Snellezen en studeren


Snellezen is een cluster van bijzondere technieken. Als student is het enorm handig om een aantal van deze technieken onder de knie te hebben. Succes ervaar je al bij de toepassing van techniek nummer 1. Dit is het leuke aan les geven in deze materie.

Even licht werpen op de basis. Op de lagere school leer je als student technisch lezen. Tegenwoordig gaat dat met AVI-niveau's, van 1 tot 9. Je krijgt een lees-diploma als je niveau 9 haalt. Einde verhaal.

Nee, dit is niet zo. Want vanaf het derde studiejaar heb je als student een voldoende hoge Avi. Je kan begrijpend lezen. Dit is een hele geruststelling voor de juf. Nu kan je de opdrachten, die ze geeft zelf nalezen. Het gaat verder, en in het middelbaar komen er nog tal van zaken bij ....

Alleen geen technisch lezen meer. Je krijgt in weze geen technieken meer aangeleerd die je als student sneller leren lezen. Geen snellezen dus.

Vergelijk het met leren zwemmen. Eerst is er watergewennning (lettertje herkennen) daarna ga je een paar oefeningetjes doen om te drijven (Avi-niveau's) en daarna mag je in het diep want je kunt schoolslag (Avi-diploma).

Als je nu de rest van je leven alleen schoolslag zwemt, ben je dan content? Sommigen wel, zeker als je een hekel hebt aan water en je besloten hebt dat dit de laatste keer is dat je gaat zwemmen. Zoiets als, nu ik een diploma middelbaar onderwijs heb, dien ik nooit meer te studeren. Oké, als dit je beslissing is, veel succes ermee. Dit meen ik oprecht. Geniet van je leven lang vakantie.




Voor de student die nog gaat zwemmen.Weet dat er verschillende andere zwemtechnieken zijn die je kan leren. Crawlen zal je sneller naar de overkant brengen. Nog sneller, ok, onder water zwemmen gaat nog sneller.
Telkens je sneller wilt gaan, zal je ervaren dat steeds minder en minder technieken in aanmerking komen. De reden is eenvoudig, je dient aan een aantal aerodynamische voorwaarden te voldoen als je door het water snijdt. Deze voorwaarden dien je strikter in aanmerking te nemen als je wilt snellezen. Sorry wil sneller zwemmen.



Zo ook als student met snellezen. Systematisch ga ik een aantal technieken de revue laten passeren. Soms zul je zeggen: 'dit is te belachelijk om dood te doen'. Soms zul je zeggen: 'had ik dit maar eerder geweten'. Ervaar echter bij elke techniek hoe je eerst trager leest en daarna pas sneller leest. Dit komt omdat je telkens een leercurve als student dient door te maken. Zowel technisch als mentaal.

Technisch: je kunt pas fietsen als je een voldoende aantal dingen juist doet. Met trappen alleen haal je het niet. Door te oefenen lukt het wel. Alleen hoe lang moet je oefenen en welke techniek dien je te kennen.
Mentaal: je dient ook het lef te hebben om uit je comfortzone te stappen en het te doen. Dit lef is een mix van je gedachten en gevoelens. De overtuiging: 'ik ga ervoor'.

De techniek en gewenning is voor ieder van ons verschillend. Je dient zowel de technische als de mentale aspecten je eigen te maken. Neem ze mee in je comfortzone. Gebruik ze daarna ten gepaste tijde.
Stap uit je comfortzone (de ruimte rond je waar jij je goed voelt en waar je de dingen doet die je altijd gedaan hebt). Stap uit je comfortzone (dit gaat gepaard met frustratie, weet dit) en begin te snellezen. Er bestaan meer dan 20 verschillende technieken die je verder brengen. Maar zoals bij het leren fietsen. Begin rustig met het meest beangstigende. Het wegnemen van de twee kleine zijwieltjes. Veel succes ermee.

De ogen, twee fonkelende sterren. Toegang tot je innerlijke wezen. Sleutel tot meer wijsheid. Aldus de uil. Wat baten kaars en bril ....
Meestal is je concentratie bij het lezen niet optimaal (op een later tijdstip vertel ik je wel meer over hoe je beter concentreren. Indien de nood te groot. Mail me: info@aatje.com. Dan behandel ik dit vroeger). Dus, concentratie is niet optimaal. Bij snellezen is dit nefast. Je dient snel, efficiënt en effectief over het blad te gaan.
Hoe verbeter je dit dan???
Door niet meer terug te lezen wat je als gelezen hebt. Eenvoudig niet. Bij een boek van 300 pagina's levert je dit een tijdswinst op van 6 uur. Wetenschappelijk bewezen. Wat denk je, lukt dit?

Ester Jansens, student tweede bachelor in de chemie, Gent: Verwarring alom, ik wilde dit wel doen, alleen bleek dat ik systematische terugblikte. Erger nog, nu ervaar ik pas: 'ik blader regelmatig verschillende pagina's terug'. Over tijdsverlies gesproken! Ik heb uiteindelijk een koordje rond mijn rechter wijsvinger gebonden. Telkens als ik de neiging heb om een bladzijde terug te draaien, zie ik mijn gebonden vinger. 'Oh, ik lees nu wel verder'. Ter informatie ik heb het koordje al lang niet meer nodig.

Dank je Ester, het is een plezier om les aan je te geven. Je vindingrijkheid bij het verzinnen van oplossingen blijft me verbazen.

En jij weet nu zoals ik dat je hersenen bij het snellezen je manier van lezen volgen. Na een paar keer oefenen, blijft je concentratie hoog. Zij weten dat je steeds verder gaat. Zij beginnen te volgen. Teruglezen is er niet meer bij.

Zodra je hersenen dit inzien, loopt het op wieltje. Blijf tegen jezelf zeggen dat je als student gewoon verder snel leest. Gewoon verder snel leest. Gewoon verder ...

Op een gegeven ogenblik valt die frank. Doen je hersenen wat je wilt en hup, 6 uur tijdswinst per boek. Is dit snellezen of wat! Als je dat als student niet vooruithelpt?
Oké, morgen meer. We blijven doorgaan tot je het licht ziet bij 3000 woorden per minuut.

See je,


AatjeManon