Ons brein: de storende studeer-factor

Als studeren je echt niet mee zit!


1. De vork en ons brein.

Boven op onze ruggegraat zit een vork. Of beter gezegd. Je ziet de ruggegraat overgaan in een vorkvormige vertakking. Dit is het reptielenbrein. De naam is goed gekozen. Reeds bij de reptielen vindt men dit brein terug.



2. De vuist rond de vork en ons brein.

Ja, het gaat verder. Het tweede deel van ons brein is een vuist. Bekijk het alsof je een vork bij de steel vasthoudt in je hand. Deze vuist is zijn de kleine hersenen. Ze zijn aanwezig bij alle zoogdieren.



Ze hebben een basisfunctie. Beter gekend onder de naam van de 4 ff'en:

Food
Fight
Flight
Fu ... eu ja, voortplanting.



3. Het kapje van ons brein.

Over deze vork en vuist zit een kapje. Juist ja, de bomma die gaat wandelen in de regen en haar haar beschermt met een kapje. Dit is ons lymbisch systeem.

Het lymbisch systeem is meteen ook ons emotioneel brein. Het geeft een emotionele waarde aan de binnenkomende prikkels. Dit wil zeggen: alles wat we horen, zien , voelen, ruiken of proeven krijgt een waarde mee.
Belangrijk omdat hier de eerste afweging gebeurd. Wat? Ja, elk ogenblik komen er miljoenen prikkels op ons af. Wij kunnen er 7 + 2 bits binnennemen. Dat is heel weinig in vergelijking met wat op ons af komt.

Dus bij de binnenkomende prikkels worden de eerste keuzes al gemaakt. Hoe? Heel eenvoudig. Op basis van het verleden. "Je doet wat je altijd al hebt gedaan"."Arrh."Ik denk niet. Ik wordt gedacht door mijn vroegere denken.
Ik was ondersteboven toen ik dit ontdekte. Het wordt nog erger.

Het emotionele kapje gaat met deze 7 + 2 bits aan de slag. Ze gaat beslissingen nemen. Yep, voordat jij bewust toegang krijgt tot wat er rond jou gebeurd, wordt er in jouw systeem al een hele hoop stuff geëlimineerd.

Het emotionele kapje heeft twee kabouters bij zich. De amygdhala's. Twee amandelvormige erwten die nagaan of er gevaar is. Bij gevaar gaat de informatie naar de kleine hersenen. Yep, de kleine vuist neemt het over. De 4 ff'en treden in werking.

Bij negatieve emoties worden de kleine hersenen ook ingeschakeld. Dit wil zeggen dat je gaat reageren vanuit de basis van je persoon. Je voelt je aangevallen en je reageert. Dit is anders dan: "hé, ik voel me goed en vandaag ga ik een wandeling langs het strand maken".

Andere gedachten komen naar boven. Gedachten die je beschermen. Gedachten zoals "help, een beer". Loop weg.
Dus, geen creativiteit op dat ogenblik. Sorry, leren is anders.


4. Ons brein en een statistiekje.

De Amerikanen noemen het: "automatic negative thoughts" en onderzoek hierover is uitgebreid. Dit roept om een samenvatting. Wel, hier is ze: "80% van onze gedachten bestaat uit deze 'automatic negative thoughts'."

Beter nog, elke gedachte die we hebben roept voor 80% een andere negatieve gedachte op. Dit is heel handig in de oertijd. Achter elke struik kan namelijk gevaar zitten. En negatieve gedachten houden de adrenaline hoog. Dus je bent alert en in staat om snel en adequaat te reageren: "aanvallen of vluchten."

Nu, als je studeert heb je dit niet nodig. Ons brein blijft wel zo reageren. Dus, je zit met een aantal zaken aan je bureau die je capaciteiten eerder beperken dan verruimen.



5. Ons brein heeft ook positief nieuws.

Je kan gelukkig deze negatieve gedachtengang doorbreken. Hoe, wel de basis is weten dat je hem hebt. Daardoor weet je ook wat er gebeurd. De volgende stap is er geen aandacht aan schenken. "Yep, hou je gewoon bezig met andere zaken."


Er zijn nog andere werkingsmechanismen in ons brein die ons verhinderen om effectie te studeren. Eens je ze allemaal uit de weg geruimd hebt, gaat het heel wat vlotter. Maar later meer hierover



see je,


AatjeManon