Succesrijk studeren, hoe doe je dat?


Om succesrijk te zijn dien je je successrijk te gedragen. Alleen, wat is succesrijk gedrag bij studeren?

Iedereen kent wel mensen die succesrijk zijn maar weet je daarmee ook hoe deze mensen zich gedragen? Ik alvast niet, wel tot nu dan. Ik kwam een boekje tegen over NLP. Even verklaren:

Neuro: omvat je zenuwstelsel waardoor ervaringen worden weergegeven via je zintuigen (visueel, auditief, kinesthetisch, olifactoir en gustatorisch)

Linguïstisch: staat voor communicatie (ook non-verbale) waardoor je innerlijke waarheid wordt gelabeld, geordend en betekenis krijgt (in: beelden, geluiden, gevoelens, reuk, smaak, woorden - zelfspraak)

Programmeren: wil zeggen dat je een vrijwel vaste manier van handelen hebt, dat opgeslagen is in je neurologisch systeem. Dat kan je ontdekken en desgewenst veranderen om je doelen te bereiken.

Bijzonder aan NLP als subdivisie van de psychologie is dat het onder andere staat voor een methode waarmee je door middel van een reeks technieken optimaal resultaat kunt bereiken op alle gebieden van je leven. Zonder een oordeel te vellen over waarom jij je nu zo gedraagt ga je in NLP indien je dat wenst, gedrag boven water brengen en veranderen. Bijsturen als het ware, zodat je blijer bent met de nieuwe situatie.

Sinds de jaren '70 volgen de grondlegger van NLP succesvolle mensen in hun doen en laten. Dit proces noemen zij modelleren. Het is aan de hand van deze modellen dat je je eigen gedrag kan bijsturen waar je wilt.

Blijkbaar zijn er een aantal criteria waar succesvolle mensen zich naar gedragen.

1. Ken je doel:

Belangrijkste en meest onderschatte criteria waarbij je eerst naar het licht kijkt alvorens je het licht zelf laat schijnen. Dit geldt ook zo voor studeren. Laat je leiden door het doel dat je stelt over een periode van 5 jaar (soms ook langer: studies voor dokter bijvoorbeeld). 


OEFENING:

Neem een blad papier en noteer in een TO DO -stijl wat je wil bereiken binnen 5 jaar. Vooral je vooruitzichten die te maken hebben met studeren zijn voorlopig belangrijk. Thuis kan je de oefening uitbreiden voor de rest van je leven (gezin, werk, sport, hobby, vrienden, ...).  Zorg ervoor dat je de doelen positief formuleert. Denk in termen van SO- SMART. 

Bijvoorbeeld:

Ik wil binnen 5 jaar bioloog worden.

Dit is een doel, nu nog SO-SMART en positief formuleren.

Bijvoorbeeld:

Binnen 5 jaar ga ik naar Afrika om een adequaat plantaardig medicijn te vinden tegen AIDS.  

Dit doel straalt van positieve energie maar is het SO-SMART?

        Strategisch Ondersteunend: Je hebt de pyramide van Dilts gezien. Nu ervaar je doel in functie van deze pyramide. Blijkt dat het doel te ver van jezelf ligt, kan je er donder op zeggen dat je heel wat obstakels voor de boeg hebt. Je zult niet slagen in je doel. Om dit fenomeen tegen te gaan is het voornaam dat je eerlijk met jezelf omgaat. We gaan je straks helpen met een doe-alsof oefening om de nodige hindernissen uit de weg te ruimen. 

Bijvoorbeeld als ik mezelf wijs maak dat ik dokter wil worden, is dit een verkeerd doel voor mij omdat ik dat helemaal niet wil. Het zal dan ook niet lang duren alvorens ik kap met deze studies. Hetzelfde geldt voor jouw, dus luister naar jezelf.

                 Specifiek en simpel: Hoeft dit uitleg? Zeker weten. Een vriend van mij formuleerde eens een doel waarbij hij zich voornam om een kasteel te kopen. Spijtig genoeg is dit een beetje abstract. Meer nog, dit kasteel was het resultaat van een aantal complexe gedachten. Hij wilde psychologie studeren, hij wilde trainingen geven, hij wilde een meditatiecentrum openen en hij wilde dit alles na verloop van tijd doen in een kasteel in het Zuiden van Frankrijk. "Het eerste doel dien je op te splitsen," zei ik hem. Uiteindelijk had hij meer dan 30 doelen. Deze zijn nu elk specifiek en simpel. Niet iedereen is blijkbaar even gelukkig met maar één doel! 

        Meetbaar: Je uiteindelijke doel bereiken is een mijlpaal in je eigen geschiedenis. Zorg dat je een moment creëert waarop je beslist dat het doel bereikt is. Je diploma behalen is een abstract moment. Het papiertje in handen houden waarop je graad staat is veel meetbaarder of je naamafroeping op de proclamatie is een duidelijk signaal dat kan gevierd worden.

        Alsof het nu is: verbeeld je nu al het moment waarop je dat diploma gaat afhalen, of zie jezelf juichen bij je naamafroeping op de proclamatie. Kun je dit?

        Realistisch en ecologisch verantwoord: Je doel bereiken ten koste van anderen is ethisch een onverantwoorde manier van omgang met andere mensen. Soms is je doel realistisch geformuleerd maar blijkt nadien dat er hindernissen op de weg liggen die je meer van je aandacht vragen dan verwacht. Zo was ik in eerste zit mijn examens aan het afleggen voor mijn aggregaat lerarenopleiding toen ik een telefoon kreeg. "Papa heeft een hartaanval gehad", zei mijn moeder. Ik heb die zittijd geen examens meer afgelegd en ben dagelijks naar het ziekenhuis gereden. Een persoonlijke beslissing om af te wijken van mijn doel. Beter, om het doel uit te stellen tot tweede zittijd. Uiteindelijk ben ik afgestudeerd in mijn aggregaat, alleen twee maanden later.

        Tijdsaanduiding en positief: geef jezelf voldoende tijd om het doel te realiseren. Soms heb je een jaartje langer nodig om af te studeren. Maar blijf duidelijk voor jezelf: "Ik wil mijn studie psychologie afwerken in maximaal zes jaar." Als blijkt dat je de doelstelling niet haalt, kan je nog altijd bijsturen.

Opdracht:
Wat wil jij verwezenlijken de komende 5 jaar? Luister naar je innerlijke zelf en verbeeld je wat je wil zijn. Maak er een zin van die voldoet aan de SO-SMART-criteria. 

Het is een opdracht die je zelf dient te volbrengen en die je ook zelf dient te handhaven. Noch je vader, noch je moeder kunnen dit voor je doen. Zolang je overtuigingen (Dilts) je tegenhouden, kom je niet ver met je formulering. Laat je daarom gaan voor deze oefening om de doelen te kiezen die jij als persoon belangrijk vindt. Hierbij kan je doelen stellen die niets met je studie te maken hebben zoals het uitbaten van een snoepwinkel of het hebben van veel kinderen. 

Voor elke doelstelling dien je de stappen te noteren die je onderneemt om succesvol te zijn. Daarom ga je de doelstellingen herformuleren op een periode van 3 jaar en op een periode van 1 jaar. Deze stappen dienen ook SO-SMART te zijn. Elke stap is een baken die je viert als je hem bereikt. Een mijlpaal in je geschiedenis. Zorg ervoor dat je hem omschrijft in duidelijk en specifiek waarneembare termen. Je wilt toch geen feest missen zeker? 

Hou het ecologisch verantwoord. Dit wil zeggen dat je geen mensen pijn doet of nadeel bezorgd met je keuzes (= 'outcome'). 

Het formuleren van doelen is één zaak, het opdelen van je doelen in kleinere delen om ze gemakkelijker te is een andere zaak. En het open houden van meerdere wegen om je doel te bereiken is nog een andere zaak. Maar belangrijk, want hindernissen zijn er overal. Het is goed dat je al oplossingen bedenkt voor de mogelijke hobbels onderweg. Onthou dat 'alle wegen naar Rome leiden'. 

Van alle stappen is de eerste stap het meest gespecificeerd, bereikbaar en biedt het keuzemogelijkheden.

2. Onderneem actie:

Ga aan de slag en doe je ding. Bill Gates was misschien wel teleurgesteld dat hij stopte met studeren. Maar hij ging werken in zijn garage met een vriend.
Succes roept hen die ervoor werken. Als je stil blijft zitten, gebeurt er niets. DUS aan de slag, ook al ziet het er soms pijnlijk uit.

3. Lekker scherpzinnig:

Doe iets maar wees in hemelsnaam kritisch! Bouw en creëer. Gebruik hiervoor de volle capaciteiten van je ingenieuze geest. 

4. Flexibel gedrag:

Weet dat er hobbels zijn op de weg. Weet dat het leven bestaat uit onverwachte gebeurtenissen. Dus, vindt de nodige oplossingen om verder te gaan. Bedenk op voorhand al een handvol met mogelijke medicijnen. 

5. Zorg dat je mentaal en fysiek goed in je vel zit:

Verzorg jezelf, ook tijdens je blok. Snel tussendoor eten terwijl ik aan mijn bureau zat, is mij meer dan eens overkomen. Nadien een uur op het bed moeten liggen omdat ik krampen had, ook.