Leren


Leren van helpende factoren

Je hebt nu een volledige crashcursus gekregen om je communicatie en het opbouwen van rapport bij te spijkeren. Blijkt dat er een aantal basisovertuigingen zijn die je helpen om rapport in een ruimer kader te plaatsen. Als het ware een plaatje te geven in je eigen wereld.

Zoiets als geloven in God. En daarom goed handelen. Het kader van geloof kan je helpen om 'goed' te handelen. Je gaat je handelingen afwegen aan dat kader. Voor sommigen helpt het.

Daarom deze vier factoren die je leren.

1. De kaart is niet het gebied.

Dit is een hele lichte ook al ziet hij er misterieus uit. Als je rapport opgebouwd hebt, dan voel dat ook wel ok. Dit gevoel gaat op een bepaald ogenblik overheersen. Je zegt bij jezelf: "de andere is wel ok en de andere zal ook wel hetzelfde denken over..."




Maar plots maakt zij een opmerking waar jij je helemaal niet in kan terugvinden.

Hoe kan dit nu???

Wel eenvoudig, het gevoel dat je hebt, past gewoon bij rapport. Alleen iemand ander heeft een 'EIGEN' WERELDBEELD. En jij hebt door te spiegelen en te backtracken toenadering gezocht en gevonden tot dit wereldbeeld.

De kaart= je wereldbeeld is niet het gebied= de wereld.
Je vriend of vriendin heeft een eigen kaart van de wereld. Effectieve communicatie maakt gebruik van de kaart van de andere om een stukje mee te wandelen. Alleen! Soms klopt die kaart niet met je eigen kaart en dan ervaar je dat met een schok! Je ziet niet meer naar waar de weg leidt. 'Help', roep je dan.

De kaart is niet het gebied wil dus zeggen dat we allemaal een eigen interpretatie maken van de wereld en voor communicatie is het nuttig om een inzicht te verwerven in de kaart die een ander gebruikt. Leer dit en je opent een nieuwe wereld. Beloofd!!!

2. Scherp en zintuiglijk waarnemingsvermogen.

Je bent een hele sluwe vos met haviksogen die met zijn tarantulla-poortjes zijn omgeving afspeurt.

Goed genoeg? Wel , voelen zien en horen. Dat zijn de drie masterninja-waarnemingsvermogens waar dient over te beschikken. Registreer naar best vermogen en pas toe in je communicatie wat je geregistreerd hebt. Gebruik je intuïtie als vierde. En doe. Zo leer je het snelst

3. Congruentie of rapport met jezelf

Yep, voordat je in rapport gaat met iemand anders die je in overeenstemming te zijn met jezelf. Anders wordt het een strijd. En met jezelf in de arena gaan is altijd een verlies. Weet waarom je in rapport gaat. Wat je wilt uit het gesprek. Weet dat je denken, voelen en doen je op één lijn dienen te staan.

Bijvoorbeeld als ik tijdens een gesprek rapport opbouw en de andere persoon begint racistische opmerkingen te maken. Dan is het voor mij onmogelijk om in rapport te blijven. Als ik toch blijf spiegelen, wordt ik overvallen met gevoelens van misselijkheid en krijg ik hoofdpijn.

Tot zover met jezelf in overeenstemming zijn. Leren hoe je reageert op je eigen handelen kan heel nuttig zijn.

4. Criteria of opvattingen

Bouw je argumentatie op volgens wat de andere belangrijk vindt. Dit beïnvloedt meteen hoe je zelf tegenover sommige zaken staat. En dit is zeer verrijkend.

Ik zal het appreciëren dat je me een duidelijke uitleg geeft over een college. Zo kan ik beslissen om het te volgen of niet. Mijn vriendin daarintegen heeft liever de mening van 10 andere mensen. Als ik met haar bespreek of zijn een bepaald practica wil volgen, dan bestaat mijn strategie eruit om de mening te vragen van een tiental mensen die het al gevolgd hebben. 'Leuk, cool, interessant, ... zijn dan belangrijke woorden.

Terwijl als ik voor mezelf zou navraag doen, ik slechts één persoon nodig heb die me een uitleg geeft over wat elk practicum omvat.

Je leert als het ware je perspectief te verruimen door af te stemmen op de andere.




Morgen over en hoe gebruik je dit afstemmen nu om een mondeling examen te begeleiden. Dit is pas cool.

see je,


AatjeManon