaanduiding en positief: geef jezelf voldoende tijd om je doel te realiseren maar niet teveel tijd. Het werken onder tijdsdruk is stimulerend. Tien minuten om een doendoel te formuleren is al drie minuten teveel. Hou er rekening mee dat je leescapaciteiten toenemen en dat je dus telkens minder tijd opneemt om je doel te bereiken. 

Is dit niet positief genoeg? Neen, je kan woorden toevoegen die positief klinken. Bijvoorbeeld: ik ga deze tekst "ultra snel" doornemen en laat een" bijzonder leuke" indruk na bij de "vriendelijke" mensen die mij op een "aangename manier" ondervragen.

Inzicht verkrijgen

Hoe sneller je vertrouwd bent met je boek hoe sneller je een so-smart doendoel kan formuleren. 

Deze ondersteunende stechnieken helpen je bij het lezen. In de volgende post meer hierover