Gedrag


Rapport opbouwen door je gedrag aan te passen

De predikaten voorbij. Ga er maar gerust van uit dat jouw gedrag ook de reactie en het gedrag van je prof bepaald.

Waarden en overtuigingen liggen veel dieper dan het gedrag dat je ten toon stelt. Dat weet iedereeen. Verbaal laat je soms in je woorden een diepere ik zien. Je legt in je woorden je psychologische diepere ik bloot. Kwestie van goed te luisteren als iemand praat.

"Als je liegt tegen mij dan spreek ik nooit meer met je." Dit is een eenvoudig en goed voorbeeld van een dieper liggende waarde die net om de hoek komt kijken. Blijkbaar ligt LIEGEN zeer gevoeling voor deze persoon. Zo gevoelig zelfs dat hij er je nooit meer voor wilt zien, als je het doet.

En hoe gebruik je dit nu in je gesprek met deze persoon. Gewoon door dezelfde kracht en zwaarte in jouw woorden aan LIEGEN toe te kennen. Bijvoorbeeld door te zeggen: ik zou nooit liegen over iets dat mij nauw aan het hart ligt.


Hiermee ken je zelf ook een hoge waarde toe aan LIEGEN.

Je hebt als het ware deze onderliggende en onbewuste waarde van je gesprekspartner naar boven gehaald en gebruikt in een gesprek met hem.

Dit helpt het rapport op te bouwen.

Nu je weet wat rapport opbouwen is, kan je gaan experimenteren. Tracht er één uit te pikken en doe die dan consequent.

En daarna, kan het nog beter.

Ja, je kunt nog scherper je gedrag afstellen op dat van de andere. Dit doe je door continu te kalibreren en te ijken en daarna na het volgen te leren leiden. Daarnaast kan je nog een aantal veronderstellingen mee nemen die je helpen bij het verstevigen van het rapport. De basis hiervoor zijn de logische niveau's van Dilts


Maar dit alles is mijn eigen gedrag van het vervolg van deze week voorspellen.

See je,


AatjeManon