Wel, en dit is al een heel tijdje geleden. Mijn oudste zoon was toen nog een baby. De dochter van de onthaalmoeder, Vere, had problemen met leren en studeren. Zij was 13 en vooral bezig met haar eigen leven ("lees: jongens"). En omdat ze beroeps deed, kwam leren bij haar niet eens naar boven als belangrijk. Laat staan dat haar moeder met leren over leren aan de slag ging. Wel, wat gebeurde...
Uiteindelijk was mama radeloos en vroeg me om bijles te geven. Maar, en dit was een groot probleem, Vere kon niet zelfstandig leren. Zij had echter een paar bijzondere karaktereigenschappen.
Oh, dat zelfstandig leren heb ik met mijn eigen ogen mogen aanzien. De regel van drie, iets wat je normaal gesproken leert in het lager onderwijs, trachtte ik haar uit te leggen. Alleen zij zat niet stil op haar stoel, laat staan dat ze iets hoorde van wat ik haar vertelde. En nogthans, het klikte tussen ons. Dus het was niet mijn persoonlijkheid die ertussen zat. En toch.
Dus, terwijl zij handstanden en koprollen deed, legde ik haar de theorie uit. Ook deed ik oefeningen met haar over de regel van drie. Ze ging nog een paar keer snoep halen uit de keuken. En ik, ik zonk weg in mijn stoel, mijmerend over de leren leren oefeningen die me waren bijgebracht in het aggregaat lerarenopleiding.
Later die avond, thus gekomen, bleef ik in gedachten, de sessie overlopen. Uiteindelijk kwam ik bij de vraag: "wat kan ik gebruiken om haar te motiveren zodat ze zelfstandig kan leren leren?"
De volgende ochtend stond ik, raar maar waar, volledig uitgerust op en had een hint van een mogelijk antwoord.
Daarom vraag ik je: "wat is jou kracht? Niet je zwakte maar je kracht."
Vaak zijn dit twee zijden van dezelfde munt. Bijvoorbeeld, een zwakte die ik heb is mijn gebrek aan 'tact'. Dit heeft me al meermaals in mijn kont gebeten. Terwijl, op andere momenten, mensen het aanzien wordt als 'openheid' of 'directheid' en komt meteen over als een kracht.
Dus neem de tijd en schat objectief je belangrijkste krachten in en wat je kan doen om er verder op te bouwen!
Misschien kan dit je eventueel helpen. De Universiteit van Pennsylvania's 'Brief Strenghts Test' is een ongelooflijke tool omdat het gemakkelijk is. Het is bovendien gratis en volledig wetenschappelijk gevalideerd en authentiek.
De test vormt een onderdeel van het werk van Dr Martin Seligman, stichter van Positieve Psychologie, een nieuwe tak in de psychologie, die focust op empirische studie van zaken zoals positieve emoties, sterkte-gebaseerd karakter, en gezonde ingesteldheid.
De test vormt een onderdeel van het werk van Dr Martin Seligman, stichter van Positieve Psychologie, een nieuwe tak in de psychologie, die focust op empirische studie van zaken zoals positieve emoties, sterkte-gebaseerd karakter, en gezonde ingesteldheid.
Dr Seligman’s research has demonstrated that it is possible to be happier — to feel more satisfied, to be more engaged with life, find more meaning, have higher hopes, and probably even laugh and smile more, regardless of one’s circumstances.
Authentic Happiness heeft bijna 700,000 geregistreerde gebruiker verspreidt over de gehele wereld. Hij moedigt je aan om zijn werk te gebruiken. Het staat ook op zijn website, gratis.
Klik op de link hierboven en daarna, halfweg de pagina, klik op BRIEF STRENGTHS TEST. Ja, je dient een gebruiksnaam en paswoord op te geven. Maar ze laten je gerust. Ik deed de test al een aantal keren.
Direct daarna kan je de test doen. Een paar antwoorden geven op vragen. Dit duurt ongeveer 5 minuten.
Je verwerft meteeninzicht in je eigen krachten.
Morgen, "wat doe ik met deze krachten?" En hoe heb ik met deze oefening over leren over leren, Vere, kunnen helpen!