Eenvoudig en snel van buiten blokken

BLOKKEN

Sec, het van buiten blokken van woorden en lijsten. Daar gaat het nu over. Oké, je hebt me gevonden. Dit is namelijk mijn slechtste Bloom (lees de blog van eergisteren over het examen + de taxonomie van Bloom en de blog van gisteren over de blok en je eigen sterkte).


Dit is het moment voor mij om recht te staan en even te wuiven naar oude bekenden. Naar het podium te gaan en achter de micro weg te kruipen. "Hum,hum," mompel ik dan. "Ik ben schuldig aan het niet in staat zijn in het van buiten leren van een woordenlijst van 30 woorden". Ik dacht dat iedereen zou lachen. Maar weet je wat er gebeurde?




1. Blokken en je eigen voorkeur.

Begin bij je eigen voorkeur. Sommigen onder ons willen het gehoord hebben. Als een leerkracht het uitgelegd heeft, dan zal het er wel in gaan. Quess what, ik ben niet zo. Ik heb het graag gezien. Meestal zeg ik dan ook tegen mensen als ze me iets willen leren. "Laat het me zien. " Een goede vriend van mij wil eerder dat je het samen met hem doet. Het doorneemt. En nog een vriend heeft liever dat hij er zelf over vertelt. Hij loopt namelijk het gehele huis rond tegen zichzelf te vertellen. Zijn moeder werd zot toen hij het eerste jaar ging verder studeren. Het tweede jaar hebben ze hem op kot gestuurd. "Beter voor iedereen", als je het mij vraagt.

Dus, iedereen heeft zijn voorkeur. Leer je eigen voorkeur kennen! Vertrek van daaruit.

2. Blokken en mijn voorkeur.

Om mijn verhaal verder te vertellen. Ik dacht dat iedereen zou lachen. Minder was waar. Overal in de zaal stonden, eerst voorzichtig natuurlijk, daarna met iets meer gerommel, mensen recht. "Ja," dat heb ik ook en het maakt me gek".

Voor ik het wist kreeg ik tal van ideeëen en tips aangereikt om toch woordenlijsten van buiten te blokken.




3. Blokken en ons brein.

Hoe komt het dat sommige herinneringen van vroeger zo vast in ons hoofd zitten en de meest belangrijke zaken die ik straks dien te doen, vergeten ben???

Dat komt door de werking van ons brein. Het helpt om er iets van te weten. Daarom heel kort. Ons brein bestaat uit ongeveer 1000 miljard zenuwcellen of neuronen, vertelt de wetenschap me. Logisch dat ik me nog dingen van vroeger herinner. Er is blijkbaar plaats genoeg aanwezig in mijn hoofd.

Ik ga er trouwens vanuit dat IK ALLES ONTHOU. Alleen hoe zorg ik ervoor dat ik relevante informatie voor het examen snel weer kan oproepen?

4. Intussen op de vergadering.

Deze tip gebruikte ik ook: een post-it op de frigo plakken. Telkens ik voorbij kom lees ik het woord opnieuw luidop voor. Weet je wat, het lukt nog ook. Alleen het duurt zo lang voor één woord en ik heb te weinig post-its nu ik moet blokken voor hogere studies.

Plots gaf iemand ons een briljante ingeving. Ik weet niet meer van wie ik het gehoord heb. Alleen weet ik dat ik het briljant vond. Nu, ik erover nadenk. Het blijkt de beste ingeving in jaren geweest te zijn.


5. De achterhaalde theorie die toch waarheid bevat.


Het opslaan van examenleerstof gebeurt in de neocortex (grote hersenen). Deze bestaat uit een linker hemisfeer en een rechter hemisfeer. De corpus callosum is het brugvormige verbindingsstuk tussen beide helften.

De linker hersenhelft (hemisfeer) staat voor:
rationeel, analyserend, 'begripsdenken', registreert details, denkt lineair, reproducerend, logisch/ziet oorzaak en gevolg, reageert op feiten en bewijzen, reageert op verifieerbare aspecten, verantwoordelijk voor waken, tijd, beheersing, moraliserend/rechtlijnig, argumenterend, angstig, (ver)oordelend

De rechter hersenhelft (hemisfeer) staat voor:
emotioneel, intuïtief, 'beelddenken', holistisch, denkt in beelden, creatief, analoog/ziet overeenkomsten, reageert op gevoelens, reageert op kwalitatieve aspecten, verantwoordelijk voor droom/ruimte/vorm, kunstzinnig/fantasierijk, zintuiglijk, vrij van angst/zorgeloos, open

De truck bestaat erin beide hersenhelften tegelijk aan te spreken, ze samen laten werken en het bruggetje tussen beide te voorzien van veel doorgang.

Zo zal enerzijds de linker hersenhelft die verantwoordelijk is voor de intellectuele elementen en die beter werkt met bekende zaken als het ware versmelten met anderzijds de rechter hersenhelft die verantwoordelijk is voor sociaal, creatieve en emotionele aspecten en die beter werkt met onbekende zaken. Verstand en gevoel als één geheel voor informatieverwerking. Je hoort het goed, succes verzekerd.

Dit concept staat onder andere bekent onder de naam 'total brain thinking' (Tony Buzan). Het gebeurt onbewust.

6. En de waarheid?

De verschillende denkfuncties zijn verspreidt over de twee hersenhelften. Ze worden niet verdeeld volgensde hersenhelften.

Let op: hoe meer je er in slaagt om bij het studeren de verschillende functies te gebruiken. Hoe beter je iets gaat kunnen weergeven. Want je zet bij het blokken op die manier heel veel hersenen aan het werk.

7. Blokken leer je van de besten.

De ingeving was briljant. Ga naar het wereldkampioenschap Memory en bestudeer de mensen die gewoon het meest woorden kunnen onthouden.

En weet je wat, het is nog gemakkelijker dan wat je denkt. Deze mensen hebben boeken geschreven over hoe zij het doen en hoe zij zo snel zo veel kunnen blokken.

Morgen leg ik een aantal technieken volledig uit. Nog even meegeven dat de basis telkens associëren en visualiseren is.

see je,


AatjeManon