Blok

Blok


1. De Blok en Bloom


Vooral nu tijdens de blok. Ja, zeg maar tweede zit, komt het erop aan om niet teveel tijd te verspillen. Bloom kan je hierbij helpen. Niet dat deze man naast je komt zitten en voor jou jou de blok ingaat. Wel is het zo dat ik gisteren een belofte maakte. En, ...


Belofte maakt schuld. Gisteren had ik het over het diploma en Benjamin Bloom. Deze oude rakker wist als geen ander hoe structuren in elkaar zitten:

BEGRIP TOEPASSING ANALYSE

SYNTHESE EVALUATIE

2. Nu komt het:

Men is er altijd vanuit gegaan dat dit een piramyde is. Je begint onderaan bij het eerste blokje (begrip) en daarna stapelen je hersenen verder tot ze het volledig begrijpen en het laatste blokje gelegd is (Evaluatie).


Een leraar die je vroeger tegenkwam, zou zeggen: "Je blok was niet goed genoeg. Je hebt nog altijd niet voldoende begrip. Spijtig, maar dit wil zeggen dat ik nog niet in je mening geïnteresseerd ben!"

Dus zolang je de onderste sport van de ladder 'begrip' niet beet hebt, mag je niet verder.

Dit is nog steeds de praktijk op de meeste examens. Zelfs voor universiteiten en hoge scholen. Daarom is het op mondelinge examens aangewezen om heel kort te laten zien en voelen aan de prof dat jij begrip hebt. Dat je het begrepen hebt.

3. Oh, nu komt het:

Gisteren zei ik dat sommige docenten blijven steken op één van de niveau's. Dat dit handig is om te gebruiken tijdens je blok. Marie was daar trouwens zeer goed in.

Wel, voor sommigen onder ons is het handiger om te blokken op een ander niveau???

4. Oké, en waarom blok ik dan wel 'anders'?

Onderzoek in navolging van de taxonomie van Bloom wijst uit dat de indeling wel juist is. Maar dat het geen piramyde is. Juist ja, geen ladder die je op dient te klimmen. UIt onderzoek blijkt immers dat iedereen een eigen invalshoek heeft. Jij kan bijvoorbeeld sneller weg zijn met de toepassing en ik ben misschien beter in analyse.

Iedereeen onder ons wordt als het ware op een sport van de ladder gedropt. Van daaruit dien je het zelf maar te redden. De piramyde met de 7 blokken is als het ware een straat met 7 grote plaveien. Belangrijk is dus je eigen 'sterkte'. Vind je eigen plavei en vertrek van daaruit.

Als je de capaciteit hebt als Marie om bij elke plavei te beginnen. Go for it. Je blok wordt een makkie (Not, wel, toch iets makkelijker). Meestal, zoals ik, ben je goed in één of twee plaveien.

5. Mijn advies voor je blok:

Begin bij de plavei die je het best beheerst. En breid je kennis uit over de andere plaveien. En dus ook het type vragen dat je proffen stellen.

6. De blok als slot.

Blok vanuit je kracht, je sterkte. "The force is with you", zou Joda zeggen. Maak er gebruik van.

Ik zal morgen iets meer vertellen over hoe je het best blokt. Want dit is voor iedereen verschillend en het is best handig om gewoon feitenlijstjes van een paar honderd woorden van buiten te kennen.

see je,


AatjeManon