Communicatie en modelinge examens (3)

4. Hoe en waar oefen ik. Toch niet op mijn mondeling examen!
Kijk maar eens naar deze foto. Iedereen zit naar voor gebogen en het hoofd in dezelfde richting gedraaid. Weet je als het klikt met iemand, spiegel je automatisch.

Dus, eigenlijk oefen je al met de mensen die je graag hebt. Nu dien je het gewoon bewust te doen zodat het een kwaliteit wordt die je op het mondelinge examen kan gebruiken.

Dus oefen gewoon thuis, bij de mensen die je kent en vertrouwt. Oefen op straat waar niemand je in de gaten heeft. Ik deed het op een gegeven moment overal waar en wanneer ik er aan dacht en ik de kans kreeg.

Ja, ik werd in het begin regelmatig ontdekt. Oké, ik leg het aan de mensen uit. Ik zit in een opleiding NLP. Ik heb als opdracht mensen te spiegelen. De meeste mensen waren meer geïnteresseerd in het stellen van vragen over NLP. Niemand scheen zich te ergeren aan het slechte spiegelen van me.

Neen, nu is het een gewoonte voor mij. Niemand weet dat ik het doe (nuance: mensen die NLP volgen, weten het wel maar het stoort hen niet). Alleen, de meeste mensen vinden mij sympathiek in omgang. Geen gezwans. Na 10 minuten in een zelfde ruimte met iemand die ik spiegel, krijg ik minstens een spontane lach. Versier daar eens iemand mee.

5. Wat dien ik dan te doen?
Als je wil scoren in communicatie, dien je de beginselen van communicatie te beheersen.

Eerst maak contact. In NLP-termen, heet dit ‘rapport’ maken.

Dit heb je met iemand zodra je het gevoel hebt dat het wel klikt. Pas daarna kan je inhoudelijk een goed gesprek aanknopen. Je hoort me goed, zolang je geen rapport hebt op je mondeling examen, dien je niet eens een antwoord te formuleren op de examenvraag. De prof hoort je toch niet. Je bent de zoveelste student in rij die weer eens het examen afdramt. Of niet, en dan gaan je punten naar beneden.

Rapport of een gevoel van verbondenheid creëer je door iemand te spiegelen in zijn gedrag .



Gebruik HALTO:







Handen
Ademhaling
Lichaamshouding
Tonaliteit van de stem
Ogen


Dit zijn de 5 gebieden waar je iemand non-verbaal kan op spiegelen.
Oefenen doe je door er één uit te kiezen en dit na te doen bij een persoon. In het begin is het nadoen. Later wordt het een gewoonte. Op dat ogenblik ben je bekwaam en kun je de volgende van de vijf nemen.

6. Je zei non-verbaal!

Ja, je kan ook verbaal gaan spiegelen. Dit noemen we dan back-tracken.

Backtracken op microniveau doe je door bepaalde woorden die een prof gebruikt op het mondelinge examen te herhalen.

En dit werkt als een tierelier op examens. Proffen zijn er verzot op. Doe het wel op de juiste manier. Oefenen is de boodschap.


Backtracken op macro-niveau doe je door voorbeelden of een uitleg vanuit het hoorcollege op een identieke manier te vertellen op het mondelinge examen. Belangrijk hierbij zijn de identieke woorden van tijdens het hoorcollege te gebruiken.


7. Is dit alles.
Yep, dit is alles. Ik weet dat dit niet eenvoudig is. Zelf het ik ongeveer een half jaar nodig gehad op het gehele communicatiegedoe onder de knie te krijgen. Het licht kwam evenwel vroeger. Na de eerste week had ik al de indruk dat het werkte. Het is daarna steeds beter gegaan. Ik train studenten in deze technieken. Het geeft hen ook een extra gevoel van zekerheid om naar examens te gaan met proffen die tijdens het jaar er al eng uitzagen.

Het is misschien nuttig om toch iets meer te lezen over NLP en communicatie. Het is ontstaan begin jaren ’70 in Amerika en het blijft groeien.

Je zal het zelf dienen in verband te brengen met mondelinge examens. Ik denk niet dat er veel online is over deze combinatie. Alleen ik doceer het aan studenten met de bedoeling om examens beter te doen. Ach ja , weet dat het werkt en dat jij het ook kan.

Misschien nog meegeven dat Paul Liekens de man in België is met de meeste ervaring. Hij schreef 10-tallen boeken over het onderwerp. Hij doceert al decennia lang en is multi-miljonair (dit laatste dank zij NLP).

Je kan mij ook altijd mailen als je verdere informatie wilt. Ik geef je e-mail adres niet aan anderen door en ik spam je niet. Zelf appreciëer ik dit ook niet.

Info@aatje.com

See je