Mindmapping


Verder studeren en mindmapping gaan hand in hand. Waarom wordt het dan niet aangeleerd in het secundair onderwijs. Wel, dat wordt het wel. Alleen niet overal.

Er zijn trouwens een aantal voordelen verbonden aan mindmapping. Maar daarover straks meer.

Eerst even een aantal nadelen opsommen:

Het is tekenen en de meeste mensen hebben een ongemakkelijk gevoel bij het tekenen.

Het vraagt meer tijd dan gewoon noteren.

Je hebt een groot blad nodig en dat is ongemakkelijk.Of op PC maar dan heb je helemaal al iets nodig om te studeren.

Ik ben het niet gewoon. Dus ik dien mij aan te passen.

Het vraagt veel werk. Want ik moet tekeningen maken.

U bent uitgenodigd om deze lijst te vervolledigen.



Oh, gisterenavond wist mijn vriendin er nog één aan toe te voegen. Ik verslijt wel heel veel kleurtjes op deze manier. Hoeveel gaat mij dat wel kosten om een universitair jaar door te komen???



Yep, heel wat nadelen. Deal with it.

Telkens ik iets nieuws leer zoals mindmapping weigeren mijn hersenen dienst. Ja, ze zeggen me dat het beter is om gewoon verder te doen zoals ik bezig ben. En dat doe ik dan ook meestal wel.

Dat kleine stemmetje in mijn hoofd (laten we het ego noemen) weet het altijd wel beter. Ego staat niet open voor vernieuwing. Ego kijkt niet verder dan zijn neus lang is. Ego is niet met anderen bezig en ego luistert niet naar mensen die het beter kunnen weten. Als is het maar om een andere mening te hebben over dingen.

En toch, dit keer wist ik ego het zwijgen op te leggen. Wel beter gezegd, ego heeft eens geluisterd. En ego heeft iets geleerd.

Hum hum, de stem zweeg net lang genoeg om een schittering te zien in iets dat misschien wel een versnelling zou betekenen in mijn manier van studeren. Dus, meer tijd voor tv, youtube, en video.

Meer op café, enz. ... Vul maar aan met je eigen lijstje van dingen die je graag doet.

Ik wil een punt maken en dat is het volgende. Ik studeer sneller met mindmapping dan zonder mindmapping. En ik onthou beter. Echt waar en niet ik alleen. Iedereen die ik help, heeft hier ongelooflijk nut bij. Ze blijven het allemaal doen. Sterker nog, hoe meer je dient te studeren, hoe meer je de neiging hebt om het te blijven gebruiken.

En toch dient iedereen voorbij het 'kritische' punt te geraken. Wat zeg je, een kritisch punt. Jaja, eens voorbij dit punt, blijf je mindmapping toepassen. Maar ...

Eer je zover bent, is het nog even de Alpen doorfietsen. En voor de sterke karakters, dit doe je op de oude fiets van de bomma! Met platte banden.

Zo moeilijk kan je het jezelf maken.

Dit filmpje op youtube geeft aan dat het ook simpel kan. Normaal gezien kun je na het bekijken van Stephen Pierce al aan mindmapping doen.

Hoor mij nu. Precies of het gaat over een sportdiscipline. Dus, je wordt er moe van. :-) Niet naar de videoclip kijken is dus de boodschap!




Onhou dat je sneller studeert en dat je meer onthoudt.

Over de rest vertel ik morgen wel. Want er zijn nog een aantal nadelen aan mindmapping!

see je,


AatjeManon

P.S.: Tony Buzan heeft een patent op zijn manier van mind maps.

P.P.S.:
Richtlijnen die ik ergens gecopiëerd heb.

De regels beschrijven hoe je een mindmapping opstelt : echter open voor interpretatie, en daarom dus voornamelijk slechts richtlijnen.

1. Begin in het midden met een tekening van het onderwerp uit tenminste 3 kleuren.
2. Duid sleutelwoorden aan en schrijf tekst gebruik makend van formeel schrift met kleine letters en hoofdletters.
3. Elk woord met een tekening moet alleen staan
4. Alle woorden en tekeningen moeten verbonden zijn, waarbij je start in het middelpunt en teken met dikke en vloeiende lijnen, die naar de rand van het blad steeds dunner worden.
5. Gebruik heel veel kleuren, symbolen en codes in de volledige mind map.
6. Benadruk zoveel mogelijk belangrijke woorden.
7. Gebruik je eigen stijl bij het opstellen van een mind map.
8. Zorg voor een heldere structuur voor het ordenen van je gegevens

Deze regels zijn niet alles omvattend om aan mindmapping te doen.