Blokken (2)

BLOKKEN



Pff, ik heb er echt geen zin in vandaag. Gelukkig dien ik niets te blokken. Hoogstwaarschijnlijk komt het omdat dit het onderwerp is waar ik zelf zo slecht in was. Oh, ja.

Even in navolging van de vorige paar dagen een einde brouwen aan dit deeltje. Het deeltje dat mij vroeger steeds in verlegenheid bracht.

Oké, ga even op het puntje van je stoel zitten. Dit is voor mij de meest eenvoudige manier om een lijstje te onthouden. Hoe lang dit lijstje ook is. Tien woorden, 20 woorden of 50 woorden. Wel, ik stop bij 100 woorden. Het is best ok als je aan het wereldkampioenschap memory meedoet. Dan dien je lijsten van een paar duizend woorden van buiten te leren.

Voor mij is het enkel om te blokken. Dus ik lig er niet wakker van als er mensen zijn die nog sneller en nog effectiever zijn in het blokken. En, niet te vergeten, daar dan ook dagelijks voor oefenen.

Op dit ogenblik slaag ik er in om 100 woorden te leren in minder dan 15 minuten en ze nog te onthouden ook (tot ongeveer 98%) met slechts 3 herhalingen van elk ongeveer 5 minuten.

Niet slecht hé. Maar hoe doe ik het?

1. Blokken en tijd over voor naar de soaps te kijken.

Dit is een theoretisch deeltje. Je hoeft dit niet te weten, te blokken als het ware (ook al kan het helpen). Ik roep wel als het voorbij is. Dan kan je verder lezen

Als je studeert, activeer dan ZOVEEL mogelijk beide hersenhelften. In je spreken, voelen en zien kan je elementen toevoegen die bijdragen tot het activeren van beide hersenhelften.


Om dit concept te ondersteunen heb ik twee metaforen bedacht. Enerzijds de zak van Sinterklaas en anderzijds het meta-model.

A: De zak van Sinterklaas (dit verhaal gaat niet over Sinterklaas):

Op 6 december word je uitgenodigd om plaats te nemen op de schoot van Sinterklaas. "En ben je braaf geweest?" vraagt hij je met een zware tenorstem. "Ja, ik heb me dit jaar heel goed gedragen. Om dit kracht bij te zetten, geef je de Sint nog een prachtige tekening. Je had deze de avond daarvoor nog snel gemaakt. "Kijk Sint, hier sta jij en daar is piet en dit ben ik," zeg je. "Wat heb je daar getekend?" Vraagt de Sint, "ja, dat daar naast mijn troon?" "Dat is de zak van Sinterklaas en daar zit alle speelgoed voor alle kinderen van de hele wereld in," zeg je overtuigd van je eigen gelijk. "Haha," lacht de Sint.

De grote zak is van een ongelooflijk intens diepblauw velvet, je krijgt rillingen als je het aanraakt (zo zacht) en elke kleuter praat ermee alsof het een persoon is, zo levensecht is hij. Rond zijn nek hangt een gevlochten spierwit katoenen touw. Aangespannen en voorzien van een dubbele knoop onthoudt hij je elke informatie over mogelijke inhoud. "Daarin zit mijn kado," zeg je want iedereen weet dat het belangrijkste in de zak zit. Je tuurt met beteuterd gezicht naar de kruin van de zak.

De zak van Sinterklaas staat voor je lange termijngeheugen en daarin zit alles wat je meemaakte (ook je leerstof), de kruin van de zak staat voor je korte termijngeheugen. Dit zijn de zaken waar je op dit ogenblik bewust mee omgaat. De spierwit katoenen touw staat voor de mogelijkheid om informatie toe te voegen in de zak en deze informatie daarna weer op te vragen.

Gelukkig is er een touw aanwezig. Stel je voor dat je op elk ogenblik bewust bent van alles wat je weet. Neen, dit is te veel van het goede. Maar soms is het touw te strak aangespannen en dan zeg je: "het ligt op het puntje van mijn tong".

Typisch voorbeeld hiervan is de situatie op een examen waarbij je gespannen bent en wel het antwoord op een vraag weet maar er niet in slaagt om het juiste kado uit je zak te halen.

Om dit proces van ophalen te vergemakkelijken bestaan er een aantal technieken die zich focussen op het opbergen van je kado. Je gaat elk kadoo'tje labelen, of een muziekdeuntje meegeven of in een speciaal kleurtje zetten.

B: Het metamodel gaat in op dit aspect van labelen:

Oppervlakte structuur (TAAL/TEKSTEN)
Dieptestructuur (FILTERS)
Referentiestructuur (WERELD)

Ervaringen kan je indelen in:
visuele aspecten : kleur, vorm, ontwerp, positie, ...
auditieve aspecten : tempo, toon, stilte, ritme, volume, ...
kinesthetische aspecten : motorieke en tactiele sensaties
olfaktorische / gustatieve aspecten

Het is onmogelijk met ons beperkt bewustzijn om aandacht te schenken aan ALLE aspecten van elke ervaring. Wanneer en aan welke aspecten aandacht wordt gegeven, kan een interessant patroon zijn om te ontdekken. Dit wil zeggen informatie verwerken.

Om deze informatie te verwerken, maak je gebruik van visuele, auditieve en kinesthetische filters. Dit wil zeggen dat je bij het blokken de leerstof automatisch door deze filterstructuur zeeft en daarna opneemt in je referentiestructuur.

Samenvattend:

Je onthoudt alles wat je bij je binnenkomt. Dit wordt opgeslagen in de linker of de rechter helft van je brein. Bij het 'total brain thinking' gebruik beide helften. Alleen, niet alle informatie wordt even snel opgeroepen uit je diepblauwe zak. Daarom dien je bij het opnemen van je leerstof de kadootjes te labelen. Blijkt dat je dit al automatisch doet door de diepte filterstructuur intern bij je aanwezig.

2. JOehoe, ik ben terug. Begin hier te lezen en te blokken.

ASSOCIEREN en VISUALISEREN.

Neerpennen, kleuren en inkaderen die boel. Dit zijn de twee trukjes die je helpen bij het van buiten blokken van lijsten met woorden.

Je doet het als volgt:

Associeer de sleutelwoorden (belangrijke deeltjes) van je leerstof met je voorkeuren van leren (visueel, auditief en kinesthetisch). Visualiseer dit en maak veelvuldig gebruik van metaforen en verhaaltjes.

Als je ook veelvuldig gebruik maakt van je 'niet' voorkeuren bij het leren, zal je ervaren dat de flexibiliteit van je comfortzone toeneemt en dat je plots alle filters gebruikt. Dit is een leuk extraatje bij deze opleiding.


3.Nu heel concreet: dat van buiten blokken.


Neem slechts een paar minuten om de volgende oefening te doen. Tijdsdruk is namelijk positief (hier kom ik nog wel eens op terug)

10 woorden van buiten leren (denk aan de regel van 7 die normaal werkt)

Michael E Porter
trust agreement matrix
attraction,
rapport,
bonding,
breadth
persuasive style
role reversal
controlling issues
ADR techniques

Stap I in het van buiten blokken:

nummer de woorden:

1. Michael E Porter
2. trust agreement matrix
3. attraction,
4. rapport,
5. bonding,
6. breadth
7. persuasive style
8. role reversal
9. controlling issues
10. ADR techniques

Stap II in het van buiten leren:

verbind het eerste woord (en cijfer) met iets visueel, kinestethisch en auditief:

Een , teen stoot ik die als ik zing Michel ma Belle onder de douche en maak mijn portret met gele waskoos die waterbestendig zijn: "haha" zeg ik dan.

Stap III in het van buiten blokken:
Sluit je ogen en stel je dit fragment levendig voor. Juist, ja, je gaat het beleven.

Stap IV in het van buiten blokken:

Stel het je nogmaals levendig voor en zeg luidop: één, Michael E Porter.


Stap V bij het van buiten blokken.

Doe dit voor alle 10 de woorden.

3. En morgen, nog iets te
blokken.

Wel morgen zal ik de nadelen en de voordelen van dit systeem bespreken. Meteen zal ik ook ingaan op de versnelling die je krijgt als je het een tijdje lang zelf doet. (Hier kan je altijd teruggaan naar gisteren over blokken)

Gelukkig heb je genoeg examens om te oefenen:-)

see je,


AatjeManon