BIJLES

Bijles.

Het is lang geleden dat ik nog bijles gegeven heb. Nothans dit is de manier dat ik een centje bijverdiende toen ik rechten studeerde. Ik heb het altijd graag gedaan. En mijn studenten waren er door.

Grappig dat ik ze beschouw als mijn studenten.

1. Mijn studenten.

De gasten die bijles kwamen volgen hadden 'altijd' de nodige capaciteiten in huis om het te halen. Met andere woorden, ze waren slim genoeg. Dit aspect kan ik niet hard genoeg benadrukken. Hun ouders kwamen me meestal zeggen: "hij kan het wel, meneer, maar hij is zo lui."

Herken je dit ook?

En wat doe je dan als bijlesgever. Juist ja, je neemt ze bij het handje. Niet altijd. Meestal is het aanwezig zijn en samen de leerstof overlopen al en voldoende boost om het te maken. Om door het examen te zijn. Maar was daarmee de studenten hun probleem opgelost? Wel voor sommigen wel. Zij hadden het licht gezien. Het engelengezang gehoord. En zij hadden actie ondernomen.

Punt is, ik vond het leuk om te doen en het gevolg was dat ik nog een opleiding 'aggregaat lerarenopleiding' heb gevolgd na mijn rechtenstudie.

2. En dan.

Wel, ik ben nog zeer lang blijven bijles geven. Ouders kwamen naar mij. "Je kan ook wel leerlingen middelbaar aan, zeker?" Yep, dat kan ik blijkbaar ook aan. Zo heb ik vooral wiskunde en Frans gegeven.

Gezamelijk element. Ze waren allemaal slim genoeg. Oh, en ze hadden allemaal interesse in 'andere' dingen. Met andere woorden, hun passie lag ergens anders.

3. So what.

Het blijkt dat ouders heel bezorgd zijn om hun koters. Terecht. Ik vind van wel. Dit bezorgd zijn uit zich in de studies. In het begeleiden van hun koters naar de volwassenheid door ervoor te zorgen dat de punten hoog blijven. Kwestie van het volgende jaar te halen.

En die bezorgdheid is gelijk voor jonge kinderen en studenten, gasten +18.

4. Werken.

Na mijn studie ben ik blijven bijles geven en ... rarara. Ik ben ook gaan werken. Als jurist op naar de informatica, en daarna terug naar het dossierbeheer in de juridische sector en daarna terug naar de informatica en daarna ... Je hebt het wel door. Ik doe de twee.


En nu terug naar het bijles geven. Met de ervaringen die ik heb opgedaan.

5. De ervaringen.

Ja, blijkt dat ik competenties had waar ik me niet van bewust was. Goed hé. Maar genoeg mijn eigen borst nat gemaakt. Bleek ook dat ik competenties miste. En dat was erger. Want als je compententies mist, dan mis je kansen om geld te verzilveren voor je baas en voor jezelf.

In de tien jaar na mijn studies hebben alle werkgevers waar ik voor gewerkt heb, mij verder begeleid. Sommige manieren ervaarde ik als vrij crû, sommige (mijn dank aan deze leuke collega's) manieren waren vrij aangenaam.

6. The point.

Ik heb meer geleerd over hoe je snel leert in deze 10 jaar na mijn studie dan in de jaren die ik gestudeerd heb.

7. And for you.

Al de ervaringen die ik tot nu toe heb opgedaan, door zelf te studeren, door bijles te geven, door opleidingen te volgen en door mij interessen ben ik aan het verzamelen om een training te geven.

see je,





AatjeManon