Stressbestendig student, 4 tips bij studeren en examens


Het weten dat je distress (negatieve stress) hebt in je studieproces (studeren en examens) is slechts de eerste stap. Wat doe je er aan?

Het volgen van deze opleiding is een goede keuze. Pas de onderdelen zoals timemanagement, mnemotechnische technieken, snellezen en mindmappen in je studieproces toe. Dit geeft automatisch een verlaagd stressniveau. 

Onderzoek heeft aangetoond dat een stressbestendige persoon bijzondere kenmerken in zich draagt. 

1. Hij kijkt positief naar de problemen en ziet hen als uitdagingen die overwonnen moeten worden:
Docenten en professoren heb je in alle maten en gewichten. 

Zo herinner ik me dat tijdens mijn eerste bachelor professor Claes zei: "ik wens jullie allemaal veel studieplezier tijdens de komende blok en als afsluiter van mijn cursus heb ik hier nog extra 100 pagina's leerstof die je dient te kennen voor het examen. Dit is bedoelt als test om te weten te komen wie van jullie op tijd begonnen is en een enorme hoeveelheid leerstof kan doornemen." Jan, die naast met zat, zei onmiddellijke: "nu kan ik het wel vergeten. Ik stop ermee!"  

En effectief, ik heb hem nooit meer gezien. Ook Hij weigerde eveneens de telefoon op te nemen. Nochtans was Jan in mijn ogen een voorbeeldige student. Hij was sinds de eerste lesdag begonnen met studeren. Hij had alle cursussen tot dan toe minstens twee maal doorgenomen. En hij wist meestal vooraf het antwoord op de vragen van de professoren omdat hij elke les voorbereidde. Hij stopte met studeren en ik deed gewoon mee aan mijn examens. Wat is er mis gegaan?

Perceptie. Bij Jan was dit de spreekwoordelijke druppel die de emmer deed over lopen. Voor mij was het gewoon een bijkomende stap om mijn diploma te behalen. Deze stap was trouwens voor alle 400 studenten in de rechten dezelfde. 

Dus waarom mij zorgen maken? Grappig aan dit verhaal is trouwens dat de bijkomende leerstof, teksten waren over reeds geziene materie. Ja, je hoort het goed, gewoon een herhaling. Ik denk dat Jan dat tot op de dag van vandaag nog altijd niet weet.


2. Hij streeft persoonlijke en duidelijke doelen na:

In het dagdeel timemanagement ben je uitvoerig op dit aspect ingegaan.  

3. Hij heeft een verstandige levenswijze en zorgt onderandere voor lichaamsbeweging en ontspanning:

Zowel lichaam als geest dienen onderhouden te worden. Een paar keer naar een fuif gaan is best fijn. Blijf je sport of hobby uitoefenen tijdens je studententijd. Heb je er geen? Begin er dan vandaag mee en schrijf je in bij een club of vereniging.

4. Hij heeft een boeiend sociaal leven:

De mens is en blijft een sociaal dier. Sociale contacten onderhoud je door na de les even te blijven hangen en na te praten met medestudenten. Doe dit bewust en regelmatig. Zorg dat je een opvangnet hebt tussen gelijkgestemde zielen die kunnen meeleven in je studiesituatie. Ook tijdens de blok en de examens is het nodig dat je dagelijks even langs loopt bij een aantal vrienden om je sociale leven te onderhouden.

Onderzoek wijst uit dat vervreemding al na drie weken van afzondering intreedt. Een blokperiode waar je je afsluit van de buitenwereld om te bewijzen dat je totale focus op je examens ligt, is ideaal om onderuit te gaan. Als je bij je oma gaat studeren omdat het daar rustig is, zorg dan tenminste dat je nog contact, eventueel telefonisch, hebt met een aantal medestudenten.

Een stressbestendige student heeft deze kenmerken. Niets houd je tegen om bewust dezelfde kenmerken na te streven. Sla regelmatig dit lijstje erop na en pas je weekplanning overeenkomstig aan.