Begaafde kinderen en falen in hun verdere studies


Alice Miller is psychoanalyticus. Zij heeft meer dan 20 jaar praktijkervaring achter de rug. In 1986 gaat ze zich focussen op kinderen en jongvolwassenen. Het eerste boek ‘Drama van het begaafde kind’ dat ze schreef, is sterk autobiografisch. Misschien is dit de reden dat het een bestseller werd. 

De vlijmscherpe analyse van het innerlijke verwerkingsproces van jongeren beschrijft ze met een chirurgische precisie. Dit meesterwerk geeft je een inzicht in waar het verkeerd gaat met het zelfbeeld van een jongere tijdens de opvoeding. Als je tijdens het lezen van het boek overvallen wordt door een storm van emoties is dit niet ongewoon. Je zal veel van deze situaties herkennen.

In de jaren ‘60 ging je naar de school tot je 18 was. Daarna ging je werken. Instaan voor je eigen kost. 'Je boterham verdienen', zei onze opa. Vandaag is het niet anders. Vele jongeren gaan nog steeds werken na de middelbare studies. Sommigen kiezen een ander pad. Zij gaan verder studeren, zoals dat heet. Jij bent één van die laatste groep jongeren. 

Daarom vertel ik je graag volgend verhaal. Misschien voel je je niet direct aangesproken. Dat kan geen kwaad. Of misschien herken je wel iets. Je ziet maar wat het met je doet. 

Eén tip om verder te Studeren met oog op de toekomst.


Visie geeft je een doel, een target zoals afstuderen en zelfstandigheid. Met missie neem je het op je om dit doel te bereiken. Zo studeer je rustig verder.

Met de volgende oefeningen ga je de visie die je uitgedrukt hebt op studeergebied over een periode van 5 jaar tot jezelf maken. Luister goed en zie hoe je er een missie van maakt en verankert in je waarden (Dilts).

Oefening 0:
'As if' ....

Sluit je ogen en hou je handen voor je. Verbeeld je nu dat er in je handen een citroen ligt. Voel hoe de citroen aanvoelt, hoe zijn schil tegen je vingers komt. Verbeeld je hoe deze citroen er uit ziet en luister ernaar terwijl je erop knijpt. In gedachten verzonken en bij je citroen ga je nu een mes nemen. Dit mes is glimmend en als je re mee zou snijden, gaat het geruisloos door elke materie. 

Snij nu voorzichtig en zonder je te bezeren de citroen in twee gelijke delen. Hou je ogen gesloten maar kijk in jezelf en beschrijf voor jezelf hoe de citroen er uit ziet. Leg nu een deel van je citroen op de grond en let op dat je niet morst want er is al wat sap uit de citroen gelopen. Weet dat je dit rustig en in stilte doet. 

Het overgebleven deel van de citroen breng je nu naar je mond. Op dat ogenblik kan je ook de zure geur ruiken van deze overheerlijke vrucht. Voel nog eens met je handen over de ruwe huid van de citroen en neem nu een beet...


Deze oefening is erop voorzien om je aan te geven dat je onderbewustzijn onmogelijk in staat is om fictie en realiteit uit elkaar te halen. 

Op het moment dat je beet, dacht je werkelijk dat je zuur zou smaken. Daarom trek je zo'n gezicht. Maar in werkelijkheid is er niets aan de hand. Dat weet jij beter dan wie ook. Waarom trek je dan zo'n gezicht? Juist ja, je onderbewustzijn weet dit niet en verwacht inderdaad een zure citroen. Je hebt je onderbewustzijn op een heel eenvoudige misleid. 

Dit interessante gegeven gaan we deze week verschillende malen aangrijpen en gebruiken om je technieken bij te brengen.  Je zult zien dat je verbeeldingskracht immens groot is en als krachtige hulp je ter beschikking staat op jouw commando.

Oefening 1: "I wonder"

I wonder ... of "ik vraag me af". 

Het formuleren van een studeerdoel op zich is al een hele stap vooruit. Toch blijkt dat je jezelf soms tegenwerkt in het realiseren van dit doel. 

Bijvoorbeeld: ik wil ingenieur worden maar ik slaag er niet in om achter mijn bureau te gaan zitten en stil te zijn om te studeren. Als ik naar mezelf kijk, zie ik een onrustige muilezel die er alles aan doet om tv te gaan kijken.

Het is enkel je eigen onderbewustzijn dat deze blokkade oproept. Net als alle blokkades die je hebt. Jouw onderbewustzijn weet alles, geeft jou alles en zit vol goede bedoelingen.

De 'I wonder' -techniek geeft je toegang tot je onderbewustzijn en laat antwoorden op vragen naar boven komen. Ja, het geeft oplossingen.

Zo kan je je visie en missie bij het studeren verankeren. Rust verzekerd!

Stress bij examens


Stress, ook bij examens is een vorm van spanning die in het lichaam van mensen optreedt als reactie op externe prikkels. Het uit zich in 3 fases. Ten eerste wordt je gealarmeerd, daarna ga je je aanpassen of verzetten en ten derde volgt de fase van uitputting.

Van zodra je in een stresssituatie komt (alarm), begint het lichaam stimulerende stresshormonen aan te maken zoals Adrenaline. Deze verhoogt de alertheid en geeft meer energie. Hierdoor kan je snel actie ondernemen (aanpassen of verzetten). Maar ook andere hormonen komen vrij zoals Cortisol. Het zorgt ervoor dat bepaalde eiwitten in spieren worden afgebroken waarbij glucose (energie) vrijkomt. Zo wordt het verlies van energie door de verhoogde alertheid weer gecompenseerd (uitputting).

Dit mechanisme kan in werking treden in combinatie met angst. Ik denk hierbij bijvoorbeeld terug aan de oertijd waar het van levensbelang was om snel en adequaat te reageren op een aanstormende beer. Loop ik weg of val ik zelf aan? Een vraag en reactie die je best vrij snel neemt in een dergelijke situatie. Wetenschappers noemen dit ook wel de vecht- of vluchtreactie (ook wel vecht-, vlucht- of vriesreactie). Dit verdedigingsmechanisme behoedt ons voor gevaar in extreme situaties.

Zo zie je maar dat stress ook positief kan zijn. Dit blijkt ook uit volgende studie. Reeds in 1908 legden Yerkes en Dodson in een empirische wet vast dat er een relatie is tussen het stressniveau en de prestatie.



Er blijkt een optimale stress situatie te zijn die een maximale prestatie geeft. Is er geen of te weinig stress dan is het prestatieniveau laag. Is het stress niveau echter te hoog dan verminderd de prestatie. Voor cognitief moeilijke taken is de mate van stress meestal lager dan voor taken waarbij een beroep op het lichamelijke uithoudingsvermogen wordt gedaan. 

De Yerkes-Dodson wet is een zeer belangrijk element voor leertheorieën. Je hebt gewoon een goede dosis stress nodig om te leren!

(De Yerkes-Dodson wet is voor het eerst vastgesteld door Robert M. Yerkes en John D. Dodson, “The Relation of Strength of Stimulus to Rapidity of Habit- Formation” (1908) Journal of Comparative Neurology and Psychology, 18, 459- 482.)

Succesrijk studeren, hoe doe je dat?


Om succesrijk te zijn dien je je successrijk te gedragen. Alleen, wat is succesrijk gedrag bij studeren?

Iedereen kent wel mensen die succesrijk zijn maar weet je daarmee ook hoe deze mensen zich gedragen? Ik alvast niet, wel tot nu dan. Ik kwam een boekje tegen over NLP. Even verklaren:

Neuro: omvat je zenuwstelsel waardoor ervaringen worden weergegeven via je zintuigen (visueel, auditief, kinesthetisch, olifactoir en gustatorisch)

Linguïstisch: staat voor communicatie (ook non-verbale) waardoor je innerlijke waarheid wordt gelabeld, geordend en betekenis krijgt (in: beelden, geluiden, gevoelens, reuk, smaak, woorden - zelfspraak)

Programmeren: wil zeggen dat je een vrijwel vaste manier van handelen hebt, dat opgeslagen is in je neurologisch systeem. Dat kan je ontdekken en desgewenst veranderen om je doelen te bereiken.

Bijzonder aan NLP als subdivisie van de psychologie is dat het onder andere staat voor een methode waarmee je door middel van een reeks technieken optimaal resultaat kunt bereiken op alle gebieden van je leven. Zonder een oordeel te vellen over waarom jij je nu zo gedraagt ga je in NLP indien je dat wenst, gedrag boven water brengen en veranderen. Bijsturen als het ware, zodat je blijer bent met de nieuwe situatie.

Sinds de jaren '70 volgen de grondlegger van NLP succesvolle mensen in hun doen en laten. Dit proces noemen zij modelleren. Het is aan de hand van deze modellen dat je je eigen gedrag kan bijsturen waar je wilt.

Blijkbaar zijn er een aantal criteria waar succesvolle mensen zich naar gedragen.

1. Ken je doel:

Belangrijkste en meest onderschatte criteria waarbij je eerst naar het licht kijkt alvorens je het licht zelf laat schijnen. Dit geldt ook zo voor studeren. Laat je leiden door het doel dat je stelt over een periode van 5 jaar (soms ook langer: studies voor dokter bijvoorbeeld). 

Eisenhouwer-principe - Timemanagement bij het studeren een boost geven


Snelle analyse volgens het Eisenhouwer-principe bij studeren.

De belangrijke dingen hebben nooit haast en de urgente zaken zijn zelden belangrijk. Deze uitspraak komt niet uit de lucht gevallen. Gewoonlijk besteed je je tijd aan urgente zaken. Die zijn meestal minder belangrijk. De werkelijk belangrijke zaken schuif je op de lange baan. Een belangrijke taak hoeft zelden nog vandaag of deze week te worden afgehandeld, terwijl dringende zaken direct moeten worden aangepakt. 

Dit geldt zeker voor je studies. In begin van het jaar is het belangrijk om een goede start te maken en je studie dadelijk aan te vatten. Spijtig genoeg zijn er nog zoveel zaken naast het studeren te doen. "Ik begin wel in de kerstvakantie" zeg je dan. Maar in de kerstvakantie dien je tijd te spenderen met je familie en vrienden. En zo ga je maar verder. Tijd vreet aan je en studeren kost nu eenmaal tijd. Voor je het weet, creëer je stress. Ga dan maar aan je bureau zitten met je verlichte geest om er weer eens een laatste spurt uit te persen. Lukt niet, hé!

Daarom, stel jezelf de vraag:

Heb ik de neiging me van studieopdracht naar de studieopdracht te haasten?
Blijft de echt belangrijke leerstof daardoor bij mij vaak liggen tot aan het examen?

Als je snel een beslissing dient te nemen over welke taken voorrang hebben, heeft de Amerikaanse president Dwight Eisenhower een gepropageerde regel voor je als eenvoudig , praktisch hulpmiddel.

Prioriteiten stellen volgens criteria:
urgentie en 
belang

SCHEMA: