Snel lezen en studenten: 7 tips



1. Snel lezen en studenten zijn als twee handen op een buik.

Studenten zoals Ester hebben het voor zichzelf uitgemaakt. Een roman leest ze zoals ze geleerd heeft op school. Genietend, onderuitgezakt op een strandstoel met een coctail binnen handbereik mijmerend over elk sappig detail dat de schrijver je voorschotelt. Je eigen gedachten vermengen met de fictie van het verhaal. Romatisch of spannend. Je weet wel wat jij graag leest. Je weet wel wat jou prikkelt. Je hebt tijd.

Studenten zoals Ester hebben het voor zichzelf uitgemaakt. Snel lezen bij het verwerken van cursusinformatie. Tijd nuttig gebruiken tijdens het blokken en dan andere zaken doen. Daarom heeft zij de tijd genomen om de eerste stap te zetten en een andere manier van lezen zich eigen te maken. Gelukkig is elke stap die ze zette een trede naar boven. Een succes op zichzelf. Dit maakt het proces eenvoudiger.

2. Snel lezen en trede twee.

Gisteren zijn we ingegaan op een oude bekende: het terugbladeren in je cursus. Vandaag komt er nog een bekende langs.
Deze gewoonte kleeft aan als een lastige peuter die je met zijn kleine polletjes vastneemt aan de biezen van je jas. Krachtig verkrampt hij zijn vinger, nimmer loslatend. Dit alles onder begeleiding van een intens krijsen. Maar eerst een beetje wetenschappelijke informatie. Begrijpen waarom de peuter aan je klampt en dan als een volwassene deze peuter een levensles meegeven.

"Je kan het alleen. Ik blijf in de buurt. Vertrouw me."

3. Snel lezen en twee wetenschappelijke onderzoeken.

Je ogen zijn constant in beweging. Dit geldt niet alleen voor studenten. Onder ons gezegd en gezwegen:" Onze ogen zijn net twee kleine ADHD'ertjes." Ze observeren alles bliksemsnel. Springen van hier naar daar. Je zegt tegen ze: "wees stil". Alleen zij doen maar op. Ik ben trouwens heel blij dat mijn ogen zo reageren. Jij ook? Zo zie je de wereld. Een bijeffect dat leuk is meegenomen. Het is ook begrijpelijk dat ogen hyperactief zijn. Meer dan 25% van onze grote hersenen worden geactiveerd door de beelden die bij ons binnenkomen. Dit is ongelooflijk veel meer dan de andere zintuigen prikkelen. Horen, voelen, ruiken, en proeven activeren elk minder dan 10% van onze grote hersenen.

Alleen hoe focus ik nu enkel en alleen op het lezen. Dit is immers een noodzakelijke voorwaarde om te snel lezen.



"Handen omhoog. Hier met dat geld".Je grijpt naar je zak en haalt er de laatste paar euro's uit. Studenten hebben immers op vrijdag niet veel meer in hun zakken zitten. "Hoe dom kan je zijn als overvaller", denk je bij jezelf.
Daarna ga je naar de politie aangifte doen. "En hoe zag hij eruit?" Een logische vraag. Alleen, het antwoord blijf ik schuldig. Verdomme man, ik weet nog hoe het pistool eruit zag. De man had nogthans geen masker op en het was klaarlichte dag. Geen idee.

Uit onderzoek blijkt dat je ogen in deze zeer specifieke situatie focussen op het element dat het meest angst aanjaagt. Hier dus een pistool. Dit is een van de eerste onderzoeken. Nu is men al veel verder. Blijkt dat ogen de neiging hebben om te volgen als zij geprikkelt worden op een heel specifieke wijze.

Een pistool gebruiken om te leren snel lezen gaat ook mij iets te ver. Je vinger volstaat. Je hoort me wel, wijs met je vinger waar je leest en je ogen volgen gedwee. Zij zullen niet over het blad springen. Zij zullen volgen want jij wijst hen de weg. Dit is 'focus'.

4. Snel lezen en de vinger van studenten. Dag peuter!


Je vinger gebruiken doe je op een heel specifieke manier. Je laat je vinger over de regel glijden. Je doet dit heel snel. Je vinger is minstens twee tot drie woorden verder dan jij lees. Laat je ogen lijden door het geruisloos glijden van je grote vinger. Oefen minstens een 15 minuten.

Ik doe deze oefening met directeuren van grote bedrijven. Steenvast krijg ik dezelfde opmerking. "Ik kan toch niet in volle vergadering een tekst bekijken met mijn uitgestoken vinger?" Vraagt er altijd één. "Nee", zeg ik dan, "dit is alleen maar een oefening." Op een vergadering gebruik je die gouden vulpen van je. Zet daarbij nog even je brilletje op het topje van je neus. Plotseling heb je er een gedistingeerde houding bij. Het aanwijzen met een pen of potlood heeft een andere sociale dimensie. Het betekent dat je interesse toont in het dossier dat voor je ligt. Mooi meegenomen, niet?

De sociale dimensie bestaat ook bij studenten. Dus je kan het gerust gebruiken in het bijzijn van anderen.

Laat die peuter nu gewoon staan en lees met je vinger (pen of potlood). De juf van het eerste leerjaar is er niet meer bij. Je mag je vinger gerust gebruiken. Zij heeft je schrik aangejaagd omdat je zou leren lezen zonder hulpmiddelen. Met de vinger lezen is een techniek om te leren snel lezen, niet technisch lezen.

5. Je vinger gebruiken en jonge kinderen.

Het lezen met de vinger werkt zeer goed bij jonge kinderen die vast zitten op Avi-leesniveau 2 - 3 of 4.

Alleen je dient het wel goed aan te brengen. Bij sommigen onder hen zit de schrik om met de vinger te lezen er ongelooflijk goed in. De sociale druk van de klasgenootjes en de schrik om uitgelachen te worden is beangstigend. Zorg dat je hen duidelijk maakt dat zij dit enkel thuis mogen doen. Niemand op school dient te weten dan zij met hun vinger lezen. Het lezen met een potlood is een mogelijke oplossing. Ik ondervind wel dat zij geconcentreerd zijn op het begrijpen van de letters en woorden. Het gebruik van een potlood ervaren zij als complex en storend.

Een tweede element dat ik hier wil aan toevoegen. Technisch lezen is een zeer complex. Het vooruitlopen met twee of drie woorden van een grote wijsvinger kan frustrerend overkomen. De impact kan traantjes laten vloeien. Troost hen en wees lief tegen hen. Het is een normaal gevoel. Stel hen gerust. Zeg hen: "dit is normaal, doe rustig verder, je bent goed bezig".

Deze kleine studenten zijn echter verbazingwekkend als zijn de vingertechniek een tweetal weken oefenen. Mail mij gerust op info@aatje.com als je het toegepast hebt. Ik heb kinderen weten sprongen maken in hun Avi-niveau's.

6. De vinger gebruiken en ADHD en Dyslexie.

Snel lezen maakt gebruik van andere delen van je hersenen dan het technisch lezen. Dit wil zeggen, dat kinderen en volwassenen met dyslexie wel eens de tekst die ze doornemen met snel lees technieken beter kunnen begrijpen. Je hoort het goed. Ongeveer 85% van de mensen met dyslexie zijn in staat om een tekst te snel lezen. De angst en moeite van het technische lezen ten spijt. (wil je meer uitleg hierover: inf@aatje.com)

Snel lezen en studenten met ADHD gaan goed samen. De snelheid van lezen is meer op hun niveau van prikkels ontvangen. Zij ervaren snel lezen als aangenaam en rustgevend.

7. Nog meer over snel lezen?

Ja, dit is nog maar het begin. Alleen morgen ga ik het hebben over iets anders. Ik pik deze draad volgende week weer op. Tot dan kan je oefenen.
Want deze technieken brengen je met snel lezen tot ongeveer 400 woorden per minuut. Studenten op dit niveau dienen een hobbel te nemen. En dan nog sneller snel lezen.

see je

AatjeManon