Kinderen leren over leren

Kinderen leren over leren. Vervolg van gisteren.

We waren bij Vere, een meisje dat alles wou in haar leven, behalve de regel van drie.

We waren bij je krachten.

http://www.authentichappiness.sas.upenn.edu/Default.aspx

--> Brief strenght test

Heb je de test gedaan?

Veronderstel dat je 's morgens wakker wordt en je gaat die dag aan de slag. Op het einde van de dag heb je een aantal zaken gedaan en een aantal zaken niet gedaan.

Ben je die dag voornamelijk aan de slag gegaan met je krachten of je zwaktes? Welk van deze twee zou je het meeste helpen om deze dag effectiever door te komen?

Wel, dit heb ik met een twist toegepast op Vere. Zij was heel koppig en snoepte graag. Je kan dit zwaktes of sterktes noemen. Het hangt af van de omstandigheden waarin je deze eigenschappen gebruikt.

De oefening over leren leren die ik voor haar bedacht was misschien een beetje ver gezocht maar...

Op zaterdag ben ik samen met Vere gaan winkelen in de Colruyt. Samen; laten we zeggen: "ik ging de inkopen doen voor ons gezin en Vere kreeg 5€ van mij die ze mocht gebruiken om losse snoepjes te kopen."

In een half uur ben ik 3 keer met de kar langs Vere gereden en haar gevraagd of het wel ging. Vere stond aan de grond genageld. Zij wou de volledige 5€ opdoen aan snoepjes. Alleen hoeveel snoep zou ze in een zakje kunnen stoppen? En welke snoepjes zou ze willen?
Ik vroeg me af: "zou ze het opgeven of zou ze doordoen (zou ze zelfstandig leren leren om de theorie van wiskunde in de praktijk toe te passen)?"

De vierde keer dat ik langsreed, was Vere druk bezig met snoepje af te wegen. Te twijfelen of ze nu genoeg snoepgoed had. Wel, de snoepjes werden per gewicht verkocht en elke 100gram hadden een waarde van ??€. Hoeveel snoepjes kan je in een zakje steken om 5€ te besteden! Wat een vraag voor iemand die de regel van drie niet kent.

Uiteindelijk ben ik naar de kassa gereden. Vere kwam in hoogte versnelling aangelopen, met een zakje vol snoep. Ik maakte haar nogmaals duidelijk dat ik enkel 5€ wou geven voor de snoep. De rest diende ze zelf op te hoesten (met geld dat ze niet had).

Uiteindelijk was het aan ons. Vere legde haar snoepgoed in de weegschaal en op de kassa stond het bedrag van 5,04€. Ik maakte me kwaad en betaalde het bedrag. Vere schrok en verontschuldigde zich uitvoerig.

Tijdens het wandelen van de winkel tot aan de auto heb ik Vere duidelijk gemaakt dat ze het eigenlijk heel goed gedaan had. Dat deze oefening oplossen voor iemand die de regel van drie niet kent, bijna onmogelijk is. En dat zij op 5 cent na, het goed had.

Dus, Vere kent wel degelijk de regel van drie.

Thuis gekomen hebben we op een vijftal minuten de regel van drie nog eens overlopen. En Vere had het door.

Haar koppigheid om door te zetten en haar honger naar snoep hebben haar geholpen om een oplossing te vinden voor iets waar ze al jaren een probleem van maakte. (De punten voor wiskunde waren het objectieve bewijs hiervan)

Dus krachten gebruiken als oefeningen leren leren. Het kan.

Daarom vraag ik je: "nu jij je krachten kent, hoe ga je deze krachten aanwenden om, zoals Vere en andere kinderen, te leren over leren?"