Focus, een student die weet wat leren is!

Ooit de film gezien: "Searching of Bobby Fisher". Wel, de schaakkampioen die men gebruikte om het verhaal op te baseren was: Josh Waitzkin, toen 15, nu volwassen.

Dit kereltje, sorry, deze vent is meermaals wereldkampioen schaken geweest.

EN het wordt nog beter. Hij is nu nog kampioen in Martial Art.

Je zou denken dat hij alles kan. Wel, misschien is dat ook zo. De laatste jaren is hij op zoek gegaan naar de reden van zijn succes. En hij heeft het gevonden. In zijn MANIER VAN LEREN.

Hum hum, kijk maar eerst eens naar deze korte video's. Daarna geef ik je het antwoord.



En op het einde van dit fragment begint Josh erover te praten. Spijtig dat ze niet ...

Daarom heb ik het filmpje niet opgenomen en vertel ik je dit even.

Wel Josh heeft de innerlijke kracht ervaren van het focussen. Voor de meeste mensen is het focussen op één ding slechts voor één moment. Dit wil zeggen: elke paar seconden switch ik mijn focus. Jij ook? Wel Josh niet. Hij is in staat om intens met 1 enkel ding bezig te zijn. En dit ding te doen tot het goed is. Daarna zal hij pas zijn focus verleggen.

In zijn boek 'the art of learning' legt Josh haarfijn uit hoe hij in staat is om zich zolang te concentreren.

see je,


AatjeManon