Studeren: je toekomst, nu, concreet in 4 stappen en 15 minuten


Oefening 1: "I wonder"

I wonder ... of "ik vraag me af". 

Het formuleren van een studeerdoel op zich is al een hele stap vooruit. Toch blijkt dat je jezelf soms tegenwerkt in het realiseren van dit doel. 

Bijvoorbeeld: ik wil ingenieur worden maar ik slaag er niet in om achter mijn bureau te gaan zitten en stil te zijn om te studeren. Als ik naar mezelf kijk, zie ik een onrustige muilezel die er alles aan doet om tv te gaan kijken.

Het is enkel je eigen onderbewustzijn dat deze blokkade oproept. Net als alle blokkades die je hebt. Jouw onderbewustzijn weet alles, geeft jou alles en zit vol goede bedoelingen.

De 'I wonder' -techniek geeft je toegang tot je onderbewustzijn en laat antwoorden op vragen naar boven komen. Ja, het geeft oplossingen.



Stappen:

1. Bepaal de blokkades en blokkerende processen:
Wanneer en waar loopt mijn gedachtenruis vast? Op welk ogenblik verstik ik en zie ik geen uitweg meer naar oplossingen? 
Benoem dit moment waarbij alles stopt.


2. Beelden van de situatie:

Vorm je een beeld of beelden van de gewenste situatie. Doe dit ook voor de huidige situatie. 

3. 'I wonder':

Stel jezelf de 'I wonder'-vraag. Hoe kom ik van de huidige situatie in de gewenste situatie?
En laat het antwoord opborrelen uit je onderbewustzijn. Het helpt om je een wit licht te visualiseren en daarna alle beelden te laten opkomen. Luister eventueel naar een antwoord dat in je opkomt of ga af op het gevoel dat over je komt. 

4. Respect voor tijd:
Tijd is alles, en daarom gebeurt het dat je soms al direct een antwoord op je vraag krijgt. Soms dien je de vraag concreter te stellen en nogmaals het proces te doorlopen. 

Mijn voorbeeld: Na deze oefening bleek dat ik beloofd had aan mijn zus haar fietsband op te pompen. En mijn onderbewustzijn had besloten dat ik eerst mijn belofte diende na te komen want anders had het geen zin om te studeren. "Ik zou maar beter tv gaan kijken!" 

Niet alle hobbels zijn zo eenvoudig op te lossen. Maar voor alle hobbels is er een oplossing. Zo kan jij je visie en je missie doorvoeren, ook bij het studeren. Een studiedoel is immers ongelooflijk belangrijk.