De poort naar je diploma: sleutel 5


1. De poort naar je diploma en sleutel 5.

Pas als je sleutel 5 in je bezit hebt kan je de andere sleutels bijvijlen. Pas als je sleurtel 5 gevonden hebt, kan depoort daadwerkelijk open gaan.

"Het is niet meer mijn taak om je nog verder op te voeden, het is niet meer mijn taak om je de weg te wijzen. Vanaf nu sta je er alleen voor": zegt je vader. Ik doe nog wel je was en je plas: zegt je moeder.

2. Verder studeren en sleutel 5.

Als je verder studeert is het wellicht aan jezelf om te slagen. Sleutel 5 is dan ook het 'examen'. Het eerste examen dat je doorworstelt is dat je er alleen voor staat. Het is aan jou om een jaar door te komen en te presteren als de wedstrijden gelopen worden.
Hoe dat je dat doen en wie je in dit proces bijstaat is niet belangrijk. Op het EXAMEN van de prof dien je het alleen te doen.

3. Bewijs dat je het waard bent.

Sleutel 5 is eigenlijk belangrijk om mee te beginnen. Of een verhaaltje over hoe je het zonder sleutel 5 examen kunt doen, not.

4. Ik en mijn eerste examen in de rechten.

Een jaar lang had ik plezier. Ik voelde me goed. De blok viel al bij al wel mee. Wel een beetje eenzaam. Maar ik had mijn blokdagen mooi ingekleed met zoveel tijd voor dit examen en zoveel tijd voor dat examen.
Het kwam niet allemaal uit. Geen erg, ik blokte maar door en door. Tot die zondagavond. Even het examenrooster er bij nemen. "Arrh, wat zie ik nu?" Ik heb morgen een examen. Van boekhouden nog wel. Ik herinner me niet dat ik dat geleerd heb, hoor ik mezelf denken.

Even tot rust gekomen en de zaken netjes op een rij gezet. Yep, ik had maandagochtend boekhouden. En yep ik had me misrekend in mijn tijdschema. Boekhouden was er tussenuit gevallen.

5. Daarom sleutel 5.

Het examen is het allerbelangrijkste van het gehele jaar. IK weet dat nu wel. Ook al was ik dat de eerste keer dat ik studeerde even vergeten.

6. Het einde van het verhaal.

Ik heb mijn diploma rechten gehaald. Dus eind goed, al goed. Ik heb er een goed verhaal bij voor mijn kleinkinderen. (neen, ik zwijg tegen mijn kinderen hierover) En ik heb meteen ook geleerd dat ik een cursus boekhouden van 400 blz niet in één nacht kan studeren. Ik heb meteen geleerd dat ik meerdere nachten nodig had en dat dat nog enige training vergde.
Misschien niet de juiste conclusie. Maar ja, ik heb de rest van mijn leven om het juiste te leren doen.

see je,
AatjeManon