Mind map
Tegen nu zou je al overweg kunnen met een mind map. Als het gewoon de technieken waren die je hoefde te leren. Want deze zijn heel eenvoudig.
Maar en, voor een studerende student is dit een grote maar. Bij het leren wil je altijd vlugger gaan en ... Mind map remt je in eerste instantie. Het gevoel dat je hebt kun je vergelijken met de auto rijden en de handrem vergeten af te zetten.
Het lukt wel. Alleen dat gevoel dat er iets is.
'Dat' gevoel blijft. Sterker nog, dat gevoel neemt toe. Uiteindelijk ga je jezelf vergelijken met een piloot die over de brousse vliegt met beide motoren in vuur en een parachute die net nu in de wasmachine zit. Leuk hé.
Het is gewoon een gevoel, mensen. Het is gewoon een gevoel. Want overweeg eens het volgende. Als je naar een examen trekt en je dient de avond daarvoor op een cursus te kijken die veel te dik is om nog eens volledig door te nemen. Wat dan?
Wel dan neem je hem niet meer volledig door. Doe dit met 5 cursussen en je weet dat je voor deze eerste zit in de problemen komt. Je ziet het gewoon aankomen. Dus, wat doe je.
Wel, de meeste studenten (80%) blijkbaar niets want ze buizen in eerste zit in eerste bach (en kunnen gratis vliegen met Thomas Coock). Hé, don't blame me. Het zijn jullie leerkrachten die je voorbereid hebben voor het grote werk. Alleen in tweede zit zijn er al een aantal die het begrepen hebben. Ze hebben hun studietechnieken bijgeschaafd.
Goed voor hen. En ik wil nu al met jou wedden dat deze studenten stuk voor stuk schema's gemaakt hebben. Waarom. Vijfhonderd pagina's doornemen tussen examens door? Nee meneer, onmogelijk. Maar 100 pagina's samenvatting doornemen? Ja meneer, dit is zeer goed doenbaar.
Oké, stap één is dus zorgen dat je iets in handen hebt dat doenbaar is om te herhalen tijdens de examens. Wel, dit is wat ik vroeger deed. Misschien niet zo nuttig voor jouw maar het hielp mij en vooral het bespaarde mij een enorm pak werk.
Ik zocht naar studenten die eerste bach gedaan hadden en kocht hun samenvattingen over. Yep, gewoon hun bloed, zweet en tranen overkopen. Wat zeg je daar van??
Slim genoeg. Nu er is wel een catch 22. Je dient het werk van anderen te controleren. Zij zijn misschien niet altijd de beste studenten. Dus hier volgt een vorm van speldeprikjes die ik toepaste. Want wees eerlijk, je kent nog altijd niets van de vakken. Die krijg je pas tijdens het jaar gedoceerd. En zover is hetnog niet. Ze kunnen je voorlopig alles wijsmaken.
Elke student die maar genoeg stoeft over een samenvatting vindt wel een bleu'ke die hem copieert. Gedraag je niet als een schacht. Daarom deze richtlijnen:
1. Vraag hem hoeveel punten hij op het vak gehaald heeft. Je kan het zelf wel raden. Ik schat dat je geen goed examen kan afleggen met een slechte samenvatting. Wat denk jij?
2. Vraag hoe lang de samenvatting is. Ook als de student in kwestie een goede student is, kan het goed zijn dat hij een cursus heeft van 500 pagina's en een samenvatting van 1000 pagina's. Ik zeg je dat de regel dit is: "een goede samenvatting is minstens 1/3 van de originele cursus."
3. Vraag hoe lang hij aan zijn samenvatting heeft gezeten? Je zoekt hier het type student dat zelf minitieus met zijn cursussen aan de slag is gegaan. Meestal zie je het aan het uiterlijk van de student. Ik geef toe, niet altijd.
4. Bekijk de samenvatting aandachtig en stel jezelf de volgende vraag: "Waar kan ik verbeteringen aanbrengen?" Hints hierbij zijn bijvoorbeeld: de tekst is nog altijd uitgeschreven met tussenwoorden zoals de, het , met en ... Vul het lijstje gerust aan., of de tekst geeft geen pijlen want wees eerlijk. Stroomschema's bevaaten pijlen, geen tekst om uit te leggen waar het volgende over gaat.
5. Redactionele kwaliteiten en leesbaarheid. Dit is belangrijk want je betaald immers geld voor deze cursus (of niet? lees de blogrubriek over communicatie. Dan betaal je met een glimlach) of je moet hem minstens copiëren. Dus de kwaliteit van de druk gaat er alleen maar op achteruit. Dus, als je niet overweg kan met het geschrift, laat het dan zo (alhoewel, ik intussen een expert ben met geschriften). En als blijkt dat je collega niet eens kan schrijven. Laat het dan ook zo.
Extra punten ken ik toe voor de volgende ontdekkingen:
1. gebruik veel kleuren. Ik ben gek op kleuren in schema's. Maar geen fluo (dit tast de levensduur van je samenvatting aan en ik wil niet tegen het examen met een fluo-gele definitie zitten die aangevreten onleesbaar geworden is door de kleur)
2. drukletters. Ik ben dol op drukletters of formeel schrift. Elke letter wordt door ons geheugen immers als een beeld opgeslagen. Dus mijn hersenen kunnen veel beter met dit gegeven over weg + meestal ook beter leesbaar.
3. onderscheiding. Studenten met onderscheiding krijgen een extra vermelding
4. college mee opgenomen. Sommige studenten slagen erin om ook de uitleg van de prof mee in hun samenvatting te verwerken
5. vertaling. Nee dank u ,een engelse tekst is engels oké, niet vertalen (als de vertaling goed is, oké een twijfelgeval)
6. sleutelwoorden. Een samenvatting die alleen uit sleutelwoorden bestaat is 'the best'.
Voorbeeld uit een boek van scheikunde:
Daar bedoel ik niet mee: def.: thermochemie: is the studie van hitte vrijgelaten of geabsorbeerd bij chemische of fysische processen.
Daar bedoel ik wel mee: thermochemistry -> study heat released-absorbed chemical,physical processes
Zo, minstens een week gewonnen voor elk vak dat je niet dient zelf samen te vatten. Oké, het nadeel bij deze methode is de volgende. Je hebt niets opgestoken tijdens die week want je hebt geen samenvatting gemaakt. Juist? Nee, fout. Je begint nog maar aan je week en je kan met een voorsprong beginnen.
Let op: de gewonnen tijd ga je gebruiken op je mind map te maken. Goed hé, en hier is hoe het werkt.
Maar eerst een filmpje.
Road To Sucess For Part Time Students
Tegen nu moet je al wel doorhebben hoe je een mind map maakt. Dus ga ik verder met mijn uitleg. Je kijkt met andere ogen naar je cursus als je je samenvatting al eens hebt doorgenomen.
Nu doe je het volgende want technieken die deze mannen in deze filmpjes getoond hebben is oké voor een kleine mind map. Op een hoger niveau slaag je er nooit in om een degelijke mind map te maken van deze hoeveelheid leerstof, hoor ik je nu al denken.
Wel, bekijk deze mindmap van boeing voor een vliegtuig even.
Wat denk je. Zou een multi-national als boeing het risico nemen om een vliegtuig te ontwerpen met een techniek als mind map als het onveilig zou zijn???
Of teveel tijd zou kosten???
Hummm, moeilijke vraag. Not!
Morgen meer hierover
see je,
AatjeManon