Non-verbale communicatie


Oké nog een stukje theorie. Gewoon omdat ik een zesdaagse cursus in elkaar aan het boksen ben. Ik dien nog een stukje te schrijven over communicatie. En een weblog dient toch voor iets.

Dus hierbij het volgende stukje over communicatie. Gisteren had ik het over rapport en eergisteren over communicatie algemener. (tip: begin bij eergisteren)

Rapport opbouwen. Dat gevoel van samen iets betekenen. Dat is het onderwerp van vandaag. Stem je gedrag af op het gedrag van de andere. "Sluit je aan", of "volg" of "ga mee met". Punt is: breng je eigen gedrag in overeenstemming met dat van de andere. Dit is de manier van rapport op te bouwen en te handhaven.

Hoe doe je dit nu. Wel op twee manieren: verbaal en non verbaal.


Non-verbaal is leuk om te doen . Het is gemakkelijk om te oefenen. Gewoon je jas aantrekken, even de straat op en hupsekee. Je hebt voldoende mensen om op af te stemmen. Doe iemand na. Als een spiegel doe je wat de andere doet. Yep, het noemt dan ook 'spiegelen' in vakterminologie.





Nee, niet na-apen. Als je non-verbale gedragsaspecten van de ander 'exact' reflecteert, dan ben je vervelend. Je 'lacht' mij uit, zeggen ze dan. Wel, alle gekheid op een stokje, op dat ogenblik ben je te ver gegaan. Meestal is het voldoende om tegen die mensen uit te leggen dat je net over NLP gehoord hebt en dat dit een oefening is in het opbouwen van rapport."

En dat je het nog niet onder de knie hebt. Wel, ik heb zo al heel leuke gesprekken aangeknoopt. Niets aan de hand, gewoon naar de volgende en opnieuw doen.



Laat me duidelijk zijn: je gaat een aantal gedragingen reflecteren als een spiegel, niet het gehele gedrag van een persoon 'helemaal' nabootsen. Je bent geen aap!
En bij dit matchen kan je onder andere letten op: HALTO





Handen
Ademhaling
Lichaamshouding
Tonaliteit van de stem
Ogen

Even de handen. Mijn zus heeft net zoals vele van mijn Spaanse vrienden de gewoonte om met haar handen te zwaaien als zij aan het woord is. Leuk dacht ik , laat me dat gedrag even matchen. Dus de volgende keer dat ik haar zag en vroeg:" hoe is het?" Deed ik dat met de nodige bravoer en handengezwaai. Het voelde niet goed aan, dat kan ik je nu al zeggen. Sterker nog, ik had het gevoel dat zij mij bekeek alsof ik een aap was. :)

Poging één, in the mist. Dus wat nu. "Het is heel normaal, dat gevoel van ongemak." Je doet immers iets voor de eerste keer. En de kans is groot dat je op je bek gaat. So what?


Poging twee, (nog steeds met mijn zus, een onwetend slachtoffer). Zij aan het praten, zoals gewoonlijk met veel armbewegingen. En ik, zenuwpees die ik ben, tracht uit te vissen welke bewegingen bij welke woorden passen. Na een tweetal minuten praten, stopt ze en vraagt ze me: "gaat het?" Oké, mijn focus lag bij haar handen, niet bij de rest.

Les twee: het vraagt een zekere mate van concentratie om te spiegelen. Verwacht dan ook dat het even zal duren en dat je meerdere pogingen nodig hebt om hier in te lukken.

Uiteindelijk is het me gelukt om te doen zoals het hoort. Zonder dat het duidelijk opvalt en zo dat het effect heeft bij het opbouwen van rapport.

Doe het ook. Ga voor jezelf na wat nu net de kenmerkende bewegingen zijn van een prof of dat meisje (jongen) die je wilt versieren. Halto, deze vijf aspecten van het gedrag spiegelen, geeft je een vrij goed resultaat. Oh, als je op een fuif rondloopt en je wilt de aandacht van iemand trekken, ga dan schuin achter hem of haar staan en begin met HALTO.

Binnen de kortste keren draait deze persoon zich om en neemt je waar. Een meenemertje.


Voor de rest, gewoon doen. Oh, nu je dit weet, let maar eens even op verkopers. Standaard, in bijna elke verkoopsopleiding, zit 'spiegelen'.

Dus een ervaren verkoper zal je op die manier aanpakken.

De andere aspecten van HALTO oefen je op dezelfde manier. Tip: oefen slechts één tegelijk. Het vraagt immers een beetje veel aandacht om het goed te doen. Om het te doen zonder ontdekt te worden.

Pas als je ze alle vijf na elkaar gedaan hebt, dan is het aangewezen om ze te samen te doen. Of niet, ieder zijn systeem natuurlijk.:-)

Misschien meegeven dat ademhaling voor mij echt een probleem was. Hoe kun je nu in hemelsnaam iemand zijn ademhaling spiegelen. Bij een asma-patiënt in crisis zie je duidelijk wanneer hij in en uit ademt. Bij de meeste mensen is dit niet zo.

Wel, het heeft even geduurd maar de beste truk die ik gevonden heb, is binnensmonds meepraten. Op het moment dat iemand praat, ademt hij niet. Op het moment dat hij even stopt, neemt hij adem. Dit is ook het ogenblik dat ik adem neem.

Ja, er dient wel iets gezegd te worden.Da's het nadeel van deze methode. Maar de ademhaling is heel krachtig.

Voor de rest, gewoon doen. Oh, tonaliteit. Ja, als man is het niet de bedoeling om je falcetstem op te zetten. En als vrouw is het niet de bedoeling om een bas na te doen. Gewoon een toontje hoger of lager gaan met je stem. Het is de bedoeling dat je in je gedragingen een stapje zet in de richting van de andere. En als je dat doet, dan wordt dit ook aangevoeld. Zeker weten.

Dus , gewoon doen. Oh ja, nog dit laatste. Lichaamshouding valt meestal wel mee om te spiegelen. Iemand kruist zijn benen. Je doet hetzelfde.

Alleen neem je tijd om dit te spiegelen en doe het rustig. In het begin ging ik als een zot tekeer om zo snel mogelijk de houding te spiegelen. Oké, je hebt tijd. En soms hebben mensen dit niet zo graag. Ongeveer 10% van de mensen gaat automatisch een andere houding aannemen als je hun lichaamshouding gaat spiegelen. Maar dit heb je snel door, hoor! Doe dan andere vier uit het lijstje.

Oogbeweging bijvoorbeeld. Kijk hen aan als zij jouw aankijken en kijk weg als zijn ook wegkijken. Simpel, yep vind ik ook.

see je,


AatjeManon