Grote hersenen en hun functie bij het studeren


1. Bovenaan heb je de grote hersenen.
Ze heeft een aantal voorname functies:

sensorisch waarnemen (voelen, ruiken, horen, proeven, zien)
dromen (i like this one)
ideeën hebben ( jij wellicht meer dan ik)
pijn ondergaan (oké, dit is nuttig)
moraliteit (wel sommige mensen niet echt)
motivatie en focussen (goed als je studeert)
vrijheid ervaren ( yep, kies je eigen studierichting)
vrije keuze ervaren (yep, kies je eigen proffen)
planning (wanneer hadden we ook weer afgesproken?)
vragen stellen (helpt focussen, oeps dit komt nog)
met 1 ding bezig zijn = focus (yep hier is het)
onthouden (wel dit zocht ik nog)

2. Even een stomme statistiek over onze hersenen.

80% input in eigen grote hersenen is het herbeleven van vroegere ervaringen. Dit is beangstigend. Ik dacht dat dat alleen zo was bij mijn grootvader. Dus, slechts 20% van de input is sensorisch waargenomen.

3. Oké, ik slaapwandel dus continu?


Yep, alles op een rijtje. Van de miljoenen prikkels die rond ons elke tel gebeuren, ontvang je er 7 + 2 bits. Deze zijn al voorgeprogrammeerd door jezelf. Want je ontvangt graag dezelfde prikkels. Kwestie van luiheid. Eens dat deze prikkels binnenkomen, gaat 80% van hen negatieve gedachten naar boven brengen.
Wel een cadeau'tje, zeg maar overblijfsel van ons oergebeuren. Dus hiermee kunnen we ook al niets. Je reageert als het ware vanuit je kleine hersenen. In functie van de vier ff'en.

Blijft nog een klein deeltje over om te interpreteren. En dan zeg jij mij dat dit deeltje niet eens verwerkt wordt door onze grote hersenen omdat deze vinden dat zijn liever de gedachten denkt die zij reeds 100 maal door de molen heeft gedraaid!

Dit is verschrikkelijk. Yep dat vond ik ook. Alleen dit besef heeft een groot voordeel...




4. Dus nu weet je waarom studeren zo moeilijk is.

Je verwerkt telkens opnieuw wat je al geïnterpreteerd hebt. Als een koe met 26 magen. Je herkauwt, steeds weer opnieuw.
En nu?????
Dat kleine beetje dat je van vrije ruimte hebt om iets mee te doen, kan je gebruiken. En raar maar waar. De intensiteit die je grote hersenen gebruikt om te herkauwen, kan zijn ook gebruiken om te leren.
Dus je leerproces kan je een ongelooflijk aantal keren versnellen.
Dit is gewoon ongelooflijk. Dit kan ik best gebruiken bij mijn studies, zul je denken. En gelijk heb je.

Als trainer van studenten heb ik dit proces al duizend keer met succes doorgenomen. Straffer nog telkens ik het zelf met de studenten doorneem, leer ik bij en weet shortcuts te vinden om het nog sneller te laten gaan.

5. Je hersenen effectief en efficiënt aan het werk.

Zet je hersenen aan het werk en bekwaam je in de 5 sleutels van het succes naar je diploma. Het is vrij eenvoudig en als je vragen hebt, stel ze.

see je,
AatjeManon