1. Examenstress en sleutel 3.
Examenstress! Het zal wel. Ik heb mijn voorzorgen genomen. De zon is al een tijdje boven de einder. Gisteren had ik vier colaflessen voor 3/4 gevuld met water. Links en rechts van mijn cursus had ik ze neergepoot. Een verfrissende koelte die uren meeging. Een goed idee. Voor vandaag had ik een gelijkaardige ingeving. Naar het park met mijn boeken. De rugzak was al gereed en ik wist dat het nog vroeg genoeg was om het juiste plekje in te palmen.
2. Examenstress, nu nog niet, of wel soms.
Oké, hier zit ik dan . Eerste boek open. Even rondkijken. de omgeving in me opnemen, en dan. Snuf, snuf, een hond komt flemen. Oh, zo'n mooie labrador zie je niet elke dag. Weer vijf minuten later. Nog eens het boek vastnemen. Inleiding tot ... Blablabla. Ja, nu ben ik bezig.
Op de achtergrond wordt het geroezemoes luider. Blijkbaar zijn een troep scouts hun terrein aan het afbakenen. Zitten die dan niet allemaal op kamp in de Ardennen?
Dit is het dan voor deze ochtend. Het examen is nog ver, dus geen examenstress. Ik ga maar even zonnen. Dat zal me wel ontspannen. Daarna er weer tegenaan.
3. Dit is sleutel 3.
Op dagen dat het niet lukt is het meestal zo. Je vlucht naar ergens waar het wel zal lukken. Op zoek naar sleutel 3. 'Concentreren'. Hoe meer je zoekt naar deze sleutel, hoe meer je weet dat je verkeert bezig bent. Komt daarbij dat hij je laat zoeken op momenten dat je hem het meest nodig hebt.
4. Wanneer is examenstress het hoogst.
Wel, bij mij lukt het niet zo goed meer als ik een slecht examen achter de rug heb. Je komt thuis, balend van je eigen prestatie. De adrenaline die bleef pompen tijdens de examens laat je nu in de steek. Andere neurotransmittors are kicking in. En ik, ik wordt moe, loom. Dit gevoel sleept nu met me mee. Laten we even het examen overlopen. Nee, nee, nee. Ditr is het niet. Oh jee, dat beloofd. Waarom ben ik? Waarom heb ik? Vragen zonder antwoorden. Mijn hoofd zit vol. Ik zou willen slapen. Alleen wat met het volgende examen. Ik moet en ik zal me concentreren. Dit examen wordt beter.
5. Kan ik me concentreren.
Dit is de test. Iemand die nu naar zijn bureau gaat en weet te studeren, kan zich concentreren. Ik, sorry dat ik het zeg. Nee, ik kan dit niet. Het lukt me niet. Het zit hem tussen mijn oren. "Je hebt geen karakter", zegt mijn moeder.
Tot ik mij ging verdiepen in sleutel 3. Nu weet ik hoe ik ondanks de examenstress mij deftig kan concentreren. Want concentreren is niet zo eenvoudig. Daarom zijn er ook zoveel hulpmiddelen voor handen. Alleen, de meeste hulpmiddelen zijn er niet voor studenten die in de duisternis zitten te wachten op het volgende examen. Want dit is nameijk één van de gevolgen van examenstress.
6. Concentreren en examenstress.
De tekst vandaag springt in mijn ogen van hier naar daar. Dit komt omdat ik me niet concentreer. Mijn hoofd zit vol met dingen die ik nog dien te doen. Heb jij dat ook?Ik dien dringend een beslissing te nemen.Mijn aandacht gaat nu selectief naar het vervolg van deze tekst. Zodra dat gedaan is, kan ik verder met anderen zaken. Voor nu is het schrijven en publiceren van deze tekst voor mij het belangrijkste in de wereld. Voor nu is het schrijven het enige waar ik mijn aandacht op richt. Al het anderen is niet meer belangrijk. Straks misschien wel . NU niet. Ik schrijf nu het vervolg van deze tekst.
7. Zelfsuggestie en concentreren.
Dit staaltje van zelfsuggestie helpt als het gaat om je te concentreren. Je krijgt focus. Als ik er dan nog in slaag om continu vragen te stellen over het proces waar ik mee bezig ben. Dan gaat het nog beter. Dit ondersteunt het moment van aandacht. Het noemt dan ook 'selectieve aandacht.
8. Examenstress tijdens de examens.
Er zijn heel wat trukjes om je aandacht selectief te houden tijdens je examens. Examenstress is er wel. Alleen het krijgt niet de kans om je te ondermijnen. Je ziet het allemaal rooskleurig in.Omdat het vorige examen achter de rug is en je kan dat niet meer veranderen. Het examen dat komt kan je nog wel veranderen. Of beter gezelgd. Je kan je houding naar je examen toe veranderen. Daarbij komt dat met een luchte houding examenstress geen kans krijgt.
Bij de sleutel concentreren komt het erop aan om je stressniveau's op het juiste moment te laten oplopen. En voor de rest om ontspannen rond te huppelien. Wel, je weet wel hoe je zelf bent. Als huppelen je ding is, oké dan. Anders is wandelen ook goed.
see je
AatjeManon
P.S.: vandaag ging het niet. Dus geen foto's en ik vertik het om de tekst nog eens na te lezen. Ik concentreer me even op iets anders.
Examenstress! Het zal wel. Ik heb mijn voorzorgen genomen. De zon is al een tijdje boven de einder. Gisteren had ik vier colaflessen voor 3/4 gevuld met water. Links en rechts van mijn cursus had ik ze neergepoot. Een verfrissende koelte die uren meeging. Een goed idee. Voor vandaag had ik een gelijkaardige ingeving. Naar het park met mijn boeken. De rugzak was al gereed en ik wist dat het nog vroeg genoeg was om het juiste plekje in te palmen.
2. Examenstress, nu nog niet, of wel soms.
Oké, hier zit ik dan . Eerste boek open. Even rondkijken. de omgeving in me opnemen, en dan. Snuf, snuf, een hond komt flemen. Oh, zo'n mooie labrador zie je niet elke dag. Weer vijf minuten later. Nog eens het boek vastnemen. Inleiding tot ... Blablabla. Ja, nu ben ik bezig.
Op de achtergrond wordt het geroezemoes luider. Blijkbaar zijn een troep scouts hun terrein aan het afbakenen. Zitten die dan niet allemaal op kamp in de Ardennen?
Dit is het dan voor deze ochtend. Het examen is nog ver, dus geen examenstress. Ik ga maar even zonnen. Dat zal me wel ontspannen. Daarna er weer tegenaan.
3. Dit is sleutel 3.
Op dagen dat het niet lukt is het meestal zo. Je vlucht naar ergens waar het wel zal lukken. Op zoek naar sleutel 3. 'Concentreren'. Hoe meer je zoekt naar deze sleutel, hoe meer je weet dat je verkeert bezig bent. Komt daarbij dat hij je laat zoeken op momenten dat je hem het meest nodig hebt.
4. Wanneer is examenstress het hoogst.
Wel, bij mij lukt het niet zo goed meer als ik een slecht examen achter de rug heb. Je komt thuis, balend van je eigen prestatie. De adrenaline die bleef pompen tijdens de examens laat je nu in de steek. Andere neurotransmittors are kicking in. En ik, ik wordt moe, loom. Dit gevoel sleept nu met me mee. Laten we even het examen overlopen. Nee, nee, nee. Ditr is het niet. Oh jee, dat beloofd. Waarom ben ik? Waarom heb ik? Vragen zonder antwoorden. Mijn hoofd zit vol. Ik zou willen slapen. Alleen wat met het volgende examen. Ik moet en ik zal me concentreren. Dit examen wordt beter.
5. Kan ik me concentreren.
Dit is de test. Iemand die nu naar zijn bureau gaat en weet te studeren, kan zich concentreren. Ik, sorry dat ik het zeg. Nee, ik kan dit niet. Het lukt me niet. Het zit hem tussen mijn oren. "Je hebt geen karakter", zegt mijn moeder.
Tot ik mij ging verdiepen in sleutel 3. Nu weet ik hoe ik ondanks de examenstress mij deftig kan concentreren. Want concentreren is niet zo eenvoudig. Daarom zijn er ook zoveel hulpmiddelen voor handen. Alleen, de meeste hulpmiddelen zijn er niet voor studenten die in de duisternis zitten te wachten op het volgende examen. Want dit is nameijk één van de gevolgen van examenstress.
6. Concentreren en examenstress.
De tekst vandaag springt in mijn ogen van hier naar daar. Dit komt omdat ik me niet concentreer. Mijn hoofd zit vol met dingen die ik nog dien te doen. Heb jij dat ook?Ik dien dringend een beslissing te nemen.Mijn aandacht gaat nu selectief naar het vervolg van deze tekst. Zodra dat gedaan is, kan ik verder met anderen zaken. Voor nu is het schrijven en publiceren van deze tekst voor mij het belangrijkste in de wereld. Voor nu is het schrijven het enige waar ik mijn aandacht op richt. Al het anderen is niet meer belangrijk. Straks misschien wel . NU niet. Ik schrijf nu het vervolg van deze tekst.
7. Zelfsuggestie en concentreren.
Dit staaltje van zelfsuggestie helpt als het gaat om je te concentreren. Je krijgt focus. Als ik er dan nog in slaag om continu vragen te stellen over het proces waar ik mee bezig ben. Dan gaat het nog beter. Dit ondersteunt het moment van aandacht. Het noemt dan ook 'selectieve aandacht.
8. Examenstress tijdens de examens.
Er zijn heel wat trukjes om je aandacht selectief te houden tijdens je examens. Examenstress is er wel. Alleen het krijgt niet de kans om je te ondermijnen. Je ziet het allemaal rooskleurig in.Omdat het vorige examen achter de rug is en je kan dat niet meer veranderen. Het examen dat komt kan je nog wel veranderen. Of beter gezelgd. Je kan je houding naar je examen toe veranderen. Daarbij komt dat met een luchte houding examenstress geen kans krijgt.
Bij de sleutel concentreren komt het erop aan om je stressniveau's op het juiste moment te laten oplopen. En voor de rest om ontspannen rond te huppelien. Wel, je weet wel hoe je zelf bent. Als huppelen je ding is, oké dan. Anders is wandelen ook goed.
see je
AatjeManon
P.S.: vandaag ging het niet. Dus geen foto's en ik vertik het om de tekst nog eens na te lezen. Ik concentreer me even op iets anders.